BERLÍN/PRAHA - Nákladný Boeing 747 sa musel čoskoro po štarte z letiska v saskom Lipsku vrátiť kvôli prasknutému oknu. Lietadlo spoločnosti Atlas Air malo v pondelok namierené do Tokia, ale muselo nad Českou republikou v blízkosti nemeckých hraníc vypustiť 110 ton leteckého paliva a vrátiť sa na letisko Lipsko/Halle, uviedol nemecký bulvárny denník Bild s odvolaním sa na nemeckú službu bezpečnosti leteckej prevádzky (DFS) ). Ďalšie nemecké médiá však písali o vypustení kerozínu nad východným Nemeckom. Aj hovorca českého Riadenia letovej prevádzky (ŘLP) Richard Klíma na otázku ČTK informáciu Bildu poprel.
Akualizované 11:42...
Nákladný Boeing 747, ktorý sa v pondelok na trase z Nemecka do Japonska dostal do problémov kvôli prasknutému oknu, musel vypustiť väčšinu zo 110 ton paliva nad Českou republikou a menšiu časť nad Saskom. ČTK to dnes povedala hovorkyňa nemeckej služby bezpečnosti leteckej prevádzky (DFS) Utte Otterbeinová. O mieste vyprázdnenia nádrží doteraz v médiách panovali nejasnosti. České Riadenie letovej prevádzky (ŘLP) dnes na sieti X (predtým twitter) uviedlo, že udalosť bola vyriešená v súlade s bezpečnostnými postupmi.
Prasknuté okno
"Pilot hlásil v pondelok večer 'broken window', teda rozbité okno. To môže viesť k poklesu tlaku. Preto boli uplatnené všetky bezpečnostné opatrenia podľa protokolu," citoval Bild hovorca DFS. Nemecká služba nespresnila, ktoré okno bolo poškodené a čo bolo príčinou.
archívne video
Širokotrupý stroj známy aj pod označením Jumbo Jet sa musel rýchlo vrátiť a pred pristávacím manévrom sa zbaviť leteckého petroleja. Kvôli diaľkovému letu mal totiž plné nádrže a na predčasné pristátie bol príliš ťažký, musel preto podľa nemeckých zdrojov vypustiť 110 ton paliva. Bild píše, že sa tak stalo nad českým územím.
Nemecký server t-online alebo verejnoprávnej stanice MDR uviedli, že DFS dostala hlásenie o poruche, keď bolo lietadlo nad Českom a že stroj obrátil smer letu nad Brnom. Palivo však údajne vypustil až nad spolkovými krajinami Sasko a Durínsko. Server t-online upresnil, že nádrže lietadlo otvorilo pri prelete nad Lužickými horami, keď bolo vo výške 4300 metrov. Lužické hory sa rozkladajú na českej aj nemeckej strane hranice.
"Nad Českou republikou dnes toto lietadlo žiadne palivo nevypustilo, vedeli by sme o tom," povedal ČTK Klíma.
Takzvaný "fuel dumping", teda upúšťanie paliva za letu, je povolený len v núdzových situáciách. Večerné pristátie v Lipsku bolo našťastie bezproblémové, povedal podľa Bildu hovorca letiska Uwe Schuhart. Dopady vypustenia paliva na ľudí a životné prostredie hodnotí nemecký Spolkový úrad pre životné prostredie (UBA) ako nie kritické, uviedol Bild.
Podľa Klímu platia veľmi prísne pravidlá pre to, kde môžu lietadlá počas letu vypúšťať palivo. "Sú veľmi obmedzené miesta, kde sa to smie," uviedol. Podľa Leteckej informačnej príručky ŘLP je vypúšťanie paliva v českom vzdušnom priestore možné vykonávať iba na základe povolenia príslušného stanoviska Riadenia letovej prevádzky, pričom lietadlo musí byť vo výške minimálne 1850 metrov. "Vo všetkých prípadoch musí byť príslušnému oddeleniu Riadenia letovej prevádzky oznámený začiatok, koniec a dôvod vypúšťania paliva," píše sa v príručke.