Štvrtok, 6. máj 2021. Meniny má Hermína, zajtra Monika.

Vedci objavili sedem variantov KORONAVÍRUSU: Znepokojený virológ, s touto mutáciou sa niečo deje!

Ilustračné foto
Zdroj: Getty Images
18.02.2021 08:42

BATON ROUGE - Vedci objavili sedem variantov koronavírusu v USA s mutáciou rovnakého genetického písmena, prezradili výsledky novej štúdie. Zatiaľ nie je jasné, či sú tieto kmene nákazlivejšie. V každom prípade ale výskumníci vyjadrili značné znepokojenie. Pre zistenie podrobnejších informácií sú potrebné ďalšie experimenty.

Podľa novej vedeckej štúdie sa v Spojených štátoch objavilo sedem variantov koronavírusu s rovnakým genetickým písmenom. Vyskytujú sa po celej krajine, no doposiaľ nie je jasné, či sú nákazlivejšie, informoval Business Insider. "S touto mutáciou sa zjavne niečo deje," vyhlásil Jeremy Kamil, virológ z Centra zdravotníckych vied na Louisianskej štátnej univerzite v Shreveporte. Spolu s kolegami sekvenoval vzorky koronavírusu, keď si všimol nové varianty, ktoré majú mutácie na tej istej aminokyseline.

Vedci objavili sedem variantov
Zdroj: Getty Images

Vedci sa obávajú, že tieto mutácie môžu potenciálne uľahčiť vírusu vstup do ľudských buniek. Všetky vírusy patrili do rovnakej línie a po vložení genómu do online databázy používanej inými vedcami sa výskumníci dozvedeli, že to isté zistenie sa objavilo aj v Novom Mexiku. Prvá vzorka sa datuje k 1. decembru, vzorky z Nového Mexika sa datujú k októbru. Nie je však jasné, kedy presne sa tieto varianty začali vyskytovať. S obmedzeným sekvenovaním genómu je totiž ťažké pochopiť, aké mutované vírusy v americkej populácii prevládajú. "V súčasnosti by som dosť váhala s určením miesta pôvodu ktorejkoľvek z týchto línií," uviedla epidemiologička na Univerzite v Berne a spoluautorka štúdie Emma Hodcroftová. Odborníci dodali, že sú v tejto súvislosti potrebné ďalšie experimenty na vyhodnotenie, či tieto mutácie majú vplyv na prenos alebo chorobnosť.

Vedci objavili sedem variantov
Zdroj: SITA/AP Photo/Rick Rycroft

Nákazlivejšie varianty sa však objavili aj na iných miestach. Nedávna analýza zistila, že variant, ktorý bol prvýkrát objavený v Spojenom kráľovstve, známy ako B.1.1.7, je o 35 až 45 percent prenosnejší ako iné kmene šíriace sa v USA. Nové hodnotenie vedcov britskej vlády zistilo, že ten istý variant by mohol byť o 30 až 70 percent smrteľnejší ako pôvodný koronavírus. Centrá pre kontrolu a prevenciu chorôb (CDC) predpovedali, že do marca bude najbežnejším variantom koronavírusu.

Galéria