Štvrtok18. apríl 2024, meniny má Valér, zajtra Jela

Vedci rozlúštili jednu z najväčších záhad KORONAVÍRUSU: TOTO je príčina dlhodobého Covidu!

Ilustračné foto (Zdroj: gettyimages.com)

ERLANGEN - Únava, dýchavičnosť a bolesti hlavy sú len niektoré z dlhodobých následkov choroby Covid-19. Niektorí z postihnutých ním trpia celé mesiace. Ako môžu vzniknúť, vysvetľujú vedci špeciálnym pohľadom na krvinky.

Zotavení, ale stále nie zdraví: Podľa posledných analýz trpí asi tretina pacientov s Covidom 19 dlhodobými následkami choroby, aj keď mala u nich choroba Covid 19 skôr mierny priebeh. Stále však nebolo jasné, ako vzniká množstvo dlhodobých následkov. Tím vedcov z Centra fyziky a medicíny Maxa Plancka v nemeckom Erlangene (MPL), Univerzity Friedricha-Alexandra v Erlangene-Norimbergu (FAU) a Nemeckého centra pre imunoterapiu sa preto vydal hľadať príčiny. Vedci zistili, že Sars-CoV-2 môže meniť ľudské krvinky na niekoľko mesiacov. Vedci majú podozrenie, že je to príčina rôznych symptómov dlhodobého Covidu.

Dobré správy! Očkovanie proti KORONAVÍRUSU nás chráni dlhšie: Štyri dôležité závery, niektorí majú výhodu

Vedci sa pri výskume zamerali na stav viac ako štyroch miliónov krviniek pomocou špeciálne vyvinutého postupu. Krv, ktorá bola vyšetrená, pochádzala od 17 akútnych pacientov s ochorením Covid-19, 14 pacientov, ktorí sa považujú za uzdravených, a 24 zdravých dobrovoľníkov. Vedci zistili zmeny vo veľkosti a deformovateľnosti červených aj bielych krviniek.

Bunky sú viditeľne zmenené

Počas výskumu „sme boli schopní merať jasné a dlhotrvajúce zmeny v bunkách - počas akútnej infekcie aj po nej“, uvádza profesor Guck, predseda biologickej symptomatiky na FAU a výkonný riaditeľ MPL. To má dôsledky na diagnostiku a liečbu Covid-19.

U chorých kolísala veľkosť a deformovateľnosť krviniek oveľa viac ako u testovaných zdravých ľudí. To naznačuje, že bunky chorých sú poškodené. Krvinky tiež v dôsledku zmien strácajú pružnosť. Tá im zvyčajne umožňuje pohyb cez jemné žily.

Vedci rozlúštili jednu z

Zistenia sa zhodujú s príznakmi

Tieto rozdiely by mohli vysvetliť na jednej strane zvýšené riziko vaskulárnych oklúzií a embólie pľúc a na druhej strane zhoršený prísun kyslíka, ktorý zažíva veľa pacientov trpiacich Covidom-19, napríklad v podobe dýchavičnosti alebo dýchacími ťažkosťami.

Červené krvinky, tiež známe ako erytrocyty, nemajú jadro. Výsledkom je, že sú zvyčajne také pružné, že sa dostanú do miest v krvnom systéme, ktoré sú len o polovicu menšie ako ony samy. To umožňuje telu dodávať kyslík a živiny krvou aj v tých najodľahlejších miestach.

Biele krvinky, ktoré zahŕňajú aj takzvané leukocyty a takzvané neutrofily granulocyty, hrajú v imunitnom systéme ústrednú úlohu. Boli výrazne mäkšie u akútne chorých ako u zdravých. Zmeny bolo možné vidieť až sedem mesiacov po infekcii Sars-CoV-2, píšu vedci. To by podľa správy Inštitútu Maxa Plancka mohlo vysvetliť predtým známe príznaky dlhodobého Covidu, ako sú dýchavičnosť, únava, poruchy koncentrácie a strata čuchu a chute.

Použitie pri diagnostike

„Domnievame sa, že sa zmenila kostra imunitných buniek, ktorá je vo veľkej miere zodpovedná za funkciu buniek,“ uzatvára Markéta Kubánková, ktorá vedie štúdiu. Podľa jej názoru má kmeňová cytometria v reálnom čase potenciál na rutinné použitie pri diagnostike Covidu-19. Procedúra by navyše mohla slúžiť ako systém včasného varovania pred neznámymi vírusovými chorobami.

KORONAVÍRUS Najväčšie HOAXY o očkovaní: Masové zabíjanie vakcínami aj biologická zbraň hromadného ničenia!

V novo vyvinutom procese, takzvanej deformačnej cytometrii v reálnom čase, sa podľa správy FAU krvné bunky vystreľujú úzkym kanálom a fotografujú sa pomocou vysokorýchlostnej kamery. Biele krvinky, leukocyty a červené krvinky, erytrocyty, sú natiahnuté. Týmto spôsobom je možné hodnotiť až 1 000 krviniek za sekundu podľa ich tvaru a veľkosti. Procedúra bola nedávno ocenená cenou „Medical Valley Award“. Výsledky výskumnej skupiny boli publikované v Biophysical Journal.

Viac o téme: VýskumDeformáciaPríznakyKrvinkyKoronavírusLong-Covid