Štvrtok25. apríl 2024, meniny má Marek, Marko, Markus, zajtra Jaroslava

Nápad nacistov, ktorý fungoval len na papieri: V noci zabijak, cez deň slabý ako čaj

Stodesiatka vo vzduchu
Stodesiatka vo vzduchu (Zdroj: youtube/dejan lukic)

BERLÍN - Nemecká dvojmotorová stíhačka Messerschmitt Bf 110 bola vo dne "takmer neškodná", zato v noci dokázala napáchať obrovské škody. Prvýkrát vzlietla pred 80 rokmi, 12. mája 1936. Hoci sa počas bitky o Britániu ukázalo, že nemá veľké šance, po zvyšok vojny stroj úspešne slúžil ako nočná stíhačka alebo bitevník.

Ťažká stíhačka vznikala so zadaním, aby okrem dlhého doletu zvládala aj boj s jednomotorovými letúňmi. Podľa predstáv nemeckej generality mala vďaka svojmu doletu, ktorý sa pohyboval okolo 2400 km, v lete 1940 nad Anglickom bez problémov ochrániť bombardéry Luftwaffe. Čoskoro ale bolo jasné, že stodesiatka nie je v priamom súboji modernému jednomotorovému stíhaču rovnocenným súperom.

Počas troch mesiacov a troch týždňov bitky o Britániu stratila Luftwaffe viac ako dvesto messerschmidtov, pričom na začiatku konfliktu ich mala 237. Stíhačky, pôvodne nasadzované ako ochrana bombardérov, nakoniec museli samé dostávať ochranu menších a výkonnejších "bratov". Jedinou taktikou, ktorá prinášala úspechy, bol rýchly útok z výšky, pri ktorom mohutná palubná výzbroj dokázala napáchať medzi lietadlami Kráľovského letectva (RAF) veľké škody. 

Nemci pritom neboli jediní, kto sa v lete 1940 presvedčil, že niektoré zdanlivo výborné nápady fungujú len na papieri. RAF napríklad mala vo výzbroji lietadlo Boulton Paul Defiant, navonok podobný Hurricane, ktoré však bolo dvojmiestne a výzbroj nieslo v streleckej veži. Podľa plánu mal bombardéry zostreľovať zospodu, kde boli horšie chránené. Príliš to ale nefungovalo. Defianty a stávali ľahkou korisťou stodeviatok, takže boli čoskoro presunuté na nočné stíhanie. 

Podobný osud čakal aj stodesiatku, ktorá však na rozdiel od defianta vydržala ako základný nočný stíhač nemeckého letectva po zvyšok vojny. Veľké rozmery, ktoré boli vo dne prekážkou, ponúkali pre nočnú stíhačku mnoho výhod. Ľahko sa dal napríklad zabudovať radar a miesto sa našlo aj pre tretieho člena posádky, ktorý ho obsluhoval. Vďaka dvojici motorov Jumo messerschmidtka taktiež dosahovala slušnú rýchlosť viac ako 550 km/h. Po montáži kanónov, strieľajúcich šikmo nahor, sa neskôr stala postrachom bombardérov, ktoré robili nálety na Tretiu ríšu. Veľký dolet v kombinácii s rýchlosťou sa ale uplatnil aj počas dňa, a to všade tam, kde Bf 110 neohrozovali jednomotorové stíhačky. 

Messerschmidt niekedy sprevádzali lode alebo bojovali s protiponorkovými hliadkami RAF. Práve v tejto úlohe sa s nimi často stretávali Čechoslováci z 311. bombardovacej perute, pre ktorých sa niekoľkohodiný let stal od leta 1942 bežnou rutinou. Pri stretnutí nad morom však mali letci v bombardéri Consolidated Liberator proti svorke stodesiatok len málo šancí. Ich obeťou sa stal napríklad slávny boxer Vilda Jakš, ktorý slúžil ako zadný strelec a padol v auguste 1943 nad Biskajským zálivom. Messerschmidt Bf 110 vstúpil do histórie aj ako stroj, v ktorom Hitlerov zástupca Rudolf Hess odletel v máji 1941 do Británie. 

Viac o téme: HitlerStíhačkaDruhá svetová vojnaMesserschmidt bf 110
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu