Pondelok13. máj 2024, meniny má Servác, zajtra Bonifác

Odhalili podrobnosti o "apokalyptickom" meteorite: Presné výpočty jeho letu!

(Zdroj: Marat Akhmetaleyev,)

MOSKVA/PRAHA - Českí vedci z Akadémie vied ČR ako prví a zatiaľ jediní na svete publikovali presné výpočty dráhy letu meteoritu, ktorý pred viac ako týždňom dopadol v okolí uralského Čeľabinska. Akademici to dnes oznámili v tlačovej správe. Ruskí odborníci medzitým podľa agentúry DPA oznámili nález ďalších viac ako sto úlomkov kozmického telesa.

Vedci z Oddelenia medziplanetárnej hmoty Astronomického ústavu Akadémie vied ČR v Ondřejove v čele s Pavlom Spurným pri svojej práci použili sedem videozáznamov pádu, ktoré boli prístupné na internete a vhodné pre určenie zemepisných súradníc.

"Týmto celosvetovým úspechom astronómovia z Astronomického ústavu AV ČR nadviazali na tradíciu začatú už v päťdesiatych rokoch minulého storočia," uviedli v tlačovej správe. Prvýkrát v histórii bol vtedy fotografovaný pád meteoritu, spočítaná jeho dráha v slnečnej sústave, v atmosfére Zeme aj miesto dopadu.

Z výpočtov, ktoré akademici teraz zverejnili, vyplýva, že pozorovaná dráha takzvaného čeľabinského meteoritu bola dlhá 254 kilometrov a že teleso prvýkrát zachytili vo výške necelých 92 kilometrov nad zemským povrchom. O jedenásť sekúnd neskôr sa v 32-kilometrovej výške začal rozpadať, čím sa výrazne zvýšila plocha vystavená atmosfére, takže odparovanie narástlo a objekt bol na krátku dobu jasnejší ako slnko.

Najväčší úlomok s veľkosťou okolo pol metra a hmotnosťou 200 až 500 kilogramov dopadol do jazera Čerbakuľ, ktorého ľad v rýchlosti asi 150 metrov za sekundu prerazil. Rusi túto časť zatiaľ nenašli.

Dráha planétky v slnečnej sústave nebola podľa vedcov ničím výnimočná. "Ako mnoho podobných telies, pohybovala sa po eliptickej dráhe s perihéliom v blízkosti dráhy Venuše a aféliom v páse asteroidov medzi Marsom a Jupiterom," uvádza správa o najbližšom a najvzdialenejšom mieste k polohe Slnka.

Pracovníci ústavu objasnili aj to, prečo teleso nikto vopred neodhalil. "V dňoch pred dopadom sa premietal na oblohu do blízkosti Slnka (uhlová vzdialenosť menšia ako 20 stupňov) a bol teda pozemskými prístrojmi nepozorovateľný a nemohol byť pred dopadom objavený," znie ich verdikt.