TYNDA - Na ruskom Ďalekom východe sa odohrala tragédia, ktorá nemá preživších. Lietadlo s 49 osobami na palube sa zrútilo len pár kilometrov pred pristátím. Horiace trosky našli záchranári v nehostinnej taige neďaleko mesta Tynda, len kúsok od hraníc s Čínou. Podľa úradov nemal nikto šancu prežiť.
Pád v druhej fáze pristávania
Stroj typu Antonov An-24 odštartoval z mesta Chabarovsk a mal po medzipristátí doraziť do Tyndy – približne 5000 kilometrov od Moskvy. Počas druhého pokusu o pristátie sa lietadlo náhle stratilo z radarov. Posádka nehlásila žiadne technické problémy a ešte pred odletom absolvovalo lietadlo technickú kontrolu, pri ktorej sa vraj nezistili žiadne poruchy.
Vrak bol nájdený 15 kilometrov od letiska, pričom okolie tvorí ťažko dostupná močaristá krajina a hustá sibírska taiga. Územie je riedko obývané, čo výrazne komplikovalo záchranné práce.
Historicky starý stroj: 50-ročný Antonov An-24
Zrútené lietadlo patrilo k typu, ktorý patrí medzi najstaršie stále prevádzkované dopravné stroje na svete. Výroba modelu An-24 sa začala už začiatkom 60. rokov. Konkrétny stroj mal približne 50 rokov, no podľa médií mal platnú licenciu až do roku 2036. Tento paradox vyvoláva otázky o bezpečnostných štandardoch v regióne.
Korupcia a nedbalosť ako súčasť systému?
Hoci sa technická prehliadka pred odletom oficiálne konala, viaceré správy upozorňujú, že v Rusku sú bezpečnostné kontroly často len formálnou fraškou. Korupcia v oblasti leteckej dopravy je podľa analytikov bežným javom. V tomto prípade však vyšetrovatelia nateraz uprednostňujú teóriu ľudskej chyby. Posádka údajne v náročných poveternostných podmienkach zle odhadla výšku a zrejme zachytila korunu stromu.
Nebol to prvý incident
Lietadlá An-24 prevádzkujú v Rusku najmä menšie regionálne aerolinky, ktoré často bojujú s nedostatkom financií. Od roku 2018 došlo s týmto typom stroja minimálne k štyrom incidentom.
V marci 2025 napríklad žiadala posádka iného lietadla rovnakého typu o núdzový návrat krátko po štarte – kvôli výpadku komunikačnej techniky. V inom prípade stroj na letisku v Irkutsku neudržal dráhu a narazil do osvetlenia. Tieto incidenty sa zaobišli bez obetí. Dnešná havária však ukázala, že štatistiky a varovania už nestačia – tentoraz išlo o životy.
Drsné varovanie pre ruské letectvo
Hoci Rusko deklaruje, že jeho letecký park je stále schopný prevádzky, realita ukazuje krutú pravdu: starnúce stroje, zanedbané údržby a podfinancované regionálne letecké spoločnosti tvoria koktail, ktorý sa môže kedykoľvek zmeniť na smrteľnú pascu.
Vyšetrovanie tragédie pri Tynde pokračuje, no s každou ďalšou podobnou haváriou rastie tlak na to, aby sa staré lietadlá definitívne vyradili z prevádzky. Táto nehoda by mohla byť posledným signálom, ktorý ruské letectvo už nemôže ignorovať.