BRATISLAVA - Byť z Košíc v Bratislave za menej ako hodinu? Možno to bude opäť realitou. Vláda Roberta Fica totiž plánuje obnoviť jedinú vnútroštátnu leteckú linku na území Slovenska, ktorá nefunguje už viac ako šesť rokov. Štátnu kasu by to malo stáť státisíce eur a premiér Robert Fico (Smer) hovorí, že sa čaká už len na rozhodnutie z Bruselu.
archívne video
Obnova leteckého spojedna by bola pre mnohých skutočne výhodná, pretože let by trval približne 55 minút. To je výrazne menej v porovnaní s cestou vlakom alebo autobusom, ktorá trvá aj viac ako päť hodín. Informujú o tom noviny Pravda. Cena spiatočnej letenky sa počas predchádzajúceho fungovania pohybovala v rozmedzí od 100 do 200 eur.
Vláda túto tému otvára aj s blížiacim sa výročím Letiska Košice. Pred 100 rokmi (5. mája 1924) na tomto letisku pristálo prvé komerčné lietadlo. To rovnako letelo z Prahy cez Bratislavu až do Košíc. Predseda vlády Fico v tejto súvislosti zdôraznil, že je všetko pripravené a „čakáme už len na odpoveď z Bruselu," uvádza Pravda.
Vláda chce totiž usporiadať súťaž, do ktorej by sa mohli zapojiť jednotlivé letecké spoločnosti. Víťaz by mal dostať finančnú dotáciu vo výške 200-tisíc eur ročne a výraznú zľavu z letiskových poplatkov. Podľa Fica ale musí z Bruselu zaznieť, či je takáto forma štátnej pomoci povolená. Podľa je Fica je potrebné, aby projekt podporoval štát, inak by skrachoval. „Sme veľmi otvorení týmto diskusiám. Sme presvedčení o tom, že dopyt by bol obrovský a potenciál tejto linky je ohromný," povedal pre TV Markíza manažér Letiska Košice Juraj Toth.
Ceny leteniek
Otázne však okrem iného je, koľko by museli stáť letenky, aby sa výhercovi konkurzu prevádzkovanie leteckej linky oplatilo. Ak by sa vychádzalo z analýzy z roku 2018, tak pri vtedajších cenách leteckého paliva s lietadlom s kapacitou 120 osôb by cena vychádzala na 55 eur, pričom zisk by bol nulový a lietadlo by muselo byť plne obsadené.
Ceny leteckého paliva medzičasom stúpli približne o 20 percent, pričom po zarátaní zisku a neúplnej obsadenosti by to bolo ešte o niekoľko desiatok eur viac. Nízkonákladové letecké spoločnosti ako Ryanair alebo Wizz Air však využívajú lietadlá s vyššou kapacitou, okolo 180 pasažierov, takže celkové náklady by sa mohli rozpočítať na vyšší počet cestujúcich.