POPRAD - V úseku Poprad-Tatry - Vydrník je od skorých ranných hodín na železničnej trati prerušená doprava. Dôvodom je statické narušenie mosta ponad železnicu na ceste I/18. Hovorkyňa Ministerstva dopravy SR Petra Poláčiková potvrdila, že v nočných hodinách počas rekonštrukčných prác na moste praskol jeden z nosníkov, ktoré zhotoviteľ práve z mosta odstraňoval, aby ich mohol nahradiť novými. Viaceré vlaky na východe preto meškajú, respektíve ich nahradili autobusy.
Aktualizované 12:51 - Výluka vlakov medzi Popradom a Spišskou Novou Vsou by mala pre poškodený most v Poprade trvať do piatka (16. 5.). Vlaky by mali týmto úsekom opäť začať jazdiť v sobotu (17. 5.). Na tlačovom brífingu v Poprade o tom v stredu informoval generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest (SSC) Norbert Polievka. SSC realizuje podopretie mosta.
„Počas nočnej výluky sa udiala vec, s ktorou sme veľmi nepočítali. Jeden z nosníkov, ktorý sme skladali z mosta, sa prelomil, čo zapríčinilo, že sme museli predĺžiť výluku. Po dohode so zhotoviteľom, statikom a projektantom riešime, ako ďalej pokračovať. Výluka potrvá do piatka večera, železnice spojazdnia trakčné vedenie do soboty rána, keď bude naplno spustená premávka. Tieto termíny sú hraničné, my stále veríme, že to bude aj skôr. Zhotoviteľ tu bude 24 hodín nonstop, aby sme minimalizovali výluku,“ priblížil Polievka.
VIDEO
Zástupca zhotoviteľa Ľubomír Rác upozornil, že informácie z katalógových listov mosta boli nedostatočné a nosníky majú výrazne vyššiu hmotnosť, ako sa predpokladalo. „Okrem toho sú aj v inom technickom stave. Menili sme žeriav, prvé dva nosníky sa nám podarilo odstrániť bez problémov, pri treťom sa stala táto mimoriadna situácia, pri dvíhaní došlo k jeho prelomeniu,“ vysvetlil Rác. Poškodený nosník v súčasnosti držia dva žeriavy, aby ho mohli stavbári bezpečne odstrániť. Následne budú pokračovať štandardným spôsobom aj s odstránením zvyšných nosníkov. Koľajový zvršok bude počas prác chrániť piesok. „Môže sa tá situácia zopakovať, ale môžeme postupovať aj ako pri predošlých dvoch nosníkoch a ako bolo plánované,“ dodal Rác s tým, že odstraňovanie nosníkov je najnáročnejšia časť stavby.
Po odstránení nosníkov osadia nové mostné provizórium, ktoré je súčasťou projektu sanácie mosta. Nová oceľová konštrukcia bude mať nosnosť 46 ton a osadia ju do poľa, z ktorého odstránia nosníky. „Sú to dve mostné provizória a lávka pre peších, tieto budú osadené počas víkendu,“ doplnil Rác. Zvyšok prác podľa neho zatiaľ ide podľa plánu.
Predmetný mostný objekt je v havarijnom stavebno-technickom stave. Bol postavený ešte v roku 1968 a zásadnejšou rekonštrukciou odvtedy neprešiel. Jeho podopretie súvisí s prácami na železnici vedúcej popod mostný objekt. Vďaka tomu sa jeho nosnosť zvýši zo súčasných osem na 46 ton. Náklady, ktoré boli pôvodne na úrovni takmer 5,7 milióna eur, sa v súvislosti s mimoriadnymi opatreniami podľa Polievku pravdepodobne zvýšia. Stavba je financovaná zo štátneho rozpočtu.
Dopravu museli prerušiť pre bezpečnosť cestujúcich
„Z dôvodu bezpečnosti cestujúcich musela byť doprava na železničnej trati v úseku Poprad - Vydrník dočasne prerušená. Žiadna z častí mosta sa nezrútila, trať ani trakčné vedenie nie sú poškodené,“ ubezpečila Poláčiková. Dodala, že na mieste sa už nachádza aj špeciálny žeriav dovezený z Poľska a projektant so statikom, aby zvolili najvhodnejší postup pri odstraňovaní poškodeného nosníka. Po jeho odstránení bude môcť byť doprava na trati obnovená. „Zatiaľ nie je jasné, ako vzniknutá situácia ovplyvní avizované sprejazdnenie mosta, ktoré bolo plánované na 19. mája,“ podotkla hovorkyňa.
Zároveň dodala, že verejnosť táto udalosť neohrozila, keďže práce prebiehali počas nočnej výluky na železničnej trati. Most je momentálne už viac ako dva týždne uzavretý práve pre jeho zlý stav a aktuálne sa pracuje na jeho podopretí.
Z odboru komunikácie Železníc Slovenskej republiky potvrdili, že k prerušeniu došlo o 03.20 h. Spresnili, že z mosta sa odlomil betónový panel, ktorý následne zostal visieť nad trakčným vedením a hrozil jeho pád. „Počas opravných prác, ktoré uskutočňuje Slovenská správa ciest, je zavedená náhradná autobusová doprava,“ dodali železnice.
Vzhľadom na mimoriadnu udalosť dochádza k zmenám v radení súprav vlakov na linke Košice - Žilina - Bratislava. Hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Dominik Drevický doplnil, že miestenky do expresov na tejto trase nemusia zodpovedať aktuálnemu radeniu vozňov. Nevyužité miestenky môžu cestujúci vrátiť v rámci reklamačného konania v ktorejkoľvek pokladnici alebo e-mailom na adrese reklamacie@slovakrail.sk.
Pre poškodenú mostnú konštrukciu prerušili dopravu až po Spišskú Novú Ves
Doprava je pre poškodenú mostnú konštrukciu v stredu prerušená až po Spišskú Novú Ves. Mešká niekoľko vlakov. Zavedená bola náhradná autobusová doprava. Informuje o tom Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) na svojom webe.
„Z dôvodu mimoriadnej udalosti v úseku Poprad-Tatry - Spišská Nová Ves je do odvolania prerušená osobná doprava. Cestujúcich prosíme, aby sa riadili pokynmi vlakových čiat a sledovali sociálne siete. Medzi stanicami Poprad-Tatry - Spišská Nová Ves je zabezpečená kyvadlová doprava, kde nevieme zabezpečiť prípojovosť. Cestovné lístky zakúpené na konkrétny vlak budú uznávané aj v iných vlakoch,“ uviedla ZSSK.
Podotkla, že v dôsledku prerušenia železničnej dopravy mešká vlak Ex 604 zo stanice Poprad-Tatry či vlak Ex 601 zo stanice Spišská Nová Ves. Upozornila aj na odrieknuté vlaky. Nateraz ide o vlak EC 240 v úseku Košice - Poprad-Tatry, vlak EC 241 v úseku Poprad-Tatry - Košice aj vlak EN 443 v úseku Poprad-Tatry - Bánovce nad Ondavou.
Ako skonštatovala, predpokladaný čas obnovenia dopravy zatiaľ nie je známy. „Vzhľadom na mimoriadnu udalosť dochádza k zmenám v radení súprav vlakov na linke Košice - Žilina - Bratislava. Miestenky do expresov na tejto trase nemusia zodpovedať aktuálnemu radenému vozňu. Nevyužité miestenky môžu cestujúci vrátiť v rámci reklamačného konania v ktorejkoľvek pokladnici alebo e-mailom,“ dodala ZSSK.