BRATISLAVA - Od 1. júla 2025 bude môcť Slovensko zaviesť zmenu týkajúcu sa odpočítania DPH pri nákupe motorových vozidiel a motocyklov, čo ovplyvní najmä podnikateľov. Na základe návrhu, ktorý schválila Európska komisia, bude možné po novom odpočítať len 50 % DPH z vozidiel používaných aj na súkromné účely. Tento krok má podľa ministerstva zjednodušiť administratívu a znížiť záťaž podnikateľov pri dokazovaní, ako sa vozidlá využívajú.
Slovensko požiadalo o povolenie odchýliť sa od ustanovení DPH smernice, aby mohlo obmedziť právo na odpočítanie DPH z motorových vozidiel a motocyklov používaných aj na súkromné účely, ako aj zo súvisiacich služieb či pohonných hmôt, na polovicu. Informuje o tom portál Daňovky.
Ministerstvo financií vychádzalo z výskumu, podľa ktorého väčšina respondentov preferovala zavedenie paušálneho podielu pre odpočítanie DPH. Podnikatelia a daňové orgány sa stretávali s problémom presného rozdelenia použitia vozidiel na súkromné a podnikateľské účely. Výsledky kontrol ukázali, že v praxi sa používal paušálny pomer, ktorý nie vždy korešpondoval so skutočným využitím týchto vozidiel.
Čo to znamená pre podnikateľov?
Ekonomický expert Jozef Mihál (Demokrati) v tejto súvislosti upozorňuje, že tento krok spôsobí zvýšenie nákladov pre podniky a firmy, čo môže mať negatívny vplyv na ich financie. Doteraz sa podnikatelia spoliehali na plné odpočítanie DPH pri prevádzke a nákupe vozidiel, ale po novom budú musieť prijať vyššie náklady.
Od 1. júla 2025 budú podnikatelia môcť odpočítať len polovicu DPH z nákupu osobných vozidiel, pohonných hmôt, služieb údržby a opráv. Tento krok znamená, že náklady na obstaranie a prevádzku automobilov vzrastú o viac ako 10 %. Príklad: Ak firma kúpi automobil za 50-tisíc eur bez DPH, spolu s DPH to bude 61 500 eur. Doteraz mohla firma odpočítať 11 500 eur DPH, no po zmene si odpočíta len polovicu, teda 5 750 eur. Rovnako to bude pri nákladoch na prevádzku vozidiel, kde bude možné odpočítať len polovicu DPH.
Tento krok sa týka aj ďalších krajín, ako Estónsko, Taliansko, Maďarsko a Poľsko, ktoré získali podobné výnimky. Pre Slovensko bude tento systém platiť až do 30. júna 2028, s možnosťou predĺženia.
Kritika zo strany opozície
Zmena podľa opozičného poslanca Mariána Viskupiča (SaS) zvýši byrokraciu a podnikatelia zvýšené náklady prenesú do cien produktov. „Slovenská vláda niekedy v novembri minulého roka požiadala Európsku úniu o povolenie obmedziť právo na odpočítanie dane z pridanej hodnoty pri kúpe, lízingu a prevádzke motorových vozidiel, ale aj motocyklov používaných aj na súkromné účely na 50 %,“ uviedol Viskupič. Toto opatrenie sa podľa neho nedotkne len samotných vozidiel, ale aj náhradných dielov, údržby a pohonných látok. Podobná výnimka bola udelená aj niektorým iným krajinám, takže je podľa poslanca reálne, že ju Slovensko získa.
Viskupič očakáva, že zmena, ktorá sa dotkne približne 10 % podnikateľov, by mohla platiť od začiatku budúceho roka. Opatrenie podľa neho zvýši náklady firiem a sťaží podnikanie na Slovensku. „Vláda to možno bude volať konsolidácia, ale zasa raz prenesie všetky náklady na plecia podnikateľov a následne, samozrejme, týmto zvýši náklady, takže aj na plecia spotrebiteľov,“ upozornil. Vláda tak podľa opozičného poslanca ide proti vlastným sľubom o zlepšovaní podnikateľského prostredia a pokiaľ bude úprava odpočtu DPH schválená, zvýši byrokraciu a skomplikuje život firmám.
Reakcia ministerstva
Ministerstvo financií v reakci uviedlo, že zámer nebude mať vplyv na podnikateľov, ktorí svoje vozidlá využívajú výlučne na podnikateľské účely. V takýchto prípadoch by mala naďalej zostať možnosť odpočítania plnej výšky DPH pri nákupe vozidla, ako aj pri nákladoch súvisiacich s údržbou a prevádzkou vozidla.
"MF SR chce urobiť poriadok v prípadoch, keď podnikatelia využívajú svoje vozidlá aj na súkromné účely, alebo prevažne - niekedy dokonca výlučne - na súkromné účely. Už dlhodobo totiž MF SR zaznamenáva zneužívanie pravidiel a až absurdné situácie: napríklad ak má jedno-osobová s.r.o. evidované aj 4 drahé vozidlá, ktoré zjavne neslúžia na podnikateľské účely, ale súkromne na nich jazdia všetci členovia rodiny majiteľa spoločnosti. V takýchto prípadoch si podnikateľ neoprávnene odpočítal DPH nielen pri kúpe vozidiel, ale DPH si odpočítava aj pri nákupe pohonných hmôt a nákladoch spojených s údržbou a servisom vozidiel. Takýmto konaním štát prichádza dokonca aj o peniaze z dane z príjmu právnických osôb - z dôvodu neoprávneného uplatňovania takýchto výdavkov do nákladov obchodnej spoločnosti," uviedol tlačový odbor MF SR.
Vzhľadom na to, že je náročné určiť, čo je súkromný a podnikateľský účel využívania vozidla, MF SR chce zaviesť systém, ktorý bude spravodlivejší, jednoduchý, bez administratívnej záťaže, transparentný a poskytne podnikateľovi právnu istotu vo vzťahu k Finančnej správe SR.
MF SR zároveň pripomína, že stále ide o zámer. Konkrétne parametre - a rovnako aj kontrolné mechanizmy - budú nastavené v legislatívnom návrhu, o ktorom sa ešte bude rokovať.