Pondelok6. máj 2024, meniny má Hermína, zajtra Monika

Zvyšok telesa, z ktorého pochádza čeľjabinský meteorit, mieri k Zemi: Už na jar!

Čeľjabinský meteorit pred dopadom na Zem
Čeľjabinský meteorit pred dopadom na Zem (Zdroj: YouTube)

MOSKVA/PRAHA - Explózia meteoritu, ktorý vo februári dopadol v Rusku v okolí uralského Čeľabinsku, uvoľnila tridsaťkrát väčšiu energiu ako výbuch atómovej bomby nad Hirošimou v roku 1945. Jej sila dosiahla ekvivalent 500 kiloton trinitrotoluénu, informoval v odbornom časopise Nature vedecký tím vedený českým astronómom Jiřím Borovičkom a kanadským astronómom Petrom Brownom. Zvyšok telesa, z ktorého kozmická častica pochádza, sa blíži k Zemi.

Svetovo významný objav tiež ukazuje, že takzvaná Čeľabinská planétka zrejme súvisí s asteroidom 86039 a obaja boli kedysi súčasťou jedného telesa. "Energia telesa bola veľká. Je to dané tým, že jeho hmotnosť bola 12 000 ton a rýchlosť 19 kilometrov za sekundu. Energia sa z väčšej časti uvoľnila vysoko v atmosfére na rozdiel od Hirošimskej bomby, ktorá explodovala tesne nad zemou, takže jej energia bola ničivejšia," vysvetlil Borovička.

V prestížnom vedeckom časopise Nature v stredu vyšiel článok Dráha, štruktúra a pôvod čeljabinského meteoritu. V ňom českí a kanadskí astronómovia rýchlosť telesa spresnili a vysvetlili aj jeho rozpady v atmosfére.

Tlaková vlna explózie z tohtoročného 15. februára poškodila v oblasti okolo miliónového Čeľabinska okolo sedemtisíc budov. Sklo z popraskaných okien poranilo viac ako 1500 ľudí. Českí vedci z Akadémie vied ČR sa výskumu venujú od začiatku a už 23. februára ako prví na svete rigoróznou metódou spočítali dráhu telesa.

Podľa Borovičku sa v ďalšom výskume ukázalo, že Čeľabinská planétka bola veľmi krehká, rozpukaná a začala sa rozpadať už vo výške okolo 45 kilometrov nad zemou. Teleso prezývajú planétkou preto, že svojou veľkosťou 19 metrov patrí do kategórie planétok.

Spresnená dráha v Slnečnej sústave sa ukázala byť veľmi podobná dráhe planétky 86039, čo je veľká planétka blízka Zemi s priemerom vyše dva kilometre. "Bolo by to prvýkrát, keď by bola známa bezprostredná súvislosť medzi planétkou a meteoritom," komentoval český astronóm. V súčasnej dobe sa planétka 86039 blíži k našej planéte, nie je však nebezpečná. Budúci rok na jar by ju mala minúť v bezpečnej vzdialenosti.

Aby Česi znovu spočítali dráhu, vypomohli si videozáznamami z internetu Fyzicky potom na miesto prišiel a vyfotografoval rovnakú oblasť znovu spolu s nočnou oblohou posiatu hviezdami David Částek, ktorý bol 15. februára na montáži v blízkosti Čeľabinska a tlakovú vlnu osobne zažil.

V polovici októbra sa ruským vedcom podarilo z dna uralského jazera Čebarkul vyloviť úlomok čeľjabinského meteoritu o hmotnosti asi 570 kilogramov. Údajne je to jeden z desiatich najväčších nájdených úlomkov nebeských telies spadnutých na Zem.

Z výpočtov českých vedcov vyplýva, že pozorovaná dráha bola dlhá 272 kilometrov, a že teleso bolo po prvýkrát zaznamenané vo výške 95 kilometrov nad zemským povrchom. O osem sekúnd neskôr sa vo výške 45 km začalo rozpadať, čím sa výrazne zvýšila plocha vystavená atmosfére, takže odparovanie narástlo a objekt bol na krátku dobu jasnejší než Slnko. Planétka pôvodne vážila asi 12 tisíc ton a jej priemer bol 19 metrov.