VARŠAVA - Za sériou anonymných reklám na Facebooku, ktoré podporovali prezidentského kandidáta vládnej Občianskej koalície (KO) Rafala Trzaskowského a zároveň útočili na jeho protikandidátov, stoja podľa zistení portálu Wirtualna Polska (WP) osoby spojené s nadáciou Akcja Demokracja. Trzaskowski sa dištancoval od reklám, ktoré vyvolali podozrenia z dezinformácií a možného nezákonného financovania kampane. Prezidentská kancelária požiadala o informácie kontrarozviedku. Informuje o tom varšavský spravodajca správa agentúry PAP.
Podozrenia vyvolali dva facebookové profily, ktoré podľa WP od 10. apríla propagovali Trzaskowského a zároveň kritizovali jeho hlavných súperov Karola Nawrockého a Slawomira Mentzena. Profily podľa údajov Facebooku vynaložili na reklamu za posledný týždeň pred zverejnením správy viac peňazí než ktorýkoľvek iný z kandidátov, tvrdí WP. Tieto výdavky pritom neboli priznané v rámci žiadneho oficiálneho volebného výboru, čo vyvolalo podozrenia z obchádzania pravidiel financovania kampaní.
Reklamy podľa WP sprostredkovala rakúska spoločnosť Estratos Digital v spolupráci s poľskou nadáciou Akcja Demokracja, ktorej pracovník pomáhal pri nábore účastníkov videí. Na čele Estratosu stojí Viktor Szigetvári a Ádám Ficsor, exminister civilných spravodajských služieb v bývalej vláde Maďarskej socialistickej strany. Nadácia tvrdí, že nemala vplyv na obsah reklám a nepozná osoby, ktoré ich vyrobili.
Trzaskowski sa od reklám dištancoval
Trzaskowski sa v reakcii na podozrenia od reklám dištancoval. Kandidát uviedol, že objasnenie otázok dezinformácií a pôvodu kampane je úlohou bezpečnostných zložiek, médií a organizátorov kampane. Od reklám sa dištancovali aj jeho spolupracovníci a predstavitelia vlády. Trzaskowského strana počas dňa čelila kybernetickému útoku na svoj web a upozornila aj na šírenie dezinformácií cez SMS. Podľa poľských úradov za útokmi stojí proruská hackerská skupina NoName057.
Kancelária prezidenta Andrzeja Dudu požiadala Agentúru vnútornej bezpečnosti (ABW) o predloženie informácií o prípade anonymných reklám ešte pred začiatkom volebného moratória. Podľa šéfky kancelárie Malgorzaty Paprockej je nevyhnutné, aby boli voľby transparentné a bez tieňa pochybností. Prípadom sa zaoberá aj štátne centrum pre kybernetickú bezpečnosť NASK, podľa ktorého môže ísť o narušenie volebného procesu, keďže nie je jasné, kto reklamy financoval. Centrum o prípade informovalo aj poľskú kontrarozviedku ABW. Sociálna sieť Facebook uviedla, že nemá informácie o zahraničnom financovaní a správca reklám sa nachádza v Poľsku.