Pondelok22. december 2025, meniny má Adela, zajtra Nadežda, Naďa

Alebo čuším, alebo kričím

Daniel Hevier
Daniel Hevier

Daniel Hevier (1955) začínal ako básnik, postupne si vyskúšal rôzne druhy tvorby v rozličných médiách. Na čo zameriava svoje súčasné tvorivé aktivity? To sa pýta syn Daniel Hevier ml.

  • V súčasnosti ti po dlhšom čase vyšlo viacero kníh. Prečo tak nárazovo? Nie je tu už len ukladanie do počítača, ale aktívne publikovanie. Sú aktívnejší v tomto smere aj vydavatelia?

– Pred niekoľkými rokmi – keď som bol ešte ambicióznejší, haha – som si strážil tok publikovania. Aby ma nebolo ani priveľa, ale aby som ani neabsentoval. Môj „publikačný prietok“ bol 3 – 4 knihy ročne, pre dospelých i deti, okrem toho nejaký preklad, antológia... Časom sa však táto moja ctižiadostivosť vytráca, až sa mení na ľahostajnosť. Už pre mňa nie je dôležité, aby to bolo zverejnené, ale – ako som nazval jednu svoju knihu – „aby bolo napísané“. A napísaného mám toho toľko, že ešte dlho by bolo z čoho vydávať. A prečo sa zjavujem teraz zasa o čosi viditeľnejšie? Asi mám lepších a iniciatívnejších vydavateľov, ako som si bol sám sebe (Buvik, Kalligram, Trio Publishing). Tí ma vždy vyštuchajú z môjho zimného spánku.

  • Mnoho ľudí sa ma pýtalo, či ešte vôbec píšeš, že si sa ako spisovateľ stratil z očí. Opak je však paradoxne pravdou....

– Niekedy je písanie ponorná riečka – text sa vynorí až po dlhom plynutí v skrytosti. Mám niekoľko takých knižiek, ktoré sú doteraz ponorené. Ale píšu sa. Alebo: píšu ma. A okrem toho: literatúra je iba jedna z mojich živností. Okrem toho sa venujem hudbe, intenzívne maľujem (čoraz viac), hrám divadlo, filmujem, príležitostne učím i učím sa, mám za sebou dizertáciu a jej obhajobu, stretávam sa s ľuďmi, pohybujem sa v rôznych spoločenstvách...

  • Striedajú sa u teba obdobia hibernácie s prílišnou aktivitou?

– Aj áno – ja som totiž ex-trémista, bývalý trémista. Alebo nič, alebo všetko. Alebo čuším, alebo kričím. Alebo ležím, alebo bežím. Alebo čakám, alebo makám.

  • Pred rokom ti vyšiel prvý román Kniha, ktorá sa stane. Bol to nedostatok času, alebo spisovateľské dospievanie, že si si naň trúfal až po toľkých rokoch?

– Neskúmam tieto okolnosti. Oddávna som chcel napísať väčšiu prózu, ale asi až teraz som do nej dorástol. Ako keď máš v skrini oblek po otcovi a ty si decko. Ale mňa si obyčajne knihy vyžiadajú. Zavolajú si ma, pozvú na casting a ja už dostávam hotové zadanie. Tá a tá látka, taká a taká téma. Takže: zrazu som vedel, že mám napísať román. Prvý bol názov, potom sa mi vyjavil rozsah a postupne ďalšie náležitosti: napríklad štyria rozprávači a písmeno F, ktorým sa všetci volajú. A tak som písal a bol som písaný.

  • Bolo dovtedy prirodzenejšie pre teba písať kratšie útvary?

– Najmä bola vydavateľská objednávka. Časopisy, rozhlas, vydavateľstvá. Niekoľko rokov som týždeň čo týždeň písal rozhlasové rozprávky. Štyri strany, desať minút. Bol to dobrý tréning na napísanie prózy pre dospelých.

  • Román má v sebe veľkú mystiku. Povedal si, že veľa vecí sa stalo, alebo prišli v podobe déjà vu udalostí. Nielen pri jeho písaní, ale aj pri jeho vydaní sa diali okolo neho čudné veci...

Ja beriem mystiku esteticky. Neverím tým bosoráctvam, ale zdajú sa mi výtvarne zaujímavé alebo fascinujúce svojou obraznosťou a metaforikou. Veľa vecí, ktoré vyzerajú ako náhoda, sa po čase ukáže v inom svetle. A naopak – veľa súvislostí, ktoré vyzerajú mysteriózne, sú takými iba manipuláciou nášho videnia. V románe mám napríklad výmysel o človeku, ktorý chodí po uliciach a číta eš-pé-zetky áut. Aj jeho taxík mal značku BA 444CH. Keď som tento výmysel napísal, vyšiel som z domu a prvé auto, ktoré som uvidel, malo číslo 444. A vedľa neho stálo ďalšie, ktoré malo moje iniciály – DH. Isteže, je to náhoda a zároveň je to zákonitosť. Viem, že keby som nebol pripravený a nastavený na takéto náhodičky, tak by som ich nevnímal. Ale ja som pomerne veľký citlivec.

  • Postava Fictusa je autobiografická. Podobne ako on si tiež silne závislý od kníh. Neobávaš sa podobného konca, ako zažila tvoja postava?

Odjakživa som sa nebál koncov, vždy som sa na ne tešil. A to vrátane toho najgrandióznejšieho konca, ktorý sa ma bytostne dotýka – odchodu z tohto tela a života. Ale čo je na tom, že vášnivý čitateľ oslepne hrdzou písmen, tragické? Takáto skúsenosť musí byť predsa úžasná.

  • Tým, že si román presne ohraničil počtom strán, či presnou štruktúrou si bol silne limitovaný.

Vždy som miloval limity, hranice, obmedzenia. Niekedy na to, aby som ich prekročil, ale častejšie preto, aby som ich rešpektoval a bol v ich rámci voľný a slobodný. Preto píšem texty piesní výlučne na hudbu, preto rád prekladám „nepreložiteľné“ predlohy, preto si kladiem obmedzenia pri maľovaní, skladaní, hraní divadla... Hranica hraničí s hrou – veď preto majú všetky hry svoje pravidlá a obmedzenia. Nemôžeš na šachovnici posúvať figúrky z Človeče...

Čo všetko ešte prezradil Daniel Hevier svojmu synovi Danielovi Hevierovi ml. sa dozviete v Knižnej revue 26 (21. decembra)

Alebo čuším, alebo kričím

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu