Nedeľa, 11. apríl 2021. Meniny má Július, zajtra Estera.

Revolučný návrh: Koniec diaľničným známkam, mýto pre osobné autá v celej Európe

Ilustračné foto
Ilustračné foto
Zdroj: NDS a.s.
01.06.2017 11:00

BRUSEL - Európska komisia v stredu predložila návrh na zavedenie celoeurópskych pravidiel pre mýtne systémy. Mýto by sa vyberalo na základe najazdených kilometrov a krajiny, ktoré mýto zaviedli alebo zavedú, ho budú musieť evidovať elektronicky. Odzvonilo by tak napríklad dnešným paušálnym diaľničným známkam. Spoločné pravidlá by mali platiť od roku 2023 pre nákladné a od roku 2027 pre osobné vozidlá. Súhlas s návrhom musia ešte vyjadriť Európsky parlament a členské štáty.


Dovolenka v Chorvátsku vyjde opäť drahšie: Aj tento rok sa zvyšujú diaľničné poplatky

Európska komisia schválila súbor opatrení, ktoré majú podporiť modernizáciu mobility a dopravy. Navrhované zlepšenia sa týkajú zvýšenia bezpečnosti prevádzky, spravodlivejšieho výberu poplatkov na cestách, zníženia emisií CO2, znečistenia ovzdušia a dopravného preťaženia alebo zabezpečenia primeraných pracovných podmienok a doby odpočinku.

"Európska únia má jedinečnú príležitosť viesť modernizáciu cestnej dopravy nielen doma, ale aj vo svete. Naše reformy položia základ pre štandardizované digitálne cestné systémy, spravodlivejšie sociálne podmienky a vymáhateľné trhové pravidlá. Pomôžu znížiť sociálno-ekonomické náklady dopravy, ako sú čas strávený v doprave, úmrtia a závažné zranenia na cestách alebo zdravotné riziká vyplývajúce zo znečistenia a hluku," povedala k tomu komisárka pre dopravu Violeta Bulcová.

R2 rýchlostná cesta

Odzvonilo známkam?

Európske mýto pre osobné i nákladné automobily má členským krajinám spoločne tiež umožniť započítanie nákladov na životné prostredie a nákladov vyplývajúcich z prehustenia dopravy. Pri určovaní výšky mýta tak majú úrady zohľadňovať napríklad mieru emisií CO2 u jednotlivých modelov automobilov, ale tiež napríklad mieru hluku.

Komisárka Bulcová zdôraznila, že nový návrh neznamená, že by EK prikazovala členským krajinám zaviesť mýto. Toto rozhodnutie je naďalej na nich. Komisia chce len zaviesť jednotné podmienky v prípade, že tak členské krajiny už urobili, alebo sa k tomu chystajú.

Štáty majú mať aj naďalej voľnosť v rozhodnutí, či zavedú mýtny systém, alebo dodatočnú ekologickú daň. Tie krajiny, ktoré už mýtne systémy majú alebo sa pre ne rozhodnú, sa budú musieť od roku 2023, respektíve 2027 riadiť novými jednotnými celoeurópskymi pravidlami. To okrem iného znamená, že všetky mýta v Európe budú evidované digitálnymi systémami.

Komisia tvrdí, že jej návrh "zvyšuje vzájomné prepojenie mýtnych systémov tak, aby bolo možné využívať cesty po celej EÚ bez vybavovania rôznych administratívnych formalít".

Elektronické diaľničné známky
Zdroj: FOTO TASR – Štefan Puškáš

Dumping v kamiónovej doprave

Európska komisia chce zároveň tvrdšie postupovať proti mzdovému dumpingu v sektore kamiónovej dopravy, čo si bude vyžadovať spresnenie príslušnej európskej smernice. Zamedziť sa má napríklad fenoménu takzvaných "nomádov", teda vodičov, ktorí sú prakticky neustále na ceste po Európe a nevracajú sa do svojej domovskej krajiny.

Podľa nových pravidiel by napríklad vodiči museli dostávať minimálnu mzdu krajiny, v ktorej pôsobia, v prípade, že by mimo vlasť strávili tri a viac dní "počas daného kalendárneho mesiaca".

Podľa agentúry DPA komisia týmto opatrením reagovala na sťažnosti krajín, ako sú Nemecko a Francúzsko, ktorých podnikatelia v doprave sa sťažovali na konkurenciu zo strany výrazne horšie platených východoeurópskych vodičov. Mnohé krajiny z východnej časti EÚ včera navrhnuté opatrenia ale v minulosti odmietali s tým, že ide o protekcionizmus a že odporujú pravidlám jednotného trhu.

Kamion
Zdroj: SITA

Zásielky v EÚ

Komisia by tiež chcela znížiť počet dní, po ktorých by dopravca mohol po doručení medzinárodnej zákazky prepravovať ďalšie zásielky v členskom štáte, v ktorom nemá sídlo. Z doterajších siedmich dní by podľa nových pravidiel takzvanú kabotáž mohol prevádzkovať len päť dní. Na rozdiel od súčasného stavu by ale mohol namiesto troch previezť neobmedzený počet kabotážnych prepráv.

Vodiči nákladných automobilov by podľa návrhu EK museli tiež pravidelne odpočívať. Mimo svoju kabínu by museli stráviť po šiestich dňoch práce 45 hodín. Mobilita výrazne ovplyvňuje každodenný život a priamo v EÚ zamestnáva viac ako 11 miliónov ľudí.

Reakcie na návrhy v doprave

Podpredseda Komisie pre energetickú úniu Maroš Šefčovič k tomu uviedol: „Svet dopravy sa nám zásadne mení pred očami. Európa musí využiť túto príležitosť a vtlačiť budúcnosti mobility svoju pečať. Dalo by sa povedať, že teraz máme jedinečnú možnosť „znovu vynájsť koleso“. Chcel by som, aby náš priemysel nebol iba súčasťou globálnej zmeny, ale aby udával tón.“

Podpredseda Komisie pre pracovné miesta, rast, investície a konkurencieschopnosť Jyrki Katainen vyhlásil: „Náš prístup k mobilite má širší rozmer ako odvetvie dopravy. Nový vývoj v oblasti dopravy vnímame aj vo svetle nových rozvíjajúcich sa hospodárskych trendov, ako je kolaboratívne alebo obehové hospodárstvo. Naskytá sa nám teda príležitosť modernizovať celé európske hospodárstvo a posunúť ho smerom k udržateľnosti.“

Komisárka pre dopravu Violeta Bulcová k tomu uviedla: „EÚ má jedinečnú príležitosť, aby stála na čele modernizácie cestnej dopravy nielen doma, ale na celom svete. Naše reformy položia základ pre štandardizované a digitálne riešenia v cestnej doprave, spravodlivejšie sociálne podmienky a vynútiteľné pravidlá trhu. Pomôžu znížiť socioekonomické náklady spojené s dopravou, ako je napríklad stratený čas v dôsledku dopravného preťaženia, smrteľné úrazy a ťažké zranenia na cestách, zdravotné riziká spojené so znečistením ovzdušia a hlukom, a zároveň budú reagovať na potreby občanov, podnikov a prírody. Aj vďaka spoločným štandardom a cezhraničným službám sa multimodálne cestovanie stane realitou v celej Európe.


Galéria

Ilustračné foto R2 rýchlostná cesta Elektronické diaľničné známky Kamion Ilustračné foto

Nástroje k článku



ZDROJ: ČTK, sz
FOTO: TASR

Nahlásiť chybu

Tagy

Najčítanejšie články