Štvrtok28. marec 2024, meniny má Soňa, zajtra Miroslav

Prevratný objav: Vedci zrejme vyriešili storočnú záhadu o rakovine!

Ilustračné foto (Zdroj: Getty Images)

NEW YORK - Vedci pravdepodobne prišli na to, ako by sa dala zastaviť rakovina. V rámci svojej nedávnej štúdie sa pozreli na imunitné bunky, ktoré sa od tých rakovinových v určitých smeroch nelíšia. Ich zistenia by mohli pomôcť lekárom v boji proti zákernému ochoreniu a jej šíreniu.

V roku 1921 nemecký lekár a laureát Nobelovej ceny Otto Warburg objavil, že rakovinové bunky nevyužívajú cukor ako "palivo" tak, ako si odborníci dovtedy mysli. Namiesto toho robia to, čo kvasinky, teda fermentujú a nespaľujú pomocou kyslíka. Tento proces sa deje rýchlo, ale veľká časť energie v glukóze zostáva nevyvinutá. V priebehu rokov boli navrhnuté rôzne hypotézy vysvetľujúce Warburgov efekt, vrátane predstavy, že rakovinové bunky majú chybné mitochondrie, a preto nedokážu spaľovať glukózu. Výskumný tím z newyorského Sloan Ketteringovho inštitútu pod vedením imunológa Ming Lia poskytuje novú odpoveď publikovanú minulý týždeň v časopise Science. Podkladom pre štúdiu bolo veľké množstvo biochemických experimentov.

Výsledkom je predtým nerozpoznaná súvislosť medzi Warburgovým metabolizmom a aktivitou silného vnútrobunkového enzýmu nazývaného PI3 kináza. "PI3 kináza je dôležitá signálna molekula, ktorá funguje ako hlavný veliteľ bunkového metabolizmu," vysvetlil Li. Väčšina vnútrobunkových aktivít, pri ktorých sa spotrebúva energia, sa odohráva len vtedy, keď to PI3 dovolí. Pri prechode buniek na Warburgov metabolizmus sa zvyšuje aktivita PI3 kinázy a taktiež sa zrýchľuje delenie buniek. Experti teda naznačujú, že cielenie na metabolizmus môže byť účinným spôsobom, ako zastaviť rast rakoviny.

Prevratný objav: Vedci zrejme

Li spolu so svojím tímom študoval Warburgov metabolizmus v imunitných bunkách. Keď sú imunitné bunky varované pred infekciou, typ buniek nazývaný T-bunky prechádza z typického metabolizmu spaľujúceho kyslík na Warburgov metabolizmus. Tým sa zvýši ich počet a posilní mechanizmus boja proti infekcii. Dôležitým "prepínačom", ktorý riadi tento posun, je enzým nazývaný laktátdehydrogenáza A (LDHA), ktorý je reakciou organizmu na signalizáciu kinázy PI3. Výsledkom tejto zmeny je, že glukóza sa odbúrava iba čiastočne a vo vnútornom prostredí bunky sa rýchlo vytvára bunková energetická mena zvaná ATP. Vedci zistili, že u myší nedokázali T-bunky s nedostatkom LDHA udržať aktivitu kinázy PI3. V dôsledku toho neboli schopné účinne bojovať proti infekciám. To znamená, že tento metabolický enzým reguluje aktivitu bunkovej signalizácie.

Dôvodom, prečo sa aktivované imunitné bunky prednostne spoliehajú na túto formu metabolizmu, je to, že bunky musia rýchlo produkovať ATP, aby posilnili mechanizmus, ktorý bojuje proti bunkovému deleniu a infekcii. Pri zameraní sa na imunitné bunky si vedecký tím všimol, že sú podobné tým rakovinovým. "PI3 kináza je veľmi dôležitá kináza v kontexte rakoviny," upresnil Li. Rovnako ako imunitné bunky, aj rakovinové bunky využívajú Warburgov metabolizmus ako spôsob udržania aktivity, čím si zabezpečujú rast a ďalšie delenie. Tieto zistenia by teda mohli pomôcť lekárom v boji proti rakovine.

Viac o téme: RakovinaObjav