Piatok5. december 2025, meniny má Oto, zajtra Mikuláš, Nikolas

Ako funguje eCall pri nehode? Dôležitá je každá jedna sekunda

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: TASR/Pavel Neubauer)

BRATISLAVA - V prípade dopravnej nehody, pri ktorej bol automaticky aktivovaný eCall, je dôležité komunikovať s operátormi tiesňovej linky, ak to situácia dovoľuje. Ak sa volajúci neozýva, hovor je automaticky považovaný za dopravnú nehodu so zranením a vyrozumené sú všetky záchranné zložky. Ak je eCall manuálny a volajúci sa napriek tomu neozýva, na preverenie situácie je vyrozumený Policajný zbor. Poukázala na to Danka Capáková z Operačného strediska Záchrannej zdravotnej služby (OS ZZS) SR.

"Z pohľadu OS ZZS SR je dôležité včasné a čo najpresnejšie vyrozumenie všetkých záchranných zložiek, pretože pri záchrane života sa počíta každá jedna sekunda," ozrejmil riaditeľ OS ZZS Marian Povolný. Vedúci Krajského operačného strediska Bratislava Dalibor Pavlík podotkol, že operátori v minulosti zaznamenali situáciu, keď sa po dopravnej nehode aktivoval eCall, posádka auta bola bez zranení a chcela nehodu utajiť. "Na výzvu z príslušného operačného strediska nereagovala a na miesto boli vyslané všetky záchranné zložky," povedal. Ako ďalej vysvetlila Lucia Kašpráková Sabová za Sekciu krízového riadenia Ministerstva vnútra SR, z eCallu vie operátor presnú polohu nehody aj informácie o tom, koľko ľudí bolo na mieste.

archívne video

Nehoda kamióna v Námestove

Počet eCallov podľa jej slov každoročne stúpa. Pochopiteľne to podľa nej súvisí s tým, že od roku 2018 sú zariadením povinne vybavené všetky nové autá. Zo štatistík vyplýva, že v roku 2024 operátori tiesňovej linky 112 zaznamenali 7596 manuálnych a 1506 automatických eCallov. V roku 2023 bolo manuálnych eCallov 5542 a automatických 1056.

Viac o téme: NehodaECallZáchranná zdravotná služba
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu