Utorok16. december 2025, meniny má Albína, zajtra Kornélia

Veľký ZVRAT v EÚ! Definitívny zákaz spaľovacích motorov v roku 2035 sa ruší

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: Getty Images, TASR/AP Photo/Virginia Mayo)

BRUSEL - Európska komisia zmiernila plán na zákaz predaja automobilov so spaľovacími motormi v Európskej únii od roku 2035. Nový návrh, s ktorým dnes zástupcovia EK oboznámili novinárov, požaduje, aby sa emisie oxidu uhličitého (CO2) pri nových autách znížili o 90 percent oproti úrovni z roku 2021, teda nie o 100 percent, ako bolo pôvodne plánované.

Určité nové autá so spaľovacími motormi sa tak po tlaku automobiliek budú môcť aj naďalej predávať, konkrétne plug-in hybridy či autá s predlžovačom dojazdu REX, čo sú elektromobily, ktoré majú malý spaľovací motor na dobíjanie batérie.

Komisia dnes predstavila celý balík podpory pre automobilový priemysel, ktorý obsahuje niekoľko návrhov. ,,Automobilový priemysel je už desiatky rokov kľúčovým odvetvím európskeho priemyslu, zabezpečuje milióny pracovných miest a je hnacou silou technologických inovácií. S tým, ako sa svet mení, prechádza automobilový priemysel transformáciou vďaka novým technológiám a novým hráčom, " uviedla komisia.

Dnešný krok podľa EK naďalej vysiela silný signál trhu s vozidlami s nulovými emisiami, zároveň vraj ale poskytuje odvetviu väčšiu flexibilitu pri dosahovaní cieľov v oblasti CO2 a podporuje vozidlá a batérie vyrobené v Európskej únii. Exekutíva ÚNIE tiež navrhuje určité zjednodušenia v oblasti automobilového priemyslu, ktoré by mali ušetriť približne 706 miliónov eur ročne a znížiť byrokraciu a administratívnu záťaž.

Balík opatrení má podporiť priemysel aj technologickú neutralitu

,,Inovácie. Čistá mobilita. Konkurencieschopnosť. To boli tento rok hlavné priority v našich intenzívnych dialógoch s automobilovým sektorom, organizáciami občianskej spoločnosti a ďalšími stranami, " uviedla predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová. Dnešný balík opatrení by podľa nej mal vyjsť v ústrety všetkým týmto skupinám. ,,Normy CO2 teraz poskytujú ďalšiu flexibilitu na podporu priemyslu a posilnenie technologickej neutrality, zároveň ale poskytujú predvídateľnosť výrobcom a zachovávajú jasný signál trhu smerom k elektrifikácii," stojí vo vyhlásení komisie.

Od roku 2035 budú podľa návrhu musieť výrobcovia automobilov splniť cieľ zníženia emisií o 90 percent, pričom zvyšných 10 percent bude musieť byť kompenzovaných použitím nízkouhlíkovej ocele vyrobenej v EÚ alebo syntetickými palivami a biopalivami. To podľa EK umožní, aby aj po roku 2035 hrali popri plne elektrických a vodíkových vozidlách úlohu rovnako plug-in hybridy, autá s predlžovačom dojazdu REX. takzvané mild hybridné vozidlá, ale stále tiež vozidlá so spaľovacím motorom.

Unijní exekutíva čelila silnému tlaku zo strany Nemecka, Talianska a európskeho automobilového sektora, v poslednom roku bolo niekoľko rokovaní so šéfmi európskych automobilových spoločností. Návrh komisie musí schváliť Európsky parlament aj členské štáty únie. Podľa agentúry Reuters ide o najvýznamnejší ústupok EÚ v jej tzv. zelenej politike za posledných päť rokov.

Tlak na zmenu emisných cieľov rastie

Rozhodnutie komisie prichádza v čase, keď americká automobilka Ford Motor v pondelok oznámila, že v reakcii na politiku Trumpovej administratívy a slabnúci dopyt po elektromobiloch odpíše 19,5 miliardy dolárov a zruší niekoľko modelov elektromobilov. Európske automobilky, ako je Volkswagen a majiteľ Fiatu Stellantis, už skôr tiež poukázali na slabý dopyt po elektromobiloch a vyzvali na zmiernenie cieľov a pokút za ich nedodržanie.

Európska komisia už v roku 2021 navrhla, aby sa do roku 2035 emisie CO2 pri nových automobiloch znížili o 100 percent. Požiadavka znamenala, že od roku 2035 by skončil predaj nových osobných a ľahkých úžitkových áut so spaľovacími motormi. Opatrenie sa však má týkať len nových vozidiel, ľudia by teda naďalej mali mať možnosť používať aj staršie vozidlá so spaľovacími motormi aj si takéto autá na trhu s ojatinami ďalej kupovať. Súčasťou dohody však bola aj klauzula, že unijní exekutíva v roku 2026 preskúma, či je dohoda v súčasnej podobe dosiahnuteľná vzhľadom na situáciu na trhu, vývoj nových technológií, ale aj vzhľadom na ekonomické dopady.

Po silnom tlaku od niektorých krajín, ktoré patria k najväčším výrobcom áut v regióne, sa nakoniec Európska komisia rozhodla presunúť revíziu predpisu už na koniec tohto roka. Urýchlenie žiadalo viacero členských štátov, vrátane Nemecka, Českej republiky alebo Slovenska. Diskusie o možnej reforme predpisu sa odohrávali vo vnútri komisie niekoľko posledných týždňov a podľa informácií ČTK boli veľmi dlhé a búrlivé. Zmeny požadovala aj Európska ľudová strana (EPP), ku ktorej patrí Ursula von der Leyenová. Hlasno bol často počuť napríklad jej šéf Manfred Weber. Do diskusií sa podľa informácií ČTK zapájal aj český eurokomisár Jozef Síkela (rovno ako z EPP).

Ústupky EÚ v oblasti emisných povoleniek ETS 2 nie sú pre SR dostatočné

Slovensko nepovažuje ústupky v oblasti emisných povoleniek ETS 2 za dostatočné. Uviedol to v utorok v Bruseli minister životného prostredia SR Tomáš Taraba (nominant SNS) po skončení rokovaní Rady EÚ pre životné prostredie, informuje spravodajca.

Systém emisných povoleniek EÚ, ktorý by sa od roku 2027 mal rozšíriť aj na vykurovanie budov a cestnú dopravu (ETS 2), bol najdôležitejšou zložkou rokovaní na Rade ministrov, povedal Taraba. Pripomenul, že hoci Európska komisia (EK) prijala naznačila časový odklad platnosti ETS 2, Slovensko nepovažuje tieto ústupky za dostatočné.

„Neveríme tomu, že deklarovaná snaha pustiť na trh väčšie objemy emisných povoleniek zabezpečí nejakú stabilizáciu cien do budúcna. Postoj nás, ale aj Maďarska a Českej republiky a ostatných krajín, je, že sme deklarovali zámer z ETS 2 vycúvať,“ povedal Taraba. Dodal, že ostatné štáty vrátane Poľska tvrdia, že mechanizmus navrhnutý EK je otázny, či dostatočne zaistí stabilizáciu cien. Zdôraznil tiež, že prínos ETS 2 pre životné prostredie je „mizivý“.

„Považujeme to za extrémne antisociálny prvok, ktorý len predražuje ľuďom existenciu a bývanie. Bude to vytvárať aj tlak na cenu, pokiaľ ide o tovary, pretože všetko, čo sa bude dopravovať po cestách, v podstate bude vystavené nejakému cenovému šoku, ktorý dnes nikto nevie odhadnúť,“ opísal situáciu. Vyjadril názor, že tvrdenia typu, že EÚ našla model, ako zastropovať ceny po zavedení ETS 2, sa nezakladajú na pravde.

Taraba zastupoval Česko na Rade EÚ

V prípade nejakého hlasovania na Rade EÚ mal Taraba zastupovať nového českého enviroministra Petra Macinku. K hlasovaniu nakoniec nedošlo, ale Taraba skonštatoval, že po vzniku novej českej vlády Česko aj Slovensko predstavujú „silný tandem“ v Rade EÚ, lebo obe krajiny okrem iných vecí spája aj možná zraniteľnosť ich priemyslu. Dodal, že pred Radou ministrov došlo k bilaterálnemu stretnutiu českej a slovenskej delegácie.

V tejto súvislosti Taraba pripomenul, že patrí medzi „extrémnych skeptikov“ voči Green Dealu a verí, že aj nová česká vláda vysiela rovnaký signál. „Teraz sme si najviac blízki, pretože Green Deal likviduje európsky priemysel a to by nás malo zaujímať v Čechách a na Slovensku, pretože my sme najviac industrializované štáty na hlavu obyvateľa,“ vysvetlil.

Taraba dodal, že v utorok mal aj rokovanie v Európskej komisii, kde riešil znovuobnovenie produkcie hliníka na strednom Slovensku, najčistejšej hlinikárne v Európe, ktorá produkovala takmer pätinu európskeho hliníka a musela byť zatvorená pre vysoké ceny energií. „Dnes hovoríme o znovuobnovení zbrojárskeho priemyslu v Európe. S čím to chceme robiť, keď sme si vyhnali všetok priemysel? Fabriky bijú na poplach a ja nevidím nič zlé na tom, keď Slovensko a Česká republika budú v tomto smere intenzívne komunikovať,“ povedal.

EK predstavila sériu opatrení na podporu elektromobilov a čistej mobility

Európska komisia (EK) v utorok predstavila balík opatrení pre automobilový priemysel na podporu úsilia tohto odvetvia v prechode na čistú mobilitu. Informuje o tom spravodajca.

Nový balík stanovuje ambiciózny politický rámec na zabezpečenie klimatickej neutrality a strategickej nezávislosti do roku 2050. Reaguje tiež na výzvy priemyslu na zjednodušenie pravidiel. Automobilový sektor je kľúčový pre priemysel Európy, udržiava milióny pracovných miest a je hnacou silou inovácií. Nový legislatívny balík podporuje trh s vozidlami s nulovými emisiami, poskytuje priemyslu väčšiu flexibilitu pri dosahovaní cieľov v oblasti emisií CO2 a podporuje vozidlá a batérie vyrobené v EÚ. Iniciatíva pre firemné vozidlá podporí využívanie vozidiel s nulovými a nízkymi emisiami.

Zjednodušenie pravidiel zvyšuje konkurencieschopnosť úsporou nákladov, ktoré sa očakávajú približne na úrovni 706 miliónov eur ročne, a znížením byrokracie. Komisia navrhuje znížiť počet sekundárnych právnych predpisov prijímaných v nasledujúcich rokoch a zefektívniť testovanie nových osobných dodávok a nákladných vozidiel.

Úľavy pre vodičov a nové pravidlá v doprave

Zavádzanie elektrických dodávok v domácej doprave je podporované opatreniami, ktoré ich stavajú na úroveň dodávkam so spaľovacím motorom, pokiaľ ide o časy odpočinku a pravidlá pre vodičov. Balík zavádza aj novú kategóriu vozidiel v rámci iniciatívy „Malé dostupné autá“, ktorá zahŕňa elektromobily s dĺžkou do 4,2 metra. To umožní členským štátom vyvinúť cielené stimuly, ktoré podporia dopyt po malých elektromobiloch vyrobených v EÚ.

EK sa zaoberá ponukou aj dopytom čo sa týka prechodu na čistú mobilitu. Na strane ponuky predstavuje prehľad existujúcich noriem emisií CO2 pre osobné automobily a dodávky a cielenú zmenu noriem pre ťažké úžitkové vozidlá. Na strane dopytu navrhuje iniciatívu na dekarbonizáciu firemných vozidiel so záväznými národnými cieľmi pre vozidlá s nulovými a nízkymi emisiami.

Elektronické palivá a biopalivá ako kompromis

Od roku 2035 budú musieť výrobcovia automobilov splniť cieľ zníženia emisií o 90 %. Zvyšných 10 % emisií vykompenzuje používanie nízkouhlíkovej ocele vyrobenej v Únii alebo elektronické palivá a biopalivá. To umožní, aby okrem elektromobilov a vodíkových vozidiel aj po roku 2035 mohli jazdiť aj plug-in hybridy, vozidlá s predĺžením dojazdu, mild hybridy a autá so spaľovacím motorom.

Do roku 2035 budú môcť výrobcovia automobilov využívať „super kredity“ na malé cenovo dostupné elektromobily vyrobené v EÚ. To má stimulovať uvedenie väčšieho počtu menších elektromobilov na trh. Pre cieľ do roku 2030 pre osobné automobily a dodávky sa zavádza dodatočná flexibilita povolením pôžičiek na roky 2030 - 2032. Pre dodávky, kde je využívanie elektromobilov náročnejšie, sa poskytuje dodatočná flexibilita so znížením cieľa CO2 do roku 2030 z 50 % na 40 %. Komisia tiež navrhuje cielenú zmenu emisných noriem CO2 pre ťažké úžitkové vozidlá s flexibilitou, ktorá uľahčí dodržiavanie cieľov do roku 2030.

Pokiaľ ide o firemné vozidlá, na úrovni členských štátov sa stanovujú povinné ciele na podporu využívania vozidiel s nulovými a nízkymi emisiami veľkými spoločnosťami. Firemné autá najazdia ročne viac kilometrov, čiže pôjde o väčšie zníženie emisií. Nulové alebo nízke emisie a označenie „Vyrobené v EÚ“ budú výhodou pre vozidlá, ktoré využívajú verejnú finančnú podporu. Program Battery Booster s rozpočtom 1,8 miliardy eur urýchli rozvoj hodnotového reťazca batérií vyrobených výlučne v EÚ.

Viac o téme: ZákazEurópska únia (EÚ)Spaľovacie motoriOxid uhličitý (CO2)
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu