Streda24. apríl 2024, meniny má Juraj, zajtra Marek, Marko, Markus

VIDEO Prehistorický les v Alabame ukrýva hotový poklad: Vedci hovoria o jedinečnom objave

(Zdroj: Youtube/This Is Alabama)

BOSTON - Les ukrytý pod vodnou hladinou v americkom štáte Alabama sa môže stať cenným zdrojom surovín pre farmaceutický a biotechnologický priemysel. V kmeňoch prehistorických stromov totiž prežíva vzácna fauna. Jej vzorky už skúmajú vedci z Northeastern University a University of Utah.

Na brehoch prehistorickej rieky v Alabame stál zhruba pred 60-tisíc rokmi cyprusový les. Jeho stromy postupne odumierali, padali na jej dno a neskôr ich zaliala morská voda. Pod nánosmi bahna zostali ukryté až do roku 2004, kedy ich v mimoriadne dobrom stave odhalil hurikán Ivan, ktorý sa prehnal pobrežím Mexického zálivu. O ich drevo sa začali vlani v decembri zaujímať tímy vedcov a priniesli na povrch prvé vzorky, ktoré zostali vďaka nedostatočnému prísunu kyslíka takmer nedotknuté. "Potápanie v týchto miestach prináša zvláštny pocit návratu v čase. Drevo je stále živé a udržuje si svoju vnútornú farbu," uviedol člen výskumného tímu Brian Helmuth.

Kmene konzervované na dne starej rieky nielen odhaľujú pohľad na geologickú minulosť regiónu, ale zároveň poslúžili ako farma pre viaceré živočíchy a mikroorganizmy žijúce v dokonalej symbióze. Táto fauna je preto veľmi cenná najmä pre farmaceutický a biotechnologický priemysel. Z viac ako tristo živočíšnych druhov objavených v lese sa stredobodom záujmu stal najmä malý mäkkýš pripomínajúci morského termita, ktorý napáda prehistorické drevo a živí sa ním. Pozornosť odborníkov pritiahol na základe predchádzajúcej štúdie zameranej na sledovanie baktérií v morských červoch. Práve tie slúžia na výskum antibiotík, pretože liečivá vyrobené zo symbiotických mikróbov produkujú menej toxicity než voľne žijúce baktérie.

VIDEO Prehistorický les v
 (Zdroj: Youtube/Eliezer Stehr)

Vedci extrahovali sto kmeňov baktérií, pričom veľa z nich je neznámych. Pri dvanástich kmeňoch už došlo k sekvenovaniu DNA, ktoré budú využité pri vývoji nových liečiv. Enzýmy vyprodukované pri trávení dreva zasa nájdu využitie pri výrobe papiera, textilu, potravín a obnoviteľných palív. Súčasná pandémia však bádanie vedcov v teréne zastavila; väčšinu času teraz trávia v laboratóriu. "Dúfame, že roboty pod hladinou vyrobia dostatok záznamov, čo nám umožní vytvoriť 3D vizualizáciu, aby sme vedeli, ako tento les vyzeral," uzavrel laboratórny technik Francis Choi.

Viac o téme: LesObjavAlabamaVývoj liekov