Piatok3. máj 2024, meniny má Galina, zajtra Florián

Celý svet je v šoku, pritom armáda videla lietadlo duchov na radaroch: Tajila to 11 dní!

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: sita, int)

KUALA LUMPUR - Od zmiznutia Boeingu 777 malajzijských aerolínií s 239 ľuďmi na palube uplynulo už dlhých 11 dní a ich príbuzní, ani verejnosť nemajú žiadne správy o tom, čo sa s nimi v skutočnosti stalo. Vyšetrovatelia prichádzajú stále s novými hypotézami, ale pri všetkých im zatiaľ chýba relevantný dôkaz. Pokým celý svet sleduje, ako pokračuje pátranie po stratenom lietadle, zdá sa, že Thajčania v tomto ohľade poriadne zaostávajú. O tom, že na svojich radaroch zaregistrovali neznámy stroj, informovali až dnes. A dôvod je vskutku absurdný, vraj sa ich na to nikto nespýtal.

Vyšetrovatelia stále nevedia, prečo sa boeing stratil a kde by teraz mohol byť. Podľa zdroja blízkeho vyšetrovaniu pracujú s verziou, že lietadlo zmizlo v južnej časti Indického oceánu. "Pracovná verzia je, že letelo na juh, a navyše, k južnému koncu koridoru (pátrania)," uviedol informátor s tým, že prehľadávaná oblasť sa tiahne od západu Indonézie až po západ Austrálie.

Thajské ozbrojené sily však v utorok (miestneho času) oznámili, že ich radar zaznamenal lietadlo, ktoré by mohlo byť zmiznutým strojom. Hovorca thajského vojenského letectva povedal, že letelo smerom k Melackému prielivu, čo je miesto, kde ho zachytil malajzijský radar. Zachytenému signálu vraj spočiatku nevenovali pozornosť preto, že sa nachádzal mimo vzdušného priestoru Thajska a neznamenal pre nich žiadnu hrozbu. Druhým dôvodom však bolo to, že im vraj Malajzia v tejto súvislosti neadresovala nijakú priamu žiadosť.

Zástupcovia thajskej armády sa vyjadrili, že ich radar zachytil neidentifikované lietadlo, čo mohol byť let MH370, letiace smerom k prielivu niekoľko minút po tom, ako sa stratil rádiolokačný signál malajzijského boeingu. Hovorca vzdušných síl vicemaršal Montol Suchookorn doplnil, že thajská armáda nevedela, či zachytené lietadlo bol let 370.

Skutočnosť, že sa Thajsko rýchlo nepodelilo o možné informácie, nemusí mať veľký dopad na to, čo v súčasnosti vedia malajzijské autority, napísala agentúra AP, podľa ktorej však vyvstala otázka, v akej miere sa niektoré krajiny delili o informácie.

MH370 vzlietol z Kuala Lumpur 8. marca o 12:40 miestneho času a jeho rádiolokátor, ktorý letovým dispečerom umožňoval jeho identifikáciu a sledovanie, prestal komunikovať o 13:20.

Podľa Suchookorna o 13.28 thajský armádny radar zachytil signál lietadla, letiaceho späť smerom do Kuala Lumpur. Lietadlo neskôr zmenilo kurz doprava, smerom k Butterworthu, malajzijskému mestu pri Malackom prielive. Radarový signál bol slabý a nezahŕňal údaje ako napríklad číslo letu.

Na otázku, prečo toľko trvalo, kým boli tieto informácie sprístupnené, odpovedal: "Lebo sme im nevenovali pozornosť. Thajské kráľovské letectvo sleduje len možné hrozby pre našu krajinu."

Vyjadril sa, že lietadlo nevletelo do thajského vzdušného priestoru a že prvotná žiadosť Malajzie o informácie vydaná v prvých dňoch nebola konkrétna. "Keď sa nás opýtali znova a dodali nové informácie a domnienky (malajzijského) premiéra Najiba Razaka, pozreli sme sa na naše informácie ešte raz," povedal Suchookorn. "Netrvalo nám dlho, kým sme na to prišli, aj keď bolo potrebných niekoľko expertov," dodal.

Snaha o obnovenie vymazaných súborov z počítača pilota

Podľa malajzijského ministra obrany Hishammuddina Husseina sa vyšetrovatelia teraz snažia obnoviť súbory, ktoré boli 3. februára vymazané z letového simulátora pilota strateného lietadla Zaharieho Ahmada Shaha. Malajzijské úrady sa pokúšajú zistiť, či pilot nemohol na svojom domácom letovom simulátore trénovať, ako vypnúť jednotlivé letové zariadenie pred letom, ktorý zmizol asi hodinu po štarte. Skúmajú tiež, či netrénoval letové vzorce na trasách odklonených od Pekingu. Zatiaľ však neobjavili nič, čo by naznačovalo, že piloti zámerne zmenili trasu stroja, napísal denník Los Angeles Times.

Americkí činitelia zapojení do vyšetrovania sa teraz sústreďujú na scenáre možného únosu, alebo iného druhu sabotáže, vrátane toho, či niekto preprogramoval časť počítačových systémov lietadla, aby ho odklonil na inú trasu. "Stále je možné, že niekto vstúpil do kokpitu a odklonil let iným smerom," povedal zdroj blízky vyšetrovaniu. "Alebo bol odklon naprogramovaný dopredu." Treťou teóriou zostáva, že jeden z pilotov z doposiaľ neznámych dôvodov zmenil smer letu na vlastnú päsť.

V preverovaní údajov zo života pilotov sa ale nič podozrivého nenašlo, rovnako ako pri kontrole informácií o životoch zahraničných pasažierov lietadla, povedal Hussein, ktorý tiež reagoval na slová niektorých ľudí z odľahlého atolu Kudahuvadhoo, ktorý je súčasťou súostrovia Maledivy a nachádza sa v Indickom oceáne.

Miestni obyvatelia vraj 8. marca ráno, teda krátko po zmiznutí boeingu, videli nízko letiace lietadlo. V minulých dňoch sa pritom špekulovalo, že nezvestné lietadlo po prerušení kontaktu so zemou asi pokračovalo v ceste v malej výške, aby ho nezachytili radary. Podľa ministra Husseina správy o prelete boeingu nad Maldivami preverila tamojšia polícia a vyhodnotila ich ako nepravdivé.

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu