°C

Pondelok, 23. november 2020. Meniny má Klement, zajtra Emília.

HOAX Zbytočná panika: Snímky z Číny, ktoré šírili správu o hromadnom pálení mŕtvych, sú klamstvom

Ilustračné foto
Ilustračné foto
Zdroj: gettyimages.com
11.02.2020 00:01

PEKING – Satelitné mapy Číny mali ukazovať alarmujúce hladiny SO2 v okolí čínskeho mesta Wu-chan, kde vypukla infekcia koronavírusom, sú hoax.


Aktualizácia 4.3. 2020 14:30

Na viacerých miestach na Facebooku, Twitteri a YouTube bola zdieľaná mapa, ktorá má ukazovať zvýšenú hladinu oxidu siričitého v čínskom meste Wu-chan, v epicentre nákazy koronavírusu, doplnená tvrdením, že má ísť o dôkaz zvýšeného množstva kremácií tiel a zdravotníckeho odpadu. Toto tvrdenie však nie je pravdivé. NASA, ktorej modely boli použité na vytvorenie mapy, informovala agentúru AFP, že snímky boli vytvorené iba na základe predpovede o množstve emisií oxidu siričitého vyrobeného človekom, nie pomocou satelitných pozorovaní v reálnom čase. Informuje o tom AFP, ktorá vykonáva preverovanie faktov pre Facebook.

Pôvodný článok s titulkom: "Čo to v Číne pália? Hrozivé satelitné snímky ukazujú alarmujúcu úroveň emisií oxidu siričitého", v ktorom sme priniesli informáciu o vysokej hladine oxidu siričitého nameranej vo Wu-chane a tiež v inom čínskom meste Čchung-čching, sa ukázal ako nepravda.

Mapa bola pôvodne postnutá na Twitter 8. februára 2020 používateľom INTELWAVE a následne viac ako 12000-krát retweetnutá. Nižšie je uvedená snímka zavádzajúceho tweetu:

Screenshot

V popise príspevku je uvedené: „Údaje zo stránok windy.com ukazujú masívne uvoľňovanie oxidu siričitého na predmestiach mesta Wu-chan, ktoré tradične súvisí so spaľovaním organických látok. Úrovne sú zvýšené, dokonca aj v porovnaní so zvyškom Číny.

 

Zatiaľ, čo prevažná väčšina obetí nákazy pochádza práve z čínskeho Wu-chanu, tvrdenie, že mapa z Windy.com ukazuje zvýšené hladiny oxidu siričitého v meste, je nepravdivé a kontext, v ktorom bola mapa použitá, je zavádzajúci.

Vrstva, z ktorej pochádza aj spomínaná mapa oxidu siričitého je predpoveďou na základe dát z NASA. Obsahuje prediktívne dáta atmosferického modelu NASA a nie historické merania emisií oxidu siričitého.

V e-maili agentúre AFP 20. februára predstavitelia spoločnosti Windy.com uviedli:

Upozorňujeme, že spoločnosť Windy.com vizualizuje iba predpovede SO2, pričom údaje pre túto predpoveď získava od agentúry NASA a jej modelu NASA GEOS-5. To znamená, že vo Windy.com sami nevypočítavame žiadne hodnoty a ďalšie otázky týkajúce sa podrobností modelu SO2 by mali smerovať iba na NASA. Taktiež neuchovávame žiadne archívne údaje o počasí.

Arlindo da Silva, výskumný meteorológ NASA, tiež uviedol, že NASA nemeria denné fluktuácie hodnôt SO2:

„Naše predpovede sú založené jednak na dlhodobých dátach o emisiách SO2, ktoré sa upravujú podľa predpovede vetra,“ odpovedal da Silva agentúre AFP e-mailom 20. februára. „Hoci sa pri konštrukcii emisného modelu používajú aj satelitné dáta, model neberie do úvahy denné fluktuácie emisií SO2 a ako taký nedokáže zachytiť náhle zmeny v ľudskej aktivite,“ spomína na da Silva. Mapy šíriace sa po sociálnych médiách preto nie sú založené na pozorovaniach v reálnom čase a nemôžu reflektovať neočakávané situácie, ako by bolo masívne spaľovanie ľudských tiel.

Čínske národné environmentálne monitorovacie centrum (The China National Environmental Monitoring Center) vydalo 13. februára tlačovú správu s názvom „Správy o hustote plynu vyvrátené“, v ktorej popiera tvrdenia o zvýšených hladinách SO2 vo Wu-chane.

Uvádza sa v nej:

Čínske národné environmentálne monitorovacie centrum odmieta správy zverejnené na zahraničných webových stránkach, že vo Wu-chane, hlavnom meste provincie Hubei a epicentre nového koronavírusu, boli zaznamenané zvýšené hustoty oxidu siričitého.“ Podľa tejto správy ide o „vážne skreslenie reality“.

Analýza uskutočnená satelitnými expertmi tiež ukázala, že skutočná hustota oxidu siričitého vo Wu-chane a priľahlých oblastiach bola od 3. februára do nedele… udržiavaná na nízkej úrovni. … Najvyššia hustota SO2, ktorá bola počas tohto obdobia nameraná, bola 11.5 µg/m3 4. Februáračo je hlboko pod koncentráciou 1 300 µg/m3, ktorú uvádzali zahraničné webové stránky,“ píše sa v správe.

Pôvodný článok:

HOAX Zbytočná panika: Snímky

Ospravedlnenie


Ospravedlňujeme sa našim čitateľom za neúmyselné uverejnenie nepresnej informácie.  Uvedomujeme si svoju zodpovednosť a v overovaní informácií budeme dôslednejší. Záleží na tom, aby sme prinášali pravdivé a aktuálne správy. V prípade, že ste v našich článkoch na Topky.sk našli nepravdivú informáciu alebo chybu, prosím, nahláste nám ju na tipy@topky.sk. Ďakujeme, redakcia Topky.sk


Galéria

Ilustračné foto

Nástroje k článku


AUTOR: © Zoznam/nit

Nahlásiť chybu

Tagy

Najčítanejšie články