BRATISLAVA - LNG terminál v bratislavskom prístave môže podľa ochranárov predstavovať vážne bezpečnostné riziko pre Mlynské Nivy, nábrežie Eurovea, Slovnaft či petržalské Ovsište. Vyplýva to z novej štúdie organizácie Greenpeace.
Najnovšia štúdia z dielne Greenpeace Nemecko s názvom “Výbušná pravda” sa zaoberá históriou nehôd v oblasti zariadení skvapalneného plynu (LNG) a zdôrazňuje nedostatok transparentnosti, podceňované bezpečnostné riziká pre verejnosť a zlyhávajúce bezpečnostné protokoly. Podľa štúdie sú výbuchmi, požiarmi či únikmi nebezpečných výparov najviac ohrozené oblasti v okruhu dvoch kilometrov od LNG terminálov.
Koordinátorka kampane Greenpeace Slovensko Dorota Osvaldová upozorňuje, že v kontexte plánovaného LNG terminálu v Bratislave do tejto zóny spadajú husto zaľudnené oblasti: “V tejto kritickej vzdialenosti, je napríklad nábrežie Eurovea, štvrť Mlynské Nivy či petržalské Ovsište. Osobitné nebezpečenstvo predstavuje Slovnaft, ktorý sa nachádza len 1,5km od plánovaného terminálu a v prípade nehody môže amplifikovať riziká.
Vysoko nebezpečná a horľavá látka
Zariadenia LNG v blízkosti obývaných zón, kam bude spadať aj bratislavský LNG terminál, predstavujú významné riziko pre bezpečnosť. Jednou z hlavných obáv Greenpeace je možnosť výbuchu oblaku pár (vapor cloud explosions), ku ktorému môže dôjsť, ak skvapalnený plyn unikne a vyparí sa do vzduchu. To môže viesť k veľkým a ničivým výbuchom
“LNG je vysoko nebezpečná a horľavá látka, naša štúdia ukazuje, aké môže mať skladovanie, spracovanie a preprava ničivé dôsledky. Terminál na skvapalnený plyn má vzniknúť takmer v centre mesta, čo môže významne ohroziť Bratislavčanky a Bratislavčanov, ktorí žijú v bezprostrednom okolí,” uviedla Osvaldová.
Riziká podľa nej navyše rastú s pokračujúcou klimatickou krízou a ňou spôsobenými prírodnými nešťastiami, akými boli aj tohtoročné záplavy. „Celá časť, na ktorej má byť postavený LNG terminál, bola pod vodou. Keby tam v čase posledných záplav už bol postavený, kde máme istotu, že sa nič nestane?“ uzatvára Dorota Osvaldová.
Taraba s výstavbou súhlasí
Terminál, ktorý chce postaviť spoločnosť Verejné prístavy, má byť umiestnený v bratislavskom verejnom prístave, na hlavnom toku Dunaja a na polostrove prístavného bazéna Pálenisko. Plocha areálu navrhovanej činnosti zaberá 5 500 štvorcových metrov. V blízkosti sa nachádza Prístavný most. Náklady na výstavbu odhaduje investor približne na 40 miliónov eur bez DPH.
S postavením LNG terminálu v Bratislave súhlasí minister životného prostredia Tomáš Taraba (nominant SNS). Zamietol rozklad organizácie Greenpeace Slovensko a Znepokojené matky. V odvolacom konaní tak potvrdil prvostupňové rozhodnutie z procesu EIA.
Taraba zdôraznil, že v záverečnom stanovisku bolo stanovených viac ako 50 dodatočných technických požiadaviek na zvýšenie bezpečnosti, technickej úrovne terminálu a zníženie negatívnych vplyvov pri výstavbe. Súhlasné záverečné stanovisko z procesu EIA vydal envirorezort vlani a odporučil vybudovanie LNG terminálu. Výstavba novej fosílnej infraštruktúry je podľa Greenpeace v rozpore s cieľmi Parížskej dohody.