Piatok, 23. apríl 2021. Meniny má Vojtech, zajtra Juraj.

Budúcnosť Slovenska na jednom grafe: Úplná katastrofa! Dôkaz, že hlúpneme

Ilustračné foto
Ilustračné foto
06.12.2016 19:15

BRATISLAVA – Výsledky slovenských žiakov v matematickej, čitateľskej a prírodovednej gramotnosti sú významne nižšie, ako je priemerný výkon žiakov z krajín OECD. Vyplýva to z výsledkov medzinárodnej štúdie OECD PISA 2015. Testovanie sa na Slovensku uskutočnilo v apríli 2015 na 292 školách. Celkovo bolo testovaných 6350 15-ročných žiakov na základných školách, gymnáziách alebo stredných odborných školách.


„Vo všetkých oblastiach sledujeme trend znižovania výkonov našich žiakov. V porovnaní s výsledkami PISA 2012 však tento pokles nie je štatisticky významný,“ uvádza ministerstvo školstva na svojej webovej stránke. Slovenskí žiaci dosiahli v prírodovednej gramotnosti výkon na úrovni 461 bodov. Priemerný výkon krajín OECD bol 493 bodov. Výkon porovnateľný s výkonom SR dosiahli Izrael, Malta a Grécko. Z krajín OECD dosiahli významne nižší výkon ako SR tri krajiny - Čile, Turecko a Mexiko.

Budúcnosť Slovenska na jednom

„V prírodovednej gramotnosti dosiahli naši žiaci výsledok v priemere o 10 bodov nižší oproti roku 2012, čo nepredstavuje významný rozdiel,“ dodáva rezort školstva. V porovnaní s cyklom v roku 2006, keď bola hlavnou doménou prírodovedná gramotnosť, je to však významný pokles výkonu žiakov o 28 bodov.

V matematickej gramotnosti dosiahli slovenskí žiaci výkon na úrovni 475 bodov. Priemerný výkon krajín OECD bol 490 bodov. Výkon porovnateľný so Slovenskom dosiahli Malta, Litva, Maďarsko, Spojené štáty americké a Izrael. Z krajín OECD dosiahli významne nižší výkon ako SR štyri krajiny - Grécko, Čile, Turecko a Mexiko. „V porovnaní s rokom 2012, keď bola matematická gramotnosť naposledy hlavnou sledovanou oblasťou, priemerný výkon našich žiakov klesol o šesť bodov, čo nepredstavuje významné zníženie výkonu,“ ozrejmuje rezort školstva.

V čitateľskej gramotnosti zas dosiahli naši žiaci 453 bodov, priemer krajín OECD bol 493 bodov. Podobný výkon ako Slovensko mali krajiny ako Čile a Malta. Z krajín OECD dosiahli významne nižšie výsledky v porovnaní so SR iba Turecko a Mexiko. „Tak ako vo všetkých predchádzajúcich cykloch, aj v PISA 2015 sa výkony slovenských žiakov v čitateľskej gramotnosti nachádzajú pod priemerom zúčastnených krajín OECD. Oproti roku 2012 sa priemerný výkon našich žiakov znížil o 10 bodov, čo nepredstavuje významnú zmenu,“ uvádza ministerstvo. Štúdia PISA sa uskutočňuje od roku 2000 v trojročných cykloch. Slovenská republika, už ako členská krajina OECD, sa prvýkrát zúčastnila na štúdii PISA v roku 2003. Hlavnou sledovanou oblasťou posledného cyklu PISA 2015 bola prírodovedná gramotnosť.

Plavčan reaguje: Sú potrebné zmeny!

Výsledky medzinárodného testovania PISA 2015, v ktorom slovenskí žiaci skončili pod priemerom krajín OECD ukázalo, že treba zmeny. Tie má priniesť aj pripravovaná reforma školstva. Na margo dnes zverejnených výsledkom žiakov v testovaní to uviedol minister školstva Peter Plavčan (nom. SNS). Toho výsledky podľa vlastných slov neprekvapili.

"Musíme sa touto témou vážne zaoberať a sú potrebné zmeny. Preto som veľmi rád, že sa začala reforma národný program výchovy a vzdelávania, ktorého cieľom by mala byť aj transformácia obsahu vzdelávania," uviedol dnes Plavčan. Minister pripomenul, že zlé výsledky sa objavili u žiakov, ktorí sú v poslednom roku povinného vzdelávania. Preto aj návrh zvýšiť počet rokov v povinnej školskej dochádzke považuje za rozumný. Žiaci budú podľa neho týmto opatrením motivovanejší dokončiť strednú školu. „Aj tieto výsledky PISA nám ukazujú na to, že názory expertov, ktoré sa týkajú národného programu, sú správne,“ dodal.

Okrem toho chce ministerstvo pripraviť učebnice, metodické materiály a pozrieť sa aj na ďalšie vzdelávanie učiteľov. „Aj toto by mala byť jedna z tém. Pozrieť sa na učiteľské vzdelávanie a prípadne ho zmeniť tak, aby vyhovovalo, aby učiteľ prišiel pripravený na školu, pretože aj deti sú iné,“ dodal Plavčan s tým, že chce zároveň pracovať na zlepšení podmienok pre učiteľov.

V rámci testovania si pohoršili aj žiaci na 4-ročných a 8-ročných gymnáziách, kde by podľa ministra mali byť talentovanejší žiaci. Preto pripustil, že v budúcnosti dôjde k úprave pri prijímaní na osemročné gymnáziá. „Práve výsledky PISA poukazujú na to, že ak treba vytvoriť, ak treba udržať osemročné gymnáziá s prostredím, ktoré motivuje tých najlepších k ešte lepším výkonom, tak bude potrebné robiť aj s počtami detí, ktoré sú v osemročných gymnáziách,“ uviedol Plavčan. Počet detí by sa tak mohol v budúcnosti na týchto školách znížiť.


Galéria

Ilustračné foto

Nástroje k článku



ZDROJ: TASR
FOTO: archív, Facebook/Inštitút vzdelávacej politiky

Nahlásiť chybu

Tagy

Najčítanejšie články