Skvelá správa! Na Slovensko prichádza prvý ekologický kamión na čistú bionaftu | Topky.sk
Sobota, 8. máj 2021. Meniny má Ingrida, zajtra Roland.

Skvelá správa! Na Slovensko prichádza prvý ekologický kamión na čistú bionaftu

Na Slovensko prichádza prvý ekologický kamión na čistú bionaftu
Na Slovensko prichádza prvý ekologický kamión na čistú bionaftu
Zdroj: Dynamic Relations, Topky/Maarty
20.04.2021 16:00

BRATISLAVA – Slovenský autodopravca Yellow Express spúšťa prevádzku prvého ekologického kamióna. Ide o vozidlo značky Scania, ktoré jazdou na stopercentnú bionaftu neprodukuje žiadne skleníkové plyny. Takáto nákladná doprava by dopravcu mohla výrazne pomôcť znížiť celkové emisie skleníkových plynov z dopravy.


Doprava je aj na Slovensku jedným z najrýchlejšie rastúcich odvetví, ktoré produkujú veľké emisie. Okamžité riešenia tohto problému hľadá nielen vláda a samosprávy, ale aj autodopravcovia. A spoločnosť Yellow Express už dlhšie skúša možnosti, ako ozelenieť svoj vozový park.

V utorok (20. apríla) predstavila kamión špeciálne upravený na čistú bionaftu B100. Rozhodnutie otestovať bionaftu v slovenskej premávke má viacero dôvodov. „V rámci možností nefosílnej dopravy neustále hľadáme kompromis medzi efektívnou redukciou emisií a ekonomickosťou a funkčnosťou prevádzky. Skúšali sme rôzne alternatívy, napríklad aj LNG, ale vzhľadom na málo rozvinutú infraštruktúru na čerpacích staniciach sme to pozastavili. Palivo B100 sa javí nielen ako najschodnejšia cesta k plneniu záväzkov Slovenska v oblasti obnoviteľných zdrojov energie v doprave, ale aj ako biznisovo a logisticky vyspelá,“ vysvetlil generálny riaditeľ Yellow Express Pavol Piešťanský.

Na Slovensko prichádza prvý
Zdroj: Topky/Maarty

Stopercentné biopalivo sa na pumpách zatiaľ natankovať nedá

Bionafta je v súčanosti povinne primiešavaná v pomere 6,9 % do fosílnej nafty. Dostupná je na čerpacích staniciach, no stopercentné biopalivo sa tam zatiaľ natankovať nedá. „Ak sa pilotnou biojazdou dokáže funkčnosť riešenia, a štát dokáže vytvoriť ekonomicky vhodné podmienky pre takúto dostupnú a ekologickú alternatívu, presvedčí to zrejme aj ďalších autodopravcov. Pridanie ďalšej tankovacej pištole pre B100 na existujúcich čerpacích staniciach sa stane žiadaným, jednoduchším a rýchlejším riešením než budovanie nových špecializovaných staníc pre iné alternatívy. Takto to vyriešili aj vo Francúzku, Švédsku, Fínsku alebo v Holandsku,“ podotkol Radoslav Jonáš, špecialista biopalivárskych závodov v Leopoldove, patriacich do skupiny Envien Group.

Na Slovensko prichádza prvý
Zdroj: Topky/Maarty

Z odborných prepočtov vzišli aj konkrétne čísla, ktoré by mal projekt Biojazda.sk potvrdiť v reálnej premávke. „Jazdou na čistú bionaftu očakávame zníženie emisií skleníkových plynov priamo z motora o 100 % a pri celom životnom cykle paliva o 60 až 90 %. To je zásadný rozdiel voči niektorým iným alternatívnym pohonom, kde sa táto metodika emisií z celého životného cyklu dodnes nepoužíva,“ objasnil Piešťanský. Práve vďaka započítavaniu emisií z celého cyklu platí tvrdenie, že počas jazdy kamión nevyprodukuje žiadne emisie skleníkových plynov. Oproti tomu naftový kamión po prejdení jedného kilometra vypustí až 0,76 kg skleníkových plynov.

Na Slovensko prichádza prvý
Zdroj: Topky/Maarty

Biopalivá môžu prispieť k splneniu klimatických cieľov

Združenie pre výrobu a využitie biopalív (ZVVB) vidí nezastupiteľnú úlohu biopalív na ceste za európskym klimatickým cieľom. „Ak berieme do úvahy obnoviteľný podiel v elektrickej energii, dnešné reálne možnosti elektromobility a vodíka v doprave do roku 2030, Slovensko nevie bez výrazne vyššieho podielu biopalív v doprave splniť svoj záväzok 14 % obnoviteľných zdrojov energie v roku 2030. Spustenie pilotnej prevádzky vozidla na 100 % biopalivový pohon ZVVB víta, keďže takýto projekt má potenciál popri inom ukázať štátu a verejnosti, že dosahovanie stanovenej úspory CO2 je možné už teraz,“ povedal člen združenia Martin Šácha a dodal, že slovenské biopalivá sú funkčné a momentálne najlacnejšie riešenie na zníženie emisií skleníkových plynov v doprave. Ich distribúcia nepotrebuje nijaké výrazne investície, ani budovanie novej infraštruktúry, len doplnenie tej existujúcej.


Galéria

Na Slovensko prichádza prvý Na Slovensko prichádza prvý Na Slovensko prichádza prvý Na Slovensko prichádza prvý

Nástroje k článku


AUTOR: © Zoznam/Vo
VIDEO: Topky/Maarty

Nahlásiť chybu

Tagy

Najčítanejšie články