GEORGIA – Mnohí ľudia majú negatívny vzťah k matematike, ktorý často vzniká ešte počas základnej školy. Podľa docentky Viveky Vaughnovej môže ísť o matematickú traumu, ktorú spôsobilo zahanbenie alebo zosmiešnenie. Tento problém sa ešte viac zvýraznil počas pandémie.
Väčšina ľudí pri spomienkach na školu myslí na vyučovacie predmety, ktoré ich nebavili. Mnohým vyvoláva nepríjemné pocity matematika. Viveka Vaughnová, učiteľka matematiky na Spelman College v Georgii na portáli Education Week predstavila teóriu, ktorá vysvetľuje, prečo aj v dospelosti veľa ľudí tento predmet doslova nenávidí a zároveň v ňom nie sú veľmi zdatní. Odborníčka sa vo svojom výskume zameriava na otázky rovnosti v matematike.
Expertka vysvetľuje, čo je to matematická trauma a prečo sa s ňou stretáva viac ľudí, než by ste očakávali. „Keď ľuďom poviem, čím sa živím, okamžite na ich tvári vidím zúfalstvo z ich spomienok na matematiku,“ uviedla Vaughnová. Ľudia jej často rozprávajú príbehy o negatívnych zážitkoch z hodín matematiky, ktoré zahŕňajú momenty, keď ich učiteľ zosmiešnil alebo zahanbil pred celou triedou.
Podľa Vaughnovej vedú tieto situácie k negatívnym pocitom voči matematike vo všetkých jej podobách. Tieto emócie následne ovplyvňujú, ako dobre sa jednotlivci, najmä deti, dokážu v tomto predmete presadiť. „Matematická trauma je pre mňa udalosť (alebo séria udalostí), pri ktorej sa pedagóg alebo iná autorita rozhodne zosmiešniť, kritizovať alebo ponižovať študentov za ich chyby, namiesto toho, aby ocenila ich odvahu skúšať nové veci,“ priblížila odborníčka. Ľudia, ktorí zažili matematickú traumu, často reagujú negatívne na akýkoľvek kontakt s matematikou počas celého obdobia svojho vzdelávania. Táto trauma ich ovplyvňuje aj mimo školy – bežné činnosti, ako je spravovanie financií, počítanie peňazí alebo odhadovanie cien si vôbec nespoja s matematikou, hoci ide o jej praktické využitie.
Vaughnová zároveň poukázala na to, že pandémia Covid-19 odhalila slabiny vo vzdelávacom systéme, ktorý nie vždy dokáže poskytnúť potrebnú podporu deťom, aby vynikli v určitých predmetoch, ako je matematika. Na záver profesorka vyzvala: „Nebuďme dôvodom, prečo sa študenti cítia odradení alebo traumatizovaní, aby sa venovali matematike či iným odborným odborom. Musíme študentov povzbudzovať a oceňovať ich silné stránky, kedykoľvek je to možné.“