Utorok16. december 2025, meniny má Albína, zajtra Kornélia

Slovensko dopláca na clá z USA: Inštitút spadajúci pod Kamenického bije na poplach, dostávame facky zľava - sprava!

V prípade automobilového priemyslu doplácame na clá z USA. Zobraziť galériu (6)
V prípade automobilového priemyslu doplácame na clá z USA. (Zdroj: Facebook/IFP - Institute for Financial Policy, TASR/Tomáš Halász, Štefan Puškaš)

BRATISLAVA - Vysoké dovozné clá, ktoré Spojené štáty zaviedli na jar tohto roka, zasiahli európske krajiny veľmi nerovnomerne. Rozhodujúca bola skladba ich exportu do USA – čím vyšší podiel tovarov s vysokou colnou sadzbou, tým tvrdší zásah. Slovensko sa v tomto porovnaní ocitlo na nelichotivom vrchole rebríčka. Napriek tomu, že čelilo najvyššej colnej záťaži v celej Európskej únii, prvotný prepad vývozu nebol taký dramatický, ako by sa dalo očakávať. To sa však postupne mení.

archívne video

Šefčovič o možnosti odvetných opatrení zo strany EÚ na americké clá (Zdroj: TASR/Jaromír Novak)

Vo svojom monitore zhrnul obavy Inštitút finančnej politiky (IFP). Ten priamo spadá pod ministerstvo financií, ktoré vedie Ladislav Kamenický (Smer-SSD).

Prvé colné kroky z apríla a augustový zlom

Administratíva Spojených štátov od apríla zaviedla plošné clá vo výške 10 percent na väčšinu tovarov, 25 percent na automobily a až 50 percent na vybrané kovy, ako je hliník či meď. Výnimku mali napríklad farmaceutické výrobky. Podľa IFP práve rozdielne colné sadzby spôsobili, že krajiny s vysokým podielom automobilového exportu, medzi ktoré patrí aj Slovensko, čelili výrazne vyššiemu tlaku než štáty orientované na lieky alebo chemický priemysel.

Slovensko dopláca na clá
Zobraziť galériu (6)
 (Zdroj: TASR/Tomáš Halász)

Slovenský vývoz do USA tvorili zhruba z troch štvrtín automobily, čo viedlo k tomu, že v júli čelilo Slovensko najvyššiemu efektívnemu clu v celej Európskej únii. Zlom nastal v auguste po uzavretí obchodnej dohody medzi Európskou úniou a Spojenými štátmi, ktorá zaviedla jednotnú 15-percentnú colnú sadzbu aj na automobily. Ako upozorňuje IFP, efektívne clo pre Slovensko kleslo z 23,5 percenta v júli na 17,4 percenta v auguste, no aj po tomto poklese zostávame medzi krajinami s najvyššou colnou záťažou.

Čisla neklamú, Slovensko má pokles o 20 percent

Dáta z prvých mesiacov po zavedení ciel ukazujú jasnú súvislosť medzi výškou colnej sadzby a prepadom exportu. Kým nemecký export do USA klesol od apríla do júla medziročne o 11 percent a rakúsky až o 28 percent, Slovensko zaznamenalo pokles približne o 20 percent. Podľa IFP bol tento pokles miernejší, než by zodpovedalo samotnej výške ciel, čo však nemusí platiť v ďalších mesiacoch.

Slovensko dopláca na clá
Zobraziť galériu (6)
 (Zdroj: Eurostat, Fitch, IFP)

Po augustovej dohode síce prišlo krátkodobé zlepšenie, no v septembri sa situácia opäť zhoršila. Slovenský export do USA bol medziročne nižší už o 40 percent. Najviac zasiahnutý zostáva automobilový priemysel, keď vývoz áut do Spojených štátov klesol v septembri medziročne až o 56 percent.

Slovensko dopláca na clá
Zobraziť galériu (6)
 (Zdroj: Eurostat, Fitch, IFP)

IFP zároveň upozorňuje, že slabší výkon na americkom trhu sa nebezpečne prelína s výpadkami v Ázii. V Číne čelia európske automobilky rastúcej konkurencii domácich výrobcov, čo sa prejavuje aj na slovenskom vývoze.

Slovensko dopláca na clá
Zobraziť galériu (6)
 (Zdroj: Eurostat, Fitch, IFP)

Export áut do Číny klesol v tomto roku o 17 percent a v treťom štvrťroku bol medziročný prepad približne 40 percent. Hoci časť strát zatiaľ kompenzuje silnejší dopyt v Európe, strata dvoch kľúčových trhov predstavuje podľa IFP významné riziko pre slovenský automobilový priemysel aj celkový hospodársky rast.

Slovensko dopláca na clá
Zobraziť galériu (6)
 (Zdroj: Eurostat, Fitch, IFP)

Viac o téme: AutomobilkyAutomobilový priemyselFabrikyŠtatistikyIFPEurópska úniaInštitút finančnej politiky
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu