BRATISLAVA - Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD) označil za nesprávne rozhodnutie predsedu Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) Petra Kuboviča o zrušení súťaže na výstavbu úseku diaľnice D1 Turany - Hubová. Myslí si, že priamo poškodzuje záujmy SR.
„Rozhodnutie vracia prípravné procesy o dva roky naspäť, čo stojí v socioekonomických dosahoch tento štát, čiže v peniazoch, vyše miliardy eur,“ povedal Ráž vo videu na sociálnej sieti. Keďže proti tomuto rozhodnutiu sa nedá odvolať, podľa ministra ho musia rešpektovať. „To, že sa nemôžeme odvolať, však neznamená, že neurobíme nič. Začali sme okamžite s prípravou nového verejného obstarávania. Zároveň však budeme nútení obrátiť sa na súd, aby rozhodnutie predsedu preskúmal,“ informoval minister. Budú sa podľa neho pýtať, kto a prečo mal záujem na tom, aby sa tento tender zrušil. Ak súd potvrdí, že predseda ÚVO sa nesprávne rozhodol, budú žalovať aj za náhradu škody, ktorá bola spôsobená NDS, ale aj potenciálnym uchádzačom v tendri.
VIDEO
Ráž považuje za absolútne nepochopiteľné, ak úrad minulý rok potvrdil, že podmienky tendra sú v poriadku, a teraz hovorí, že sú nezákonné. „Žiaden zákon sa nezmenil, preto je otázka, prečo sa zmenilo rozhodnutie ÚVO, respektíve jeho predsedu. Prečo nepočkal na výsledok súdneho konania, ale rovno sa ponáhľal so zrušením tendra,“ podotkol minister dopravy. Podľa neho je legitímne taktiež si položiť otázku, či takéto rozhodnutie predsedu ÚVO nemožno považovať za politicky motivované. „Myslím si, že mal by to byť apolitický úrad,“ poznamenal Ráž a priznal, že rozhodnutie ho nahnevalo.
Plná zodpovednosť za zrušený tender na D1 podľa Hargaša padá na Ráža
Plná zodpovednosť za vzniknutú situáciu pre zrušenie tendra na výstavbu úseku D1 Turany - Hubová ide na vrub ministra dopravy Jozefa Ráža (nominant Smeru-SD) a vlády, ktorá nedokáže vypísať ani jeden tender bez toho, aby bol diskriminačný a obmedzoval hospodársku súťaž. Informoval o tom v stredu poslanec Ján Hargaš (PS) s tým, že celý proces obstarávania zhotoviteľa spomínaného úseku D1 sa bude musieť opakovať a Slovensko tým stratí minimálne dva roky času.
„Mýtus, ktorý šíri Ficova vláda o rozostavanom Slovensku, sa definitívne rozpadá. V skutočnosti máme Slovensko len viac rozbabrané,“ uviedol Hargaš. Reagoval tak na rozhodnutie predsedu Úradu pre verejné obstarávanie Petra Kuboviča, ktorý nariadil Národnej diaľničnej spoločnosti zrušiť tender na zhotoviteľa D1 Turany - Hubová pre porušenie pravidiel verejného obstarávania. Opozičný poslanec pripomenul, že premiér Robert Fico (Smer-SD) sľuboval ľuďom na Slovensku diaľnicu z Bratislavy do Košíc do roku 2010. „Máme rok 2025 a úsek Turany - Hubová, kde sa výstavba ešte ani nezačala, sa pre babráctvo tejto vlády ani tak skoro stavať nezačne,“ poznamenal Hargaš. Úsek Turany - Hubová je jediný nevysúťažený a nerozostavaný úsek na D1 medzi Bratislavou a Košicami.