Streda24. apríl 2024, meniny má Juraj, zajtra Marek, Marko, Markus

Ohromujúci objav v atmosfére ďalekej planéty: Pomôže zodpovedať jednu z najväčších otázok vedy

Ilustračné foto (Zdroj: Getty Images)

LONDÝN - Astronómovia prvýkrát objavili vodu v atmosfére planéty, ktorá sa nachádza v tzv. obývateľnej zóne vzdialenej hviezdy. Na planéte s označením K2-18b by sa tak mohol vyskytovať život. Teraz budú vedci skúmať, či sú na mieste plyny produkované živými organizmami. Pomocou vyspelých teleskopov by to bolo možné zistiť zhruba do desiatich rokov. S odvolaním na štúdiu publikovanú v časopise Nature Astronomy o tom informoval spravodajský web BBC.

Vedúca štúdie, profesorka Giovanna Tinettiová z londýnskej univerzity UCL, objav označila za "ohromujúci". "Je to prvý raz, čo sme objavili vodu na planéte v obývateľnej zóne okolo hviezdy, kde je teplota potenciálne vhodná pre život," povedala.

Tím astronómov študoval planéty, ktoré v rokoch 2016 až 2017 našiel Hubbleov teleskop. Vedci sa zamerali na interakciu hviezdneho svetla s atmosférou planét, aby zistili jej aspoň čiastočné zloženie. Len planéta K2-18b mala molekulárne stopy vody, ktorá je nepodstrádateľná pre život na Zemi. Podľa počítačového modelovania atmosféru planéty by mohla voda tvoriť z päťdesiatich percent.

Ohromujúci objav v atmosfére

K2-18b je zhruba dvakrát väčšia ako Zem a teplota na nej sa pohybuje v rozmedzí 0-40 stupňov Celzia, teda v hodnotách, ktoré umožňujú existenciu vody v kvapalnej forme. Teleso je vzdialené 111 svetelných rokov, čo je príliš ďaleko na to, aby tam bola vyslaná sonda. Jedinú šancu tak predstavuje nová generácia vesmírnych teleskopov, ktoré budú uvedené do prevádzky v nasledujúcom desaťročí a bude s nimi možné skúmať, či sa na K2-18b nachádzajú plyny produkované živými organizmami, uviedol Ingo Waldmann z UCL. "Je to jedna z najväčších otázok vedy. Vždy sme sa pýtali, či sme vo vesmíre sami. Počas nasledujúcich desiatich rokov budeme vedieť, či v týchto atmosférach existujú chemikálie, ktoré sú dôsledkom života," doplnil.

Stále však medzi astronómami nepanuje zhoda ohľadom toho, aké chemikálie by naznačovali, že sa na planéte nachádza život. V tejto súvislosti bude zrejme nutné sledovať chemické zloženie atmosfér stoviek planét a pochopiť, ako vznikli a ako sa vyvíjali, uviedla Tinettiová. "Zem v našej slnečnej sústave skutočne vyniká. Obsahuje kyslík, vodu a ozón. Ak toto nájdeme okolo planéty pri vzdialenej hviezde, musíme byť opatrní s tvrdením, že tam je život. Preto musíme najskôr porozumieť nielen planétam v našej galaxii. Dúfame, že obývateľné planéty vyniknú, že uvidíme veľký rozdiel medzi planétami, ktoré sú obývateľné a tými, ktoré nie sú," dodala profesorka.

Viac o téme: VodaVesmírŽivotSlnečná sústavaExoplanéta