BRATISLAVA - Vodičské oprávnenia sú súčasťou bežného života. Šoférskymi školeniami prechádza každý, kto sa plánuje pravidelne presúvať na veľké vzdialenosti do práce či za rodinou. Častokrát sa však na cestách môžeme stretnúť s vodičmi, ktorí majú už čo-to odšoférované a niekedy môže zohrať vážnu rolu aj vek. Aj na tieto riziká myslia už aj v zahraničí, no otázne je, ako sa to bude páčiť či nepáčiť dôchodcom. V Peru sa totiž rozhodli pristúpiť k politike vekového stropu za volantom.
archívne video
O zákonných zmenách v tejto krajine Južnej Ameriky informoval portál autoviny.sk. Deje sa tak v čase, kedy sa ešte stále drvivá väčšina krajín neodvážila v tejto problematike zákonne konať. Určenie pevnej vrchnej hranice na šoférovanie je veľmi citlivou témou, no v Peru sa od roku 2025 určuje, kto bude a nebude môcť zasadnúť za volant. Týka sa ľudí, ktorí dosiahnu a presiahnu vek 80 rokov.
S rastúcim vekom vzniká v premávke riziko
Tí si už totiž nebudú môcť svoj vodičský preukaz obnoviť. Ide o rozhodnutie, vyplyvajúce z dopravného zákona. Ten reguluje vodičov na cestách, ktorí čoraz viac starnú a rastú tým aj obavy o bezpečnosť na cestách.
{{ poll.title }}
{{ poll.title }}
{{ poll.thanks }}
{{ poll.title }}
{{ profiles[profileEvalueated.index].name }}
Zhoda: {{ profileEvalueated.weightPercentage }}%
Sprísneniu sa nevyhnú ani mladšie ročníky
To však nie je všetko, pretože ľudia vo veku 70 až 80 rokov budú tiež podliehať prísnejším nariadeniam. Obnova preukazu nebude automatická, ale bude na to potrebné absolvovať viaceré lekárske a psychologické prehliadky. Skúmať sa bude kondícia krvného tlaku, zraku, sluchu, reakčného času, rovnováhy a pamäte.
V Peru sa skracuje sa aj platnosť vodičského preukazu z 10 rokov na 3, 2 či jeden rok.Preventívne opatrenie má zabezpečiť väčšiu bezpečnosť na cestách. Ani tam totiž nie sú výnimkou vážne dopravné nehody z nepozornosti, pomalšej reakcie či iných zdravotných problémov, o ktorých sa až do nehody nevedelo.
Situácia v EÚ
Táto záležitosť bola témou aj v Európskej únii. Návrh sa objavil aj minulý rok. Spočíval v tom, aby sa po dovŕšení určitého veku vodičáky neobnovovali automaticky, ale na základe lekárskej prehliadky.
Vekový strop tu však narazil na tvrdý odpor a viaceré krajiny sa týmto spôsobom obávali o tvrdý zásah do slobôd občanov. Niektorí to vnímali aj ako vekovú diskrimináciu. EÚ teda zatiaľ zodpovednosť necháva na jednotlivých krajinách.