Pondelok29. apríl 2024, meniny má Leo, Lea, zajtra Anastázia

Šmejdi prichytení pri okrádaní dôchodcov na predajných akciách: Prišli ste sa iba nažrať!

Prichytení obchodníci pri nátlakovom predaji
Prichytení obchodníci pri nátlakovom predaji (Zdroj: šmejdi)

BRATISLAVA – Po viacerých tragických udalostiach počas predvádzacích akcií sa spustila vlna boja proti obchodníkom, ktorí používajú nátlak a manipuláciu na obohatenie sa na úkor hlavne starých ľudí. V Česku vznikol dokument, s týmto neduhom začínajú zápasiť aj médiá. U nás pomáhajú dôchodcom neziskové združenia a organizácie.

Vaše tipy

Boli ste svedkom podobných praktík? Poznáte príbeh niekoho, kto prišiel o svoje úspory. Napíšte nám na tipy@topky.sk

Neľudské praktiky obchodníkov na predvádzacích akciách dohnali vlani v septembri k pokusu o samovraždu dôchodcu v Roudnici nad Labem. O mesiac neskôr vyplával na povrch prípad, keď predajcovia opili dôchodcu , ktorého chceli dohnať k podpisu nákupu hrncov. Muž skolaboval a museli mu privolať sanitku. Zarážajúce bolo, že obchodníci zdravotníkom bránili vo výkone služby.

 

V poslednej dobe sme aj u nás zaznamenali narastajúci počet sťažností najmä od podvedených seniorov. Organizátori akcií však vyvíjajú a vymýšľajú stále nové praktiky, aby dosiahli svoj cieľ. Ten pritom zostáva rovnaký: predať predražený a často nekvalitný tovar.

 

Vyhrážky autorke dokumentu

 

Spomínané prípady prispeli k tomu, aby sa o tento problém začali zaujímať médiá. Aj preto vznikol dokument Šmejdi, ktorý skrytou kamerou zachytáva praktiky predajcov priamo pri čine.

Nechýba ani psychologický nátlak, vydieranie, vyhrážky. Jednému zo zákazníkov po odmietnutí nákupu neumožnili usporiadatelia nastúpiť do autobusu a nechali ho bez pomoci na neznámom mieste niekoľko desiatok kilometrov od jeho bydliska.

„My tu nie sme proti vám. My ponúkame výrobky, ktoré vám môžu pomôcť. Takže nepremýšľajte nad výhovorkami, čo povedať, aby som dnes nemusel nič kupovať. Ale radšej popremýšľať nad tým, čo urobiť preto, aby som takto ušetril,“ zaznieva z úst jedného z obchodníkov.

Autorke dokumentu a televíznej redaktorke Sylvii Dymákovej sa dokonca začali aj niektorí vyhrážať. "Niektorí z tých krikľúňov, ktorý má niečo spoločné s predvádzajúcimi firmami nám napísal, že   budeme rybičkám na dne Labe chutiť a že byť nami, tak sa bojí chodiť aj do večierky pre rožky,“ uviedla pre ides.cz.

 

Šmejdi aj u nás

 

So skúsenosťou z predajnej akcie sa nám zdôverila aj dôchodkyňa z Bratislavy. Keď väčšina ľudí odmietla kúpiť ponúkaný tovar, začal sa im predajca vyhrážať a vykrikovať po nich. „To ste sa prišli iba nažrať?“ pýtal sa.

Prezidentka „Fóra pre pomoc starším“ a ašpirantka na titul „Slovenka roka 2013“ Ľubica Gálisová  radí starším ľuďom, aby sa na takýchto akciách vôbec nezúčastňovali.

„Máme informácie od starších spotrebiteľov, že takéto praktiky sú používané v praxi často a starší ľudia sa dostávajú do veľmi ťažkých životných situácií. Prichádzajú pritom o svoje úspory, neraz celoživotné, dokonca aj o svoj majetok. Pri rôznych predvádzacích akciách dochádza k veľmi agresívnemu správaniu predajcov. Tovar je väčšinou nekvalitný a predražený,“ uviedla. Podľa nej si treba uvedomiť, že lacný zájazd a obed musí niekto zaplatiť a sú to tí, ktorí si takýto tovar zakúpia. Sú to nekalé praktiky, ktoré v mnohých prípadoch spôsobujú ochudobňovanie starších ľudí, veľmi negatívne vplývajú na ich život a často vedú k zhoršeniu ich psychického a zdravotného stavu.

 

Pomôcť podvedeným sa značí aj Združenie slovenských spotrebiteľov. „Snažíme sa s obchodníkmi dohodnúť mimosúdne, je to však veľmi náročné. Starší ľudia sú naivní a z obavy pred exekútorom podpíšu čokoľvek,“ povedal Topkám Miroslav Tulák z tohto združenia s tým, že aj u nás je veľa prípadov zúfalých ľudí, o ktorých sa však nevie. Úloha médií vytvoriť verejný tlak na podvodníkov by mala byť využívaná podľa neho vo väčšej miere.

 

Pokuty za 40 tisíc ročne nepomáhajú

 

K téme sme oslovili aj Slovenskú obchodnú inšpekciu, ktorá sa podvodníkom intenzívne venuje aj keď nemá možnosť priamo dozorovať obchodný zákonník. Štatistika pritom nerozlišuje medzi podomovým predajom, predajnými akciami alebo predvádzacími akciami. Ročne dostáva SIO vyše 100 podnetov od podvedených občanov. Tento rok ich len za 4 mesiace zaznamenala 52. „V roku 2011 uložila 64 sankcií vo výške 41 240 eur, v roku 2012 to  bolo 88 sankcií vo výške 43 660 eur a v tomto roku 16 pokút vo výške 8 680 eur,“ uviedla pre Topky hovorkyňa SOI Danuša Krkošová.

Obchodná inšpekcia upozorňuje ľudí, aby si poriadne preštudovali zákon aj zmluvu ktorú podpisujú, aby dobre poznali svoje práva a nenechali sa zastrašiť. „SOI upozorňuje, aby si spotrebitelia pre svoju ochranu dávali pozor pri podpisovaní akejkoľvek zmluvy, resp. vyhlásení a tieto si dobre prečítali. Overili si tvrdenia predávajúceho o vlastnostiach výrobku  a vopred sa nevzdávali svojich práv, ktoré im zaručuje platná legislatíva, prípadne aby sa neviazali k povinnému plneniu, s ktorým nemienia súhlasiť,“ dodala Krkošová.

 

Zdroj: ČT

Trailer k filmu Šmejdi

 

 

SOI radí, nič nepodpisujte

  1. Lehota na odstúpenie od zmluvy je zachovaná, ak sa písomné odstúpenie od zmluvy odovzdá najneskôr posledný deň lehoty na poštovú prepravu.

 

  1. Spotrebiteľ je oprávnený bez uvedenia dôvodu písomne odstúpiť od zmluvy v lehote do 7 pracovných dní (§ 7 ods. 1 písm. d) tohto zákona) odo dňa prevzatia tovaru alebo uzavretia zmluvy o poskytnutí služby. Odstúpením spotrebiteľa od zmluvy sa zmluva od začiatku zrušuje.

 

  1. Spotrebiteľ v lehote siedmich pracovných dní odo dňa odstúpenia od zmluvy vráti tovar predávajúcemu bez ohľadu na to, či tovar bol použitý alebo má chyby, ktoré spotrebiteľ nespôsobil; primeraná starostlivosť o tovar musí byť zachovaná.

 

  1. Predávajúci je povinný prevziať tovar späť a vrátiť spotrebiteľovi cenu zaplatenú za tovar alebo za službu alebo vrátiť spotrebiteľovi preddavok najneskôr v lehote 15 dní odo dňa odstúpenia od zmluvy. Náklady vynaložené na predaj tovaru, alebo poskytnutie služby si predávajúci nemôže zohľadniť.
  2. Ak predávajúci poskytol spotrebiteľovi pôžičku na kúpu tovaru alebo na poskytnutie služby alebo ak takú pôžičku poskytla spotrebiteľovi tretia osoba na základe zmluvy s predávajúcim, odstúpením od zmluvy o predaji sa od začiatku zrušuje aj zmluva o poskytnutí pôžičky. Právo na vydanie bezdôvodného obohatenia nie je tým dotknuté.

 

  1. Ak sa predávajúci a spotrebiteľ nedohodnú inak, predávajúci je povinný objednávku spotrebiteľa splniť do 30 dní od jej doručenia.
  2. Predávajúci a spotrebiteľ sa môžu dohodnúť na náhradnom plnení v rovnakej kvalite a cene; náklady spojené s vrátením tovaru pri odstúpení spotrebiteľa od zmluvy znáša predávajúci.

 

  1. Ak predávajúci nesplní zmluvu, pretože objednaný tovar nemôže dodať alebo službu poskytnúť, je povinný o tom bezodkladne informovať spotrebiteľa a do 15 dní mu vrátiť cenu zaplatenú za tovar alebo preddavok, ak sa predávajúci a spotrebiteľ nedohodnú na náhradnom plnení.
  2. Ak sa predávajúci a spotrebiteľ nedohodnú na náhradnom plnení, predávajúci je povinný nahradiť všetky preukázané náklady, ktoré spotrebiteľ vynaložil na objednanie tovaru alebo služieb.

 

Podomový predaj a predajné akcie

 

Je potrebné si uvedomiť, že v týchto prípadoch ide o občiansko-právny vzťah, kedy sa sám spotrebiteľ (na základe svojho vlastného uváženia) rozhodne uzavrieť zmluvu so spoločnosťou na kúpu tovaru, resp. služby.

 

Ak je výrobok nekvalitný, predtým je potrebné uplatniť reklamáciu u predávajúceho a požiadať ho o zrušenie zmluvy a vrátenie peňazí. Ak toto spotrebiteľ urobí a predávajúci reklamáciu nerieši, môže podať podnet na príslušný inšpektorát SOI, ktorý preverí procedurálny postup pri vybavovaní reklamácie z hľadiska verejného práva, teda to, čo jej ukladá zákon o ochrane spotrebiteľa; či predávajúci reklamáciu prijal, či ju zaevidoval a vybavil v lehote, ktorá je zákonom stanovená do 30 dní.

Okrem toho SOI overí, či bol spotrebiteľ pri predaji informovaný o uplatnení prípadnej reklamácie. Do vecnej stránky posudzovania reklamácie nie je oprávnená SOI vstupovať a rozhodovať vo veci.

Zároveň SOI overí, či bol spotrebiteľ informovaný aj o vlastnostiach výrobku, jeho parametroch, vrátane technických a či jej bol poskytnutý návod na používanie, ak si to charakter výrobku vyžaduje. Tieto všetky informácie musía byť v slovenskom jazyku. Treba dodať, že z hľadiska občianskeho práva (Občiansky zákonník č.- zákon č. 40/1964 Zb. v znení neskorších predpisov), ak sa spotrebiteľ cíti byť poškodený, svojho práva sa môže domáhať na príslušnom súde na základe znaleckého posudku, vypracovaného súdnym znalcom a podaním žaloby.

 

Ako sa môžete vzdať svojich práv

 

Je možné, že spoločnosť zašle spotrebiteľovi návratový letáčik s textom: “zaslaním tohto letáku si objednávam bezplatné a podrobné informácie o výrobku, vrátane cenových relácií”.

V prípade, že spotrebiteľ túto ponuku prijme a letáčik podpíše, v krátkej dobe ho navštívi zástupca spoločnosti, ktorý mu namiesto prospektov ponúkne praktickú ukážku výrobku s predvedením jeho funkcie v byte spotrebiteľa. Požiada spotrebiteľa, aby mu podpísal prehlásenie s nasledujúcim textom: “ Ja, … meno … týmto prehlasujem, že som si výslovne dohodol návštevu zástupcu firmy (meno, adresa a IČO firmy ....) a pozval ho k sebe domov za účelom dohodnutie objednávky na prezentácii a podpis kupujúceho.“

U p o z o r ň u j e m e ,  že spotrebiteľ podpísaním takéhoto vyhlásenia sa automaticky dobrovoľne vzdáva svojho práva na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu do 7 pracovných dní na základe zákona o podomovom predaji a zásielkovom predaji – zákon č. 108/2000 Z. z. v znení neskorších predpisov.

V zmluvných podmienkach kúpnej zmluvy je však uvedené, že po jej podpísaní oboma zúčastnenými stranami je kupujúci oprávnený odstúpiť od zmluvy podľa Občianskeho zákonníka, ale je povinný zaplatiť zmluvnú pokutu vo výške 25 % z kúpnej ceny.

Pri predvádzaní obchodný zástupca vystupuje veľmi dôveryhodne a prezentuje výrobok , alebo zariadenie ako vysoko efektívny a z ekonomického hľadiska ako aj napr. z dôvodu minimálnej spotreby energií.

Po uzavretí kúpnej zmluvy je výrobok dodaný v priebehu niekoľkých dní a dodávka je termínovaná napr. v podvečerných až večerných hodinách s tým, že dopravca je v časovej tiesni, lebo musí vybaviť ešte ďalšie zásielky. Spotrebiteľovi odovzdá tovar aj s popisom výrobku a návodom na použitie a údržbu v slovenskom jazyku a po potvrdení prevzatia urýchlene odchádza. Po prečítaní návodu spotrebiteľ zistí, že mu napr. nevyhovuje a zástupca spoločnosti ho neupozornil na prípadné zákazy, či odporúčania. Následne na to, zistia, že ho nemôžu vrátiť predávajúcemu bez zmluvnej pokuty a obracajú sa o pomoc na SOI.

 

 

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu