BRATISLAVA - Slovenských vodičov pravdepodobne čaká výrazná zmena na cestách. Súčasťou áut by sa mohlo stať používanie predného brzdového svetla, dôvodom je zvýšenie bezpečnosti v premávke. Predné brzdové svetlá už prešli testom na cestách a prieskum ukazuje, že vodiči ich vnímajú pozitívne.
Predné brzdové svetlo by mohlo byť súčasťou dobrovoľného vybavenia osobných a nákladných áut na Slovensku. Navrhuje to v novele zákona o cestnej premávke poslanec Národnej rady (NR) SR Michal Bartek (Hlas-SD), ktorý ju predložil do parlamentu. „Ide o to, aby sme v rámci slovenskej legislatívy povolili dobrovoľné používanie predného brzdového svetla, pretože kým nebude tento prvok homologizovaný, nie je možné jeho zákonné užívanie,“ uviedol Bartek.
Predné brzdové svetlá prešli testovaním
Inštalácia predného brzdového svetla na každé desiate motorové vozidlo na Slovensku by pomohla znížiť celkovú dopravnú nehodovosť o približne 15 percent. V júni to uviedol dekan Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity v Žiline (UNIZA) Miloš Poliak.
Opieral sa pritom o výsledky ročného testovania predného brzdového svetla na viac ako 3000 vozidlách v Žilinskom a Trenčianskom kraji. „V roku 2023, kedy jazdili tieto vozidlá, poklesla v oboch krajoch dopravná nehodovosť o 12 percent. Porovnali ste to aj s ostatnými krajmi a všetky ostatné kraje spolu mali pokles nehodovosti na úrovni 0,51 percenta,“ poznamenal Poliak.
Doplnil, že v minulom roku celkové náklady pre spoločnosť zo všetkých dopravných nehôd predstavovali 1,1 miliardy eur. „Ak by sa nám podarilo o 15 percent znížiť nehodovosť inštaláciou predných brzdových svetiel na 10 percent vozidiel, pri pesimistickom odhade by klesol počet usmrtených osôb o 39 obetí a celospoločenské náklady by sa znížili o 166 miliónov eur ročne,“ dodal Poliak.
Výskum vplyvu predného brzdového svetla na bezpečnosť cestnej premávky sa uskutočnil od 22. septembra 2022 do 31. októbra 2023. Svetlo bolo inštalované na 3072 vozidiel, ktoré jazdili v premávke najmä v Trenčianskom a Žilinskom kraji. Vodiči s predným brzdovým svetlom najazdili celkovo 38,24 milióna kilometrov a v priemere každý vodič najazdil približne 14.000 kilometrov. Už počas testovania sa podľa prieskumu, ktorý zároveň z univerzity vykonali, stretli s pozitívnymi reakciami. "Viac ako 90 percent vodičov vedelo, čo to predné brzdové svetlo je a viac ako tri štvrtiny vodičov malo pozitívny názor na predné brzdové svetlo a boli by radi, keby sa v budúcnosti prijalo do legislatívy," priblížil pred dvoma rokmi počas prieskumu Kristián Čulík z Katedry cestnej a mestskej dopravy Žilinskej univerzity.
Návrhom o predných brzdových svetlách by sa mala NR SR zaoberať na septembrovej schôdzi a Bartek verí, že nájde podporu naprieč celým poslaneckým spektrom. „Pri prezentovaných štatistikách vidíme jasný prínos používania tohto bezpečnostného prvku,“ podotkol Bartek.