Piatok26. apríl 2024, meniny má Jaroslava, zajtra Jaroslav

Aj diaľnice za peniaze na dôchodky by štátu spôsobili vysoké dlhy

ilustračné foto
ilustračné foto

BRATISLAVA - Budovaním diaľnic za peniaze požičané od dôchodkových správcovských spoločností (DSS) by sa Slovensko nevyhlo prehlbovaniu štátneho dlhu. Podobne ako na projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty) by vlády museli časom nájsť zdroje na splátky úveru, povedali oslovení analytici.

O možnosti využiť financie z druhého dôchodkového piliera pri budovaní ciest hovoril nedávno minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Slovensku sa dlhodobo nedarí dobudovať diaľničné spojenie medzi Bratislavou a Košicami. Zo zhruba 470 kilometrovej trasy zostáva postaviť ešte približne sto kilometrov diaľnice. Predchádzajúca vláda Roberta Fica (Smer-SD) chcela úseky vybudovať prostredníctvom PPP projektov. Ich kritici však poukazovali na to, že v budúcnosti by štát musel ročne uhrádzať súkromným investorom vysoké splátky a plánované projekty verejno-súkromného partnerstva boli podľa nich predražené.

Splátkam by sa krajina nevyhla ani v prípade, ak by sa na budovanie ciest využili peniaze z DSS, kde si ľudia na súkromných účtoch šetria na budúce penzie. Štát by chcel financie podľa ministerstva dopravy získať prostredníctvom dlhopisov a tie bude podľa analytikov potrebné splácať. Ak by vláda odčerpala celoročný vklad do dôchodkových spoločností vo výške zhruba 830 miliónov eur, budúce kabinety by čakalo hľadanie riešenia, kde v rozpočte nájsť na splátky sumu, ktorá sa napríklad takmer vyrovná tohtoročnému rozpočtu ministerstva vnútra.

"Financovanie výstavby diaľnic emitovaním dlhopisov by si vyžadovalo ušetriť niekde inde rovnaký objem prostriedkov," povedal analytik ČSOB Marek Gábriš. Podobne sa vyjadril aj analytik spoločnosti Oxys Capital Mário Blaščák.

Celkový verejný dlh by podľa východísk rozpočtu verejnej správy schválených predchádzajúcou vládnou koalíciou mal v roku 2012 dosiahnuť úroveň zhruba 33,3 miliardy eur. Po započítaní približne 4,5 miliardy eur potrebných na dostavbu D1 by sa mohol verejný dlh dostať k hranici päťdesiatich percent očakávaného hrubého domáceho produktu (HDP). Podľa takzvaných maastrichtských kritérií nesmie dlh krajiny presiahnuť 60 percent výkonu ekonomiky.

Dlhopisy by však podľa Blaščáka výraznejšie neohrozili zámer súčasnej vlády znižovať ročný schodok verejného rozpočtu z tohtoročných odhadovaných takmer siedmich percent HDP pod tri percentá výkonu ekonomiky. V prvých rokoch by totiž mala krajina z dlhopisov splácať len úroky, dodal.

Blaščák pritom nepovažuje za vhodné, aby sa cesty stavali zo zdrojov uložených v DSS. Politické strany majú totiž podľa neho výrazne odlišný pohľad na to, ako zabezpečiť stabilitu systému dôchodkového zabezpečenia. Predchádzajúca vládna koalícia spustenie druhého penzijného piliera kritizovala a niektorí jej zástupcovia opakovane tvrdili, že by do DSS malo smerovať menej peňazí. Blaščák by uprednostnil, keby si štát požičal peniaze inde.

Predseda Asociácie dôchodkových správcovských spoločností Peter Socha očakáva, že DSS by mohli mať o slovenské štátne dlhopisy záujem. Podmienkou však podľa neho je, aby súčasná vláda zmenila pravidlá zhodnocovania vkladov sporiteľov, ktoré určil Ficov kabinet, povedal ČTK. DSS v minulosti namietali, že sa im po zásahu predošlej vlády zúžili možnosti na nákup cenných papierov. Socha zatiaľ nedokázal odhadnúť, akú cenu dlhopisov by štát mal určiť, aby bola pre DSS zaujímavá.

Figeľ by chcel hlavné mesto s Košicami prepojiť "nadštandardne" do roku 2014. Minister však predpokladá, že nie všade bude komunikáciu tvoriť diaľnica, miestami by podľa neho mali vodiči jazdiť napríklad po rýchlostných cestách. Koľko kilometrov diaľnic plánuje v tomto volebnom období postaviť, zatiaľ nespresnil. Pripustil zároveň, že na stavby by mohol využiť aj PPP projekty.

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu