Utorok16. apríl 2024, meniny má Dana, Danica, zajtra Rudolf

Vedci žasnú: Vo vesmíre našli dvojičku Zeme, má to však jeden veľký háčik

Takto nejak by mohla novobjavená planéta vyzerať
Takto nejak by mohla novobjavená planéta vyzerať (Zdroj: NASA/Ames Research Center/Daniel Rutter)

WASHINGTON - Zemi podobnú planétu mimo Slnečnej sústavy objavil tím vedcov pri novej analýze skorších údajov získaných Keplerovým vesmírnym ďalekohľadom amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA). Táto exoplanéta je v astronomickom meradle pomerne blízko, informovala NASA na svojom webe.

Planéta označená ako Kepler-1649c obieha okolo svojej hviezdy v takzvanej obývateľnej zóne, teda v oblasti, kde sa na skalnatých planétach môže udržať voda v kvapalnom stave. Nachádza sa len 300 svetelných rokov ďaleko. Svetelný rok je vzdialenosť, ktorú prejde svetlo vo vákuu za jeden rok (bezmála desať biliónov kilometrov).

Keplerov vesmírny teleskop prestal NASA slúžiť pred dvoma rokmi po vyčerpaní paliva. Počas svojej deväťročnej činnosti v hlbokom vesmíre objavil viac ako 2600 planét existujúcich mimo náš planetárny systém. Mnohé z nich by podľa hodnotenia vedcov mohli byť sľubným miestom pre existenciu života. Kepler-1649c sa z nich ale podľa NASA najviac podobá Zemi, pokiaľ ide o veľkosť a odhadovanú teplotu. Je len 1,06-krát väčšia ako naša planéta. Množstvo svetla, ktoré prijíma od svojej hviezdy, je 75 percent svetla, ktoré dostáva náš svet od Slnka, čo podľa expertov znamená, že teplota tejto exoplanéty sa môže podobať teplote Zeme.

Na rozdiel od Zeme ale Kepler-1649c obieha okolo červeného trpaslíka. Tento typ hviezdy je známy tým, že môže vysielať intenzívne röntgenové a ultrafialové žiarenie, ktoré predstavuje jednu z možných prekážok pre prípadnú prítomnosť života na planétach, ktoré okolo nich obiehajú.

Viac o téme: PlanétaObjavNASAKeplerov vesmírny ďalekohľadKepler-1649c