Nedeľa12. máj 2024, meniny má Pankrác, zajtra Servác

Nový hrozivý objav: NASA odhalila, ako málo vieme o tejto životne dôležitej veci!

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: SITA)

SYDNEY/BRATISLAVA - Ľudská činnosť vedie k rýchlemu vyčerpaniu zhruba tretiny z najväčších podzemných zásob vody našej planéty a je nejasné, koľko tekutiny v nich zostáva, zistili dve nové štúdie. A ako je všetkým ľuďom dobre známe, bez vody zanikneme my aj naša civilizácia.

Prečítajte si aj: Ekoexpert ukázal dôkaz o zamorení Slovenska: Neviditeľný zabijak, ktorý nás kosí po tisícoch!

Obyvalia využívajú podzemnú vodu bez toho, aby vedeli, kedy o ňu prídu, napísali vedci v časopise Water Resources Research. "Dostupné fyzikálne a chemické merania sú jednoducho nedostatočné," uviedol profesor University of California a hlavný výskumník Jay Famiglietti.

"Vzhľadom na to, ako rýchlo spotrebúvame svetové zásoby podzemných vôd, potrebujeme koordinované globálne úsilie, aby sme zistili, koľko jej zostáva," dodal Famiglietti, ktorý je tiež odborníkom na vodu v Jet Propulsion Laboratory NASA.

Vedci používajú dáta zo špeciálnych satelitov NASA merajúcich straty podzemnej vody. V prvej štúdii sa zamerali na 37 najväčších zásobníkov podzemnej vody medzi rokom 2003 a 2013. Osem z nich bolo klasifikovaných ako "preťažených," čo znamená, že vysychajú s takmer žiadnym prírodným doplnením na vyrovnanie využitia.

Päť ďalších zásobníkov bolo označených ako "extrémne alebo vysoko zaťažených." Vedci varovali, že situácia sa so zmenou klímy a populačným rastom len zhorší. Najviac preťažené zásobníky sú vo svetovo najsuchších miestach, kde je málo prirodzeného doplňovania.

Mohlo by vás zaujímať: Ekotoxikológ o nebezpečných látkach všade okolo nás: Nekupujte lacné plasty z dovozu!

"Čo sa stane, keď sa vysoko namáhaný zásobník nachádza v oblasti sociálno-ekonomického či politického napätia, kedy sa klesajúce zásoby vody nedopĺňajú dosť rýchlo?" povedala Alexandra Richeyová, hlavná autorka oboch štúdií.

"Snažíme sa vztýčiť červené vlajky a presne určiť, kde by dnes aktívne konanie mohlo ochrániť budúce životy a živobytie." Vedci zistili, že Arabský zásobovací systém, ktorý zabezpečuje vodu pre viac ako 60 miliónov ľudí, je najviac preťažený zdroj na svete. Za ním nasleduje povodie rieky Indus v severozápadnej Indii a Pakistane a tretím je nádrž Murzuk-Djado v severnej Afrike.

Druhá štúdia dospela k záveru, že celkový zostávajúci objem svetovo využiteľnej podzemnej vody je málo známy a existujú obrovské rozdiely v odhadovanom "čase vyčerpania." "Skutočne nevieme, koľko je zásob v každom z týchto zásobníkov. Odhady sa môžu líšiť od desaťročí po tisícročia," povedala Richeyová.

"V spoločnosti, pre ktorú je voda veľmi vzácna, už nemôžeme tolerovať túto úroveň neistoty, najmä preto, že podzemná voda mizne tak rýchlo," dodala.

Viac o téme: ŠtúdiaZásoby vodyNASA