Ako ušetriť v banke: Desať zlozvykov, ktoré nás zbytočne oberajú o peniaze | Topky.sk

Nedeľa, 24. marec 2019. Meniny má Gabriel, zajtra Marián.

Ako ušetriť v banke: Desať zlozvykov, ktoré nás zbytočne oberajú o peniaze

Treba sa viazanosti v banke báť? KAM ROZUMNE ULOŽIŤ SVOJE PENIAZE?
Treba sa viazanosti v banke báť? KAM ROZUMNE ULOŽIŤ SVOJE PENIAZE?
Zdroj: postova banka
04.02.2013 00:01

BRATISLAVA – Správať sa zodpovednejšie k svojim peniazom neznamená len šetriť pri nákupoch. Každý sme klientom niektorej banky a práve starostlivosť o svoje financie mnohokrát zanedbávame, alebo sa hneď dopúšťame niekoľkých zlozvykov. Ak sa ich dokážeme zbaviť, môžeme ušetriť niekoľko desiatok až stoviek eur.


„Veľa klientov prichádza mesačne aj o 30-násobne vyššie zhodnotenie peňazí a to len preto, že ich zbytočne nechávajú ležať na bežných účtoch, a to aj v prípade, že na ne niekoľko mesiacov vôbec nesiahnu,“ hovorí Eva Pavlíková, vedúca oddelenia vkladových produktov Poštovej banky. Podľa nej sa klienti dopúšťajú chyby aj vtedy, keď majú všetky svoje finančné prostriedky iba na jednom produkte alebo sa boja produkt zmeniť, hoci pre nich už dávno výhodným nie je.


Podobných zlozvykov je  ale viac. Či už ide o nosenie PIN kódu k platobnej karte priamo v peňaženke alebo zbytočné vyberanie veľkého objemu hotovosti z bankomatov. Analytický tím Poštovej banky identifikoval desať najčastejších zlozvykov:

1. Vysoké sumy peňazí držíme zbytočne na bežnom účte
2. Všetky úspory máme uložené len na jednom produkte
3. Bojíme sa zmeniť produkt aj keď je pre nás očividne nevýhodný
4. Siahame po prvej ponuke
5. Rýchlo podpíšeme zmluvu, ale detaily v nej nás už nezaujímajú
6. Splácame viacero úverov a nevýhodne
7. Prestaneme splácať úver a nekomunikujeme s bankou
8. PIN kód ku karte nosíme v peňaženke alebo nalepený na karte
9.  Hotovosťou, ktorú vyberieme z bankomatu, platíme následne v obchode
10. Nevyužívame internet banking


Ako ušetriť v banke:

1. Vysoké sumy peňazí držíme zbytočne na bežnom účte

Slováci chcú mať aspoň čas svojich peňazí „poruke“ a na bežných účtoch držia takmer tretinu finančných prostriedkov. Na vyššie čiastky nesiahnu aj niekoľko mesiacov či dokonca rokov a zabúdajú na to, že peniaze na bežných účtoch sú úročené iba minimálnym úrokom. Mesačne preto takýmto spôsobom prichádzajú aj o niekoľko desiatok eur. Na klasických „termiňákoch“ totiž môžu vaše úspory zarobiť aj 30-násobne viac ak ich uložia aspoň na rok či dva. Existuje ale aj možnosť  mať peniaze stále poruke a zároveň ich zhodnocovať atraktívnym úrokom.


2. Všetky úspory máme uložené len na jednom produkte
Rozkladanie investícií je jedným zo základným pravidiel úspešného investora. Dobrou radou nad zlato je pravidelné sporenie, aspoň vo výške 10 % z mesačného príjmu, a zároveň rozumné ukladanie svojich úspor na viacero miest. Na výplatu, dôchodok a pravidelné výdavky či splátky úverov je vhodný bežný účet. Zvyšné úspory je dobré rozložiť tak, aby ste časť mali stále k dispozícii na neviazanom vklade, časť nechali zhodnocovať v bezpečí banky atraktívnym úrokom, aké dnes ponúkajú klasické termínované vklady, a ak ste odvážnejší, časť môžete investovať do podielových fondov aj na dlhší čas, napr. 5 rokov a takto skúsiť poraziť infláciu.

3. Bojíme sa zmeniť produkt aj keď je pre nás očividne nevýhodný
Potreby sa z roka na rok menia, preto je zbytočné, a často aj finančne náročné, ak zotrváte v produktoch, ktoré sa pre vás stávajú nevýhodnými. Prechodom na výhodnejší produkt dokážete ročne ušetriť až desiatky eur. Nebojte sa opýtať na aktuálnu ponuku a nechať si poradiť, čo najviac vyhovuje vašim aktuálnym potrebám. Nie je totiž účet ako účet. Hitom posledných rokov sú balíky služieb, ktoré ponúkajú niekoľko spôsobov spravovania a využívania financií. Banky ich majú vo väčšine prípadov nastavené tak, aby si z ponuky vedel tak povediac na mieru vybrať každý – či je to klient pasívny, využívajúci len pár výberov v hotovosti alebo klient aktívny, ktorý často platí kartou, využíva internet banking ale aj nakupovanie na internete.

4. Siahame po prvej ponuke
Podľa prieskumov sa až tretina Slovákov dopúšťa chyby, keď siaha po prvej ponuke a finančné produkty neporovnáva.  Mali by ste zároveň zvážiť aj každú „akciovú“ ponuku a dobre si premyslieť, či je krátkodobá akcia skutočne výhodnejšia, než podmienky iných bánk. Najdôležitejšie však je nebrať si úver od hocikoho.

5. Rýchlo podpíšeme zmluvu, ale detaily v nej nás už nezaujímajú
Hovorí sa, že zmluvy sú na zlé časy. V prípade bankových produktov vás môžu práve zmluvy počas „zlých časov“ chrániť. Aj preto je dôležité pri zriaďovaní akéhokoľvek produktu nepodpisovať obchodné podmienky ani zmluvy bez prečítania. Dôkladne si preštudujte obchodné podmienky banky a rovnako aj zmluvu. V prípade zmluvných podmienok nevynechajte ani časti označené hviezdičkami, či poznámkami pod čiarou. Dôležitá je skutočne každá jedna informácia, pod ktorú ako súhlas dávate svoj podpis. Dajte si pozor na to, aby ste porozumeli všetkým povinnostiam, ktoré vám zo zmluvného vzťahu budú vyplývať. Netreba sa báť opýtať na čokoľvek, čomu nerozumiete.
 
6. Splácame viacero úverov a nevýhodne

Niektorí Slováci nad pôžičkou iba uvažujú, iní zase splácajú aj niekoľko úverov naraz. Popri štandardných úveroch z bánk majú na krku aj pôžičky zo splátkových spoločností či dlhy na kreditných kartách. Jedným z riešení je spájanie viacerých úverov do jedného, čím môžete ušetriť na poplatkoch za splácanie viacerých úverov, taktiež na poistení týchto úverov a zároveň si môžete znížiť výšku svojej mesačnej splátky alebo skrátiť splatnosť úveru.

7. Prestaneme splácať úver a nekomunikujeme s bankou
Nie je asi nič horšie, ak z akýchkoľvek dôvodov nie ste schopní  splácať svoj úver a preto prestanete komunikovať s bankou. Banke záleží na tom, aby bol úver splácaný v poriadku a načas, preto je v jej záujme dohodnúť sa na čo najvhodnejšom riešení, ktorým môže byť napríklad odklad splátok, konsolidácia pohľadávok či odpustenie časti dlhu. Ak ste od banky dostali upomienku, tak si môžete byť istí, že čakajú na jej odozvu. Včasnou komunikáciou s bankou dokážete predísť množstvu komplikácií a mnohokrát vyriešiť krátkodobý problém so splácaním svojho úveru skutočne rýchlo, jednoducho a k obojstrannej spokojnosti. Nemusíte sa obávať toho, komu zavolať, ako to vysvetliť, niekedy stačí skutočne vytočiť číslo Infolinky a banka už zariadi všetko potrebné.

Ako ušetriť v banke:
Zdroj: SITA

8. PIN kód ku karte nosíme v peňaženke alebo nalepený na karte

Zabúdame. To je dôvod prečo sa neštítime nalepiť si PIN kód ku platobnej karte priamo na ňu, alebo si ho s výrazným označením nechávame v peňaženke spolu s kartou. Zlodeji majú v takom prípade o jednu starosť menej. Odborníci radia zapamätať si svoj PIN a doklad, na ktorom bol uvedený, zničiť. Bankou vygenerovaný PIN si môžete veľmi jednoducho priamo cez bankomat zmeniť na taký, ktorý vám bude vyhovovať. PIN kód by ste zároveň nemali nikdy zverejňovať a prezradiť ani svojim blízkym, obchodníkom, finančnej inštitúcii či dokonca polícii.

9. Hotovosť vyberieme z bankomatu, následne ňou platíme v obchode
Podľa údajov Slovenskej bankovej asociácie Slováci čoraz častejšie platia v obchodoch kartami a naopak upúšťajú od vyberania peňazí z bankomatov. Aj napriek tomu si mnohí naďalej vyberajú z bankomatu privysokú hotovosť a následne ju používajú na nákupy i tam, kde sa dá zaplatiť kartou. Naše náklady si zbytočne zvyšujeme aj vtedy, ak výber potrebnej sumy peňazí uskutočňujeme v bankomate inej banky. Aj keď už dnes banky ponúkajú množstvo výberov hotovosti, platba kartou je vždy výhodnejšia. Je to nielen bezpečnejší, ale aj pohodlnejší a najmä lacnejší spôsob platenia. Banky totiž napríklad v rámci balíkov služieb poskytujú bezplatné využívanie debetných platobných kariet na platby doma aj v zahraničí. Ak hotovosť skutočne potrebujete, platí dôležitá zásada: snažte sa ju vybrať z bankomatu banky, ktorú využívate.

10. Nevyužívame dostatočne internet banking
Za ostatných päť rokov vzrástol na Slovensku počet používateľov internet bankingu takmer trojnásobne z 15 % v roku 2007 na 40 % v roku 2012. V súčasnosti majú podľa údajov Eurostatu svoje financie pod kontrolou prostredníctvom internet bankingu štyria z desiatich Slovákov vo veku 16 až 74 rokov. Pomocou tejto služby môžete disponovať so svojim účtom kedykoľvek a z ktoréhokoľvek miesta na svete. Okrem štandardných funkcionalít ako prevodné príkazy, trvalé príkazy či inkasá, môžete zároveň realizovať rôzne zmeny a žiadosti týkajúce sa vášho účtu.Dokážete napríklad jednoducho požiadať o vydanie novej platobnej karty, o zmeny k tejto karte, podať reklamáciu, založiť si termínovaný vklad či dokonca investovať do podielových fondov.


 


Galéria

Treba sa viazanosti v

Nástroje k článku



ZDROJ: Poštová banka; lad
FOTO: Poštová banka, Topky.sk

Nahlásiť chybu

Najčítanejšie články