WASHINGTON – Prezidentské voľby sú pre hlavné televízne stanice v Spojených štátoch vždy značnou finančnou injekciou. Počet divákov rastie a s nimi aj počet zadávateľov reklamy. A samozrejme rastie aj cena reklamy.
Táto kampaň je obzvlášť dobrá. Podľa informácií rozhlasovej stanice NPR spravodajská televízia CNN zarobí na reklamách približne 100 miliónov dolárov. "Televíznej stanici sa začalo dariť, a to vďaka iniciatívam jej šéfa Jeffa Zuckera a vďaka nepredvídateľným slovám iného muža: Donalda Trumpa," uviedla NPR. Kandidát na prezidenta svojimi ráznymi a nezaobalenými rečami pritiahol nesmiernu pozornosť verejnosti aj médií.
"Oveľa skôr než iní sme rozpoznali, že Donald Trump je tak trochu fenomén," povedal tento mesiac šéf CNN Jeff Zucker študentom Harvardskej univerzity. "Nikdy neviete, čo povie. Nikdy neviete, čo sa stane," dodal Zucker. Práve to podľa neho pritiahlo pozornosť divákov. A médiá to využili. Značne zvýšili ceny reklamy, predovšetkým počas televíznych debát kandidátov.
"Prezidentské debaty sú zlatou baňou pre médiá," uviedla po prvej prezidentskej debate minulý mesiac televízia CNBC. Hoci debaty boli bez prestávok a bez reklám, zlatou baňou boli diskusie pred debatami a po nich. Hlavné televízne stanice si v tom čase účtovali za 30 sekúnd reklamného času viac než 200.000 dolárov, hoci bežne stojí 30 sekúnd v hlavnom vysielacom čase len niekoľko tisíc dolárov. S touto informáciou prišli viaceré médiá.
Riaditeľ CNN informáciu NPR o stomiliónovom zisku ani potvrdil, ale ani nepoprel. Pre magazín The Hollywood Reporter len povedal, že "NPR je výborná novinárska organizácia". Riaditeľ reklamy televízie Fox News Paul Rittenberg pre magazín Adweek uviedol, že "debaty boli našou verziou Super Bowl a predpokladáme multimiliónové zisky za jednu noc".
"Zadávatelia reklamy zmenili prezidentskú debatu na nový Super Bowl," napísal po prvej prezidentskej debate, ktorá mala rekordnú sledovanosť, aj denník Washington Post. Super Bowl je finále súťaže amerického futbalu, je známe vysokou sledovanosťou a dobrými reklamami, ktoré si firmy dávajú vyrobiť reklamy špeciálne práve pre túto príležitosť.
Niektoré tak urobili aj v prípade tohtoročných prezidentských debát. Producent piva napríklad prišiel s reklamou, v ktorej sa muži z Mexika a zo Spojených štátov stretávajú na pive pri múre. Postavenie múra na hranici s Mexikom je jednou z najzvučnejších tém kampane. Európska automobilka zase ponúkla reklamu so sloganom: Múdro si vyber ďalšieho šoféra.
Denník Wall Street Journal napísal, že aj napriek niekoľkonásobným cenám bol reklamný čas pred debatami a po nich v hlavných televíznych staniciach vypredaný. "Fakt, že debaty boli vypredané, je unikátny vzhľadom na to, že TV ratingy v posledných štyroch rokoch klesali. Ukazuje to silu týchto volieb," uviedol pre Wall Street Journal jeden zo zadávateľov reklamy.