Sobota4. máj 2024, meniny má Florián, zajtra Lesana, Lesia

Predseda SMK Béla Bugár: Vylučujeme spoluprácu so SNS, KSS a Vladimírom Mečiarom

Predseda Strany maďarskej koalície Béla Bugár
Predseda Strany maďarskej koalície Béla Bugár

Rozhovor s predsedom Strany maďarskej koalície Bélom Bugárom vznikol v rámci projektu Infovoľby, ktorý tlačová agentúra SITA realizuje v spolupráci s občianskym združením Memo 98, odpovedali predsedovia strán alebo volební lídri na rovnaké otázky, ktoré súviseli s hlavnými volebnými programovými cieľmi ich politických subjektov.

Ktorý politický subjekt je pre vás po voľbách prijateľný na spoluprácu, ktorý nie?

Rozhodneme na základe volebných programov a známych postojov jednotlivých predstaviteľov politických strán k dôležitým otázkam. Už teraz však vylučujeme spoluprácu so SNS, KSS a Vladimírom Mečiarom.

O ktoré posty vo vláde by ste mali záujem?

Je to predčasná otázka.

Ako si predstavujete ďalšie fungovanie regionálneho školstva?

V oblasti regionálneho školstva SMK považuje za potrebné čím skôr prijať zákon o výchove a vzdelávaní, ktorý obsahuje aj kapitolu o postavení pedagogických zamestnancov. Kariérny postup a ďalšie vzdelávanie pedagógov môže byť tiež súčasťou tohto zákona, ale SMK si to vie predstaviť aj v osobitnom zákone. Je potrebné pokračovať v reforme obsahu vzdelávania, premeniť tradičnú klasickú školu na modernú školu. Je potrebné zvýšiť financovanie regionálneho školstva. Do konca volebného obdobia sa budeme usilovať o to, aby podiel z HDP na školstvo bol minimálne 5%. Budeme presadzovať zvýšenie platov pedagogických zamestnancov v regionálnom školstve minimálne na priemer mzdy v národnom hospodárstve. Budeme iniciovať novelizáciu zákona o financovaní škôl a školských zariadení, s osobitným zreteľom na malotriedne školy. Chceme posilniť postavenie inštitúcií zabezpečujúcich podporné služby školám.

Ste za spoplatnenie vysokoškolského štúdia?

SMK aj v minulosti bolo za spoplatnenie vysokoškolského štúdia len za predpokladu zabezpečenia kompenzačných mechanizmov pre študentov (pôžičky, motivačné a sociálne štipendiá). V tejto chvíli spoplatnenie vysokoškolského štúdia pre SMK nie je prioritnou úlohou.

Akým spôsobom by ste riešili situáciu v zdravotníctve?

Zavedená reforma ponúka možnosť efektívnejšieho sledovania rozpočtových a ostatných finančných zdrojov v zdravotníctve, preto SMK teraz vidí možnosť postupného zvyšovania prostriedkov na zdravotníctvo. Súčasne však treba zabezpečiť, aby tieto financie skutočne smerovali k poskytovateľom, respektíve prostredníctvom nich k pacientom, lebo to je zásadná podmienka efektívnej zdravotnej starostlivosti. V procese poskytovania zdravotníckych služieb treba znížiť finančnú spoluúčasť pacientov. Tok finančných prostriedkov treba usmerniť takým spôsobom, aby zvýšená finančná čiastka slúžila predovšetkým na zlepšenie úrovne zdravotnej starostlivosti v nemocniciach. Preto ťažiskom zdravotníckeho programu SMK v nasledovnom volebnom období je samotný pacient a postupné zvýšenie miery finančnej podpory zdravotníctva.

Ako vidíte pokračovanie reformy v sociálnej sfére?

V uplynulom volebnom období sa na Slovensku uskutočnili mnohé podstatné reformy, medzi inými aj v sociálnej oblasti. Ich spoločným cieľom bolo zabezpečiť udržateľnosť sociálneho systému. Dôsledky týchto zmien sa prejavia až v dlhodobej perspektíve. V oblasti politiky zamestnanosti považujeme za dôležité vo väčšej miere podporovať zamestnanie dlhodobo nezamestnaných, čerstvých absolventov škôl, matky po materskej dovolenke, nezamestnaných po 50. roku života. Pre zvýšenie konkurencieschopnosti treba vytvoriť pružnejší trh práce, ktorý zároveň prináša so sebou aj možnosť vytvárania nových foriem zamestnanosti. Súčasťou nášho sociálneho programu je podpora celoživotného vzdelávania, zvýšenia mobility práce a vytvorenie možnosti zosúladenia rodinného života s pracovnou kariérou jednotlivca. Podľa nášho názoru zvýšenie zamestnanosti je možné dosiahnuť aj podporou malých a stredných podnikateľov. V oblasti sociálnej politiky chceme dosiahnuť, aby sme našli vhodný spôsob na zníženie odvodového zaťaženia a na zjednotenie vymeriavacích základov. Navrhujeme zvážiť zavedenie tzv. detských dlhopisov pre každé narodené dieťa, a chceli by sme tým naznačiť, že založenie rodiny je v záujme celej spoločnosti, a nie je iba súkromnou záležitosťou.

Akým spôsobom chcete prispievať k ďalšiemu stieraniu regionálnych rozdielov?

Prijatím a zrealizovaním Národného strategického rámca pre programovacie obdobie 2007 až 2013 a s ním súvisiacich operačných programov. Tento program ráta s oveľa vyššou mierou finančnej pomoci z EÚ, vo vyššom objeme práve na regionálne založené programy, ktoré stierajú rozdiely. Ide napríklad o dobudovanie cestnej siete, ktorá zvýši dostupnosť regiónov, o environmentálne investície, ďalej o rekonštrukciu škôl, nemocníc, sociálnych zariadení, kultúrnych pamiatok, sídlisk, atď. Taktiež zodpovednou vládnou politikou, ktorá sa snaží o smerovanie investícií do menej rozvinutých regiónov s cielenou podporou regionálnych aktivít a zohľadnením regionálnych rozdielov a potrieb pri schvaľovaní a tvorbe celoštátnych dokumentov. Chceme ďalej pokračovať v decentralizácii smerom k obciam a regiónom, vrátane fiškálnej decentralizácie.

Ako vidíte daňovú politiku štátu do budúcnosti? Ste za pokračovanie súčasnej daňovej politiky, prípadne navrhujete nejaké zmeny? Aké?

Súčasný daňový systém preukázal životaschopnosť v oblasti jednoduchosti, priťahovaní investorov, neutrálnosti, a v neposlednom rade aj v efektívnosti výberu a v napĺňaní príjmovej časti štátneho rozpočtu. Preto nenavrhujeme žiadne výraznejšie zmeny a skôr sa sústredíme na oblasť odvodov a sociálnych platieb.

Slovenská justícia ma stále problémy s prieťahmi v konaní. Ako by ste riešili tento problém?

V prvom rade treba využiť všetky zákonom dostupné možnosti, ako sú poriadkové pokuty, predvedenia atď., čo súdy málokedy využívajú. Chceme zefektívniť doručovanie účastníkom konania ako aj ostatným štátnym orgánom hoci aj cez "súdneho kuriéra". Sme za to, aby sa dôsledne presadzovalo dodržiavanie procesných lehôt, ako aj skrátenie lehoty medzi pojednávaniami. Chceme zabezpečiť zjednotenie súdnych rozhodnutí ako aj ich predvídateľnosť. Budeme preferovať arbitrážne rozhodnutia a chceme tomu prispôsobiť náš právny poriadok. V oblasti legislatívy chceme urýchliť prípravu nového občianskeho súdneho poriadku. Chceme zabezpečiť stálosť právneho poriadku, zakotviť právo, aby sa neprijímali stále nové a nové úpravy, a tým vytvoriť podmienky na dlhšiu justičnú prax pre jednotlivé normy, čo vylúči neisté, a niekedy aj rozporuplné súdne rozhodnutia. Chceme obmedziť zákonnú úpravu, aby sme nereagovali na všetky životné situácie osobitným zákonom.

Máte pripravené riešenia pre zlepšenie bezpečnostnej situácie v krajine?

V policajnom zbore preferujeme službu na uliciach. Bolo by potrebné, aby sa tomu podriadili aj finančné odmeny v rámci polície. Zavedením náborového a vernostného príplatku sa budeme snažiť o to, aby boli dobudované policajné zložky, aby bol doplnený stav policajného zboru. Kladieme skutočný dôraz na prevenciu. Chceme zbaviť trestný proces neodôvodnených, zbytočných formalít v prípravnom konaní ako aj v samotnom súdnom konaní, a tak zefektívniť nielen odhalenie páchateľov, ale aj ich odsúdenie.

Veľa sa hovorí o stále širokej štátnej správe. Mienite v tejto oblasti robiť nejaké kroky?

Štát, regióny a obce, t.j. verejná správa musí v prvom rade poskytovať služby, ktoré sú potrebné, užitočné a efektívne. Je teda potrebné urobiť audit týchto služieb a na základe neho uskutočniť zásadné zmeny. Odhadujeme, že je možné napríklad pomocou personálneho auditu, meraním výkonnosti, elektronizáciou a outsorcingom podporných činností znížiť počet úradníkov o viac ako 30 percent. Tieto kroky sa čiastočne udiali na ministerstvách financií a výstavby, je teda možné konštatovať reálnosť týchto odhadov.

Je vaša strana spokojná so zahraničnopolitickým smerovaním Slovenska?

Dnes, v roku 2006, je možné povedať, že medzinárodné posúdenie Slovenska, jeho pozícia a jeho medzinárodnopolitický priestor sa od roku 1998 podstatne zmenili. Kým zahraničnopolitickou úlohou vlády v rokoch 1998 až 2002 bolo predovšetkým vymanenie sa z medzinárodnej izolácie a opätovné spustenie procesu euroatlantickej integrácie Slovenska, tak vláde v rokoch 2002 - 2006 sa podarilo dosiahnuť, že Slovensko dnes nielenže je uznávanou krajinou, členom EÚ, NATO a OECD, ale je takým spoľahlivým partnerom, ktorého dnešnú diplomaciu čoraz častejšie "využívajú" aj iní pri riešení dôležitých otázok medzinárodného života. Jednou z dôležitých príčin tejto skutočnosti bola účasť Strany maďarskej koalície (ako aktívneho člena Európskej ľudovej strany) vo vládach v obidvoch volebných obdobiach, čím značne prispela k vytváraniu demokratického, civilizovaného, európskeho obrazu celého

Ste za to aby Slovensko vstúpilo v roku 2009 do eurozóny? V prípade nesúhlasu, aké ďalšie kroky navrhujete?

Sme za to, aby náš štát vstúpil v roku 2009 do eurozóny a považujeme to za reálny a dosiahnuteľný cieľ.

Informačný portál INFOVOLBY.SK >>
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu