Štvrtok2. máj 2024, meniny má Žigmund, zajtra Galina

ROZHOVOR s primátorom Vallom o zápchach aj developeroch: Bratislava bola slabé mesto a ľahká korisť

Primátor Bratislavy Vallo o komároch, zápchach, ale aj výberových konaniach Zobraziť galériu (8)
Primátor Bratislavy Vallo o komároch, zápchach, ale aj výberových konaniach (Zdroj: Topky/Ján Zemiar)

BRATISLAVA - Dva roky uplynuli, čo hlavnému mestu šéfuje Matúš Vallo. Tvrdí, že Bratislava bola ľahkou korisťou pre developerov a o svoj majetok sa príliš nestarala. Ako s odstupom času hodnotí výberové konania v mestských firmách a vybratých ľudí? Je pravdou, že noví ľudia na magistráte zarábajú viac peňazí? Čo sa mu podarilo a aké zmeny ešte plánuje v Bratislave urobiť?

Čo vás najviac prekvapilo, keď ste nastúpili do funkcie primátora?

  • V akom zlom stave sme prebrali mesto.

Skúste byť konkrétnejší. Išlo o nevýhodné zmluvy, byrokracia, staré metódy na úrade?

  • Bratislava bola slabým mestom. Bola ľahkou korisťou pre developerov. Jednoducho pre každého, kto mal nejaké vzťahy s naším mestom. Máme tu stále nehnuteľnosti, ktoré sú prenajaté za minimálne sumy, evidentne výhodné pre niekoho. Máme majetok, ktorý sa používal a nikto za neho neplatil. Od roku 2012 bol prenajímaný priestor, za ktorý nikto neplatil ani len energie. A takto by som mohol pokračovať ďalej.

Už ste to vyriešili? Prípadne podali ste trestné oznámenie?

  • Áno. Sú to veci, ktoré intenzívne riešime. Kde môžeme, vždy podáme trestné oznámenie. No nechceme inštitút trestného oznámenia používať ako marketingový nástroj. Musíme mať potvrdené od právnikov, že to má naozaj zmysel.

Bratislava už nie je slabým mestom?

  • Chceme z neho urobiť silné, sebavedomé mesto.

Matúš Vallo
Zobraziť galériu (8)
 (Zdroj: Topky/Ján Zemiar)

A čo magistrát a jeho zamestnanci?

  • Naozaj tu mnohé veci nefungovali. Miesto toho, aby sme okamžite začali realizovať naše vízie, dva roky sme strávili intenzívnou prácou, aby sa z magistrátu stala efektívna organizácia.

Prišli ste zo súkromnej sféry. V samospráve a v štáte sú často zdĺhavé byrokratické procesy...

  • Byrokracia je naozaj veľká. Napríklad, čo sa týka verejného obstarávania, sme jedny z najpomalších v EÚ. Zistil som však, že byrokracia ľuďom často vyhovuje. No dá sa všetko zmeniť. Napríklad prijatím internej smernice, zavedením prehľadných a rýchlejších procesov. Dospel som k poznaniu, že nielen samospráva, ale aj štát sa za byrokraciu schovávajú. Procesy sa dajú zefektívniť. Som o tom stále presvedčený. Dnes meníme magistrát na projektové riadenie. Už nebude fungovať ako doteraz cez striktnú hierarchiu po oddeleniach. Úradníci si medzi sebou posielali listy, hoci sedeli na jednej chodbe. Bude to riadené štandardným projektovým riadením, ako fungujú úspešné firmy.

Na čo ste pyšný za dva roky?

  • Nechcem posudzovať, či sa nám niečo darí alebo nedarí. Sú však veci, z ktorých mám radosť. A úprimne mám radosť z Dúbravsko- karloveskej radiály. Napriek odporcom sa nám to podarilo vybojovať a zrealizovať. Dokázali sme to urobiť tak, aby bola nová radiála nielen funkčná, ale aby aj dobre vyzerala. Najviac ma teší, že som dokázal prilákať veľa kvalitných ľudí. Pre Bratislavu dnes robia špičky v niektorých odboroch.

Predpokladám, že kvalitní ľudia chcú za svoje kvality aj iné peniaze. Je pravdou, že ľudia, ktorí prišli na magistrát už za vás, dostávajú vyššie platy?

  • Záleží od pozície, na ktorú človek nastupuje. Ak je to napríklad pozícia splnomocnenca, ktorá tu doteraz nebola, tak  áno, môžu mať vyšší plat ako niekto iný. Treba si uvedomiť, že kvalitní ľudia niečo stoja. Nebudem robiť politicky ľúbivú politiku, že samospráva by mala mať minimum úradníkov s platom 500 eur. V Bratislave, kde sú navyše náklady na život oveľa vyššie.

Ako vás zmenila funkcia primátora?

  • Dúfam, že nijak. Mám viac kruhov pod očami. Nedávno som stretol známeho a pýta sa ma: "Si chorý?" Nie, len som v noci nespal. 

ROZHOVOR s primátorom Vallom
Zobraziť galériu (8)
 (Zdroj: Topky/ Ján Zemiar)

A nie je to tým, že máte malé dieťa, o ktoré sa v noci staráte?

  • (Smiech). Áno. Je to určite aj tým. Ešte sa vrátim k predošlej otázke. Musím povedať, že som po dvoch rokoch získal väčšiu dôveru v naše mesto.

Znesiete kritiku?

  • Znášam ju každý deň. Znesiem kritiku, ktorá je založená na pravde. No mrzí ma kritika, ktorá je založená na klamstvách. A tej sa silno bránim. Konštruktívnu kritiku mám rád a nebránim sa jej. Musíme sa však baviť o  faktoch.

Problémom Bratislavy je doprava a upchaté cesty.

  • Ľuďom treba povedať pravdu. Málokto ju povedal otvorene. Už v kampani som to hovoril. V roku 2004 bolo v Bratislave zaregistrovaných 165-tisíc áut. V roku 2019 už vyše 300-tisíc áut. Za tie roky sme nerozšírili ulice, tie sa nafúknuť nedajú. Môžeme sa tváriť, že príde nejaký Mesiáš a tento problém vyrieši. Alebo si povedzme jasne, že problém dopravy môže vyriešiť, keď ľudia presadnú na MHD. Je kvantum iných miest, ktoré tento problém pred nami už dávno riešili. A vždy to skončí tak, že ľudí musíme dostať z áut na chodníky, na bicykle a do MHD. Keby nebol COVID 19, sme omnoho ďalej. Tvrdil som tri veci. Ľudia presadnú do MHD, keď bude čistejšia, bezpečnejšia a rýchlejšia. Máme tri nové linky na čistenie dopravných prostriedkov. Do konca roku 2022 budú vo všetkých perspektívnych vozoch namontované klímy, kamery kvôli bezpečnosti a budú hlavne čisté. Dnes električky na Dúbravsko-karloveskej či Račianskej radiále v špičke chodia každé dve minúty. Máme nový systém prestupovania v centre, aby to bolo jednoduché a intuitívne. Robíme na nových križovatkách, lebo električky v našom meste považujeme za nosný systém dopravy. Čaká nás oprava a rekonštrukcia zastávky električky na Račianskom Mýte. Je to jedna z troch najfrekventovanejších zástaviek na Slovensku. Zastavila nás korona. V prvej vlne sme na lístkoch stratili 13 miliónov eur.

Nepriaznivý vývoj pandemickej situácie
Zobraziť galériu (8)
 (Zdroj: Maarty)

Prečo ste neprepustili vodičov, keď MHD počas korony je prázdna?

  • Rozhodli sme sa, že nepôjdeme cestou prepúšťania našich zamestnancov v Dopravnom podniku. A navyše by to nemalo ekonomický efekt.

Ľudia kritizujú bus pruhy. Vďaka nim sa tvoria kolóny.

  • V bus pruhu sa odvezie radikálne viac ľudí, ako v pruhu pre autá. Väčšia skupina Bratislavčanov ide rýchlejšie. Je to rozhodnutie v prospech ľudí. Mojou úlohou nie je myslieť na autá, ale na množstvo ľudí, ktoré vieme čo najrýchlejšie prepraviť cez mesto.

V poriadku, ale prečo nie je možné napríklad bus pruhy teraz počas korony zrušiť, keď ľudia sa boja a radšej sedia v autách a nie sú vystavení nákaze.

  • Je to dobrá otázka a môžeme sa o tom baviť. Nám vždy išlo o to, aby sa väčší počet ľudí rýchlejšie prepravil cez mesto. To je celé.

Kedy bude spustená parkovacia politika?

  • Prvá oficiálna zóna vo veľkom mestskom systéme bude spustená do konca budúceho roka. Pracujeme na tom aj so záchytnými parkoviskami a s parkovacími domami. Ak chceme niečo regulovať, musíme nechať ľuďom možnosť zaparkovať. Ide to ruka v ruke.

Viete, že najviac ľudia na vás myslia v lete?

  • Skúsim uhádnuť kvôli čomu?

Môžeme čakať roje komárov aj najbližšie leto, či ste už niečo vymysleli?

  • Mnoho ľudí hovorilo, že v Rakúsku tento problém nemajú. Spojili sme sa do projektu Baum, ktorý vytvára základ spolupráce medzi Bratislavou a rakúskymi mestami a obcami okolo Dunaja. Vďaka týmto kontaktom naši ľudia zisťovali od starostov týchto obcí, prečo oni ten problém nemajú. Prišli na dve zásadné veci. Aj v Rakúsku boli tento rok komáre a sami nám povedali, že bola naozaj obrovská epidémia. Rakúšania používajú len biologický spôsob likvidácie a u nás väčšina ľudí nechce chemické postreky, aj keď chemické postreky nie sú u nás zakázané. Môžu spôsobiť ochorenia od rakoviny až po problémy s potenciou. Nechcem sa ale vyhovárať. Je možné, že v niektorých zónach sme situáciu podcenili. Poučili sme sa a ideme spolupracovať s Rakúšanmi a robiť to ešte efektívnejšie. Robia to už roky a my sa chceme od nich učiť.

Komár
Zobraziť galériu (8)
 (Zdroj: Getty Images)

Od vášho nástupu sa do pozícií mestských podnikov a organizácií vyberali ľudia cez výberové konania. Ako ste spokojný s týmito ľuďmi? Nájdu sa aj takí, z ktorých by ste najradšej vymenili?

  • Pred voľbami som sľúbil, že budeme robiť transparentné výberové konania. Systém sme mali vymyslený ešte pred voľbami a zastupiteľstvo ho schválilo. Naozaj všetky výberové konania boli transparentné. Zásadné je, že sa vyberali odborníci. Drvivú väčšinu ľudí som nepoznal. Dôležité je v tejto súvislosti poznamenať, že tak, ako v súkromnej firme, ak sa niekto neosvedčí, vymeníme ho. Navyše, už dlhšie máme založený útvar, ktorý sa venuje kontrole mestských firiem – Útvar správy mestských podnikov, od januára ho výrazne posilňujeme.

Už ste nejakých vymenili, čo sa neosvedčili, alebo plánujete vymeniť?

  • Teraz budeme vyhodnocovať ich prácu. Na začiatku sme nastavili výkonnostné  očakávania. V decembri budeme schvaľovať parametre ich výkonu na rok 2021.

To znamená, že nie všetci sa môžu cítiť v komfortnej zóne?

  • Súhlasím. Presne tak. Veľmi intenzívne ich sledujeme. Keď výkon nebude dobrý, tak ich jednoducho vymeníme. Netvrdím, že výberovým konaním nájdem najlepšieho človeka na svete. Aj vo výberovom konaní vie niekto očariť, ktorý potom výkon neukáže. A tak ho vymeníme opäť cez transparentné výberové konanie.

Takže sa chystáte na zmeny?

  • Bratislava má vo firmách dvojakú rolu. Je klientom a zároveň akcionárom mestskej firmy. Keď som prišiel na mesto, nikoho som nenašiel, kto by robil akcionára. Kto by bol zodpovedný a staral by sa. Túto úlohu má práve Útvar správy mestských podnikov

V minulosti boli mestské podniky rozdelené na záujmové skupiny. Mali záujem tieto skupiny pokračovať aj po vašom nástupe? Pokúsili sa s vami stretnúť, aby si zachovali svoj vplyv a moc?

  • Práve tými výberovými konaniami sme tomu predišli. Dali sme jasne najavo, že takéto veci my nerobíme. Ich vplyv sa stráca. Napríklad v BVS sú ešte posledné vzplanutia a aj riadená antikampaň. Tak to vnímam a tak to máme aj odsledované. Tlak je na nás stále. Snažíme sa mu vzdorovať a vysvetľovať ľuďom, že časy sa zmenili.

Boli za vami konkrétne tieto skupiny?

  • Nie. Ku mne sa nedostali.

ROZHOVOR s primátorom Vallom
Zobraziť galériu (8)
 (Zdroj: Topky/ Ján Zemiar)

Nesnažil sa vás niekto podplatiť?

  • Nie. To by musel byť iný kamikadze. Stále hovorím, že pre takýto typ správania mám nulovú toleranciu.

Chcete si založiť politický subjekt s vaším menom. Chcete ďalej kandidovať na post primátora, alebo rovno ísť do vysokej politiky?

  • Moje srdce a aj rozum je v Bratislave a určite robíme projekty, ktoré presahujú jedno volebné obdobie. V tejto chvíli ale nemám stanovenú žiadnu ambíciu. Chceme založiť politický subjekt, keď sa rozhodneme kandidovať v komunálnych voľbách. Keď ho založíme, aj jeho názov bude určite v súlade s volebnými pravidlami. Vraj aj kvôli mne minulá vláda sprísnila tieto pravidlá. Rovnako sú však dnes sťažené podmienky pre všetkých ľudí, ktorí by chceli kandidovať mimo existujúcich politických strán.

Takže budete kandidovať opäť na primátora Bratislavy.

  • Neviem teraz definitívne povedať, či áno alebo nie. Je dva roky do volieb a teraz sa mi to zdá strašne ďaleko.
Viac o téme: RozhovorPrimátor BratislavaMatúš Vallo
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu