Piatok19. apríl 2024, meniny má Jela, zajtra Marcel

K Zemi sa približuje asi najväčší asteroid tohto roka: Letí obrovskou rýchlosťou, čo na to NASA?

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: Getty Images)

WASHINGTON - 21. marca sa k Zemi priblíži niekoľko sto metrov široký asteroid „2001 FO32“. Podľa NASA jeho trajektória nepredstavuje hrozbu pre Zem.

Podľa vedcov pravdepodobne najväčší asteroid, ktorý sa tento rok priblíži k Zemi, má preletieť okolo našej planéty v nedeľu (21. marca). Nebeské teleso s názvom „2001 FO32“ a priemerom niekoľko sto metrov sa potom priblíži k Zemi na zhruba dva milióny kilometrov, oznámila americká vesmírna agentúra NASA. To je viac ako päťkrát väčšia vzdialenosť ako Zem - Mesiac.

Asteroid je známy už 20 rokov

Kolízia nehrozí - ani teraz, ani v budúcnosti. „Poznáme obežnú dráhu telesa ´2001 FO32´ okolo Slnka veľmi dobre; sledovali sme ju od doby, keď bol objavený pred 20 rokmi,“ uviedol Paul Chodas z Center for Near Earth Object Studies v Kalifornii. „Neexistuje spôsob, ako by sa asteroid mohol dostať bližšie ako na dva milióny kilometrov od Zeme.“

„2001 FO32“, ktorý obieha okolo Slnka raz za 810 dní, preletí okolo Zeme výnimočne veľkou rýchlosťou približne 124-tisíc kilometrov za hodinu - a opäť sa k nej priblíži až po roku 2052. Vedci NASA chcú využiť šancu počas preletu na bližšie preskúmanie asteroidu. V októbri 2020 zbierali pomocou sondy Osiris vzorky od asteroidu Bennu.

Asteroidy pravidelne prelietavajú v blízkosti Zeme. Na webovej stránke Európskej vesmírnej agentúry (ESA) je uvedených všetkých 25 275 prípadov, keď sa asteroid priblížil k našej planéte. Podľa NASA ku skutočne zničujúcemu dopadu asteroidu, ktorý je minimálne taký veľký ako športové ihrisko, dôjde iba každých 2000 rokov.

Viac o téme: AsteroidNASAZem2001 FO32