BRATISLAVA - Hľadáte vhodnú školu pre vaše dieťa a neviete si vybrať spomedzi viacerých možností? Máte doma žiaka, ktorý chodí do školy a radi by ste vedeli viac o výsledkoch jej žiakov? Pomôžte si rebríčkom, ktorý zostavil slovenský inštitút Ineko.
Víťazi v kategórii základné školy, stredné školy a gymnáziá sú nasledovní: V novom vydaní rebríčkov sa najlepšie v rámci svojich kategórií umiestnili ZŠ na Krosnianskej 9 v Košiciach, Obchodná akadémia v Trnave (Kukučínova 2) a Gymnázium sídliace na Poštovej 9 v Košiciach.
"Nové rebríčky súvisia s doplnením viacerých aktuálnych údajov na portál skoly.ineko.sk, na ktorom zbierame dostupné údaje o všetkých ZŠ a SŠ v SR (prevažne sa jedná o výsledky žiakov) a snažíme sa ich užívateľsky prívetivou formou prezentovať návštevníkom portálu. Portál umožňuje tiež sledovanie vývoja jednotlivých ukazovateľov v čase, či porovnávanie výsledkov medzi ľubovoľne zvolenou skupinou škôl," tvrdí Matej Tunega u inštitútu Ineko.
Pozrite si tri rebríčky desiatich najlepších základných, odborných škôl a gymnázií na Slovensku. Kompletné výsledky si môžete pozrieť na stránke skoly.ineko.sk.
10 najlepších základných škôl
10 najlepších gymnázií
10 najlepších stredných odborných škôl
Ako sa hodnotia školy
Ak má škola dostatočnú vzorku žiakov resp. absolventov, prideľujeme jej aj číselné a slovné hodnotenie, ktoré odráža dosiahnuté výsledky na dlhšom časovom horizonte. V prípade ZŠ do hodnotenia vstupujú výsledky Testovania 9 (80 % váha) a mimoriadne výsledky oceňované ministerstvom školstva (20 %).
Pri SOŠ nahradzujú Testovanie 9 písomné maturity (40 %). Najvyššiu váhu (50 %) však má regionálna uplatniteľnosť študentov, teda pomer miery nezamestnanosti absolventov školy k priemernej miere nezamestnanosti v okrese, kde škola sídli. Napokon, mimoriadne výsledky majú pri SOŠ váhu 10 %.
Pri gymnáziách berieme do úvahy tie isté ukazovatele ako pri SOŠ, avšak vzhľadom na iné zameranie gymnázií majú tieto ukazovatele iné váhy, a to postupne 60, 25 a 15 %. Pri všetkých školách pritom berieme do úvahy údaje za uplynulé 4 školské roky (novšie údaje majú pri hodnotení vyššiu váhu).
"Čo sa týka jednotlivých ukazovateľov, na portál sme aktuálne doplnili údaje o mimoriadnych výsledkoch žiakov (metodiku určuje ministerstvo školstva) a údaje o nezamestnanosti absolventov (pri SŠ). Z údajov, ktoré do hodnotenia nevstupujú, ale pre získanie širšieho obrazu o školách ich zobrazujeme na portáli, sme aktualizovali výsledky Štátnej školskej inšpekcie, objem finančných zdrojov na žiaka či využívanie informačných a komunikačných technológií (IKT) pri vyučovaní," vysvetľuje analytik Tunega.
Analytici však upozorňujú, že hodnotenia neberú do úvahy faktory ako napríklad sociálne rozdiely v rodinách. "Hodnotenie výsledkov žiakov nezohľadňuje rozdiely medzi žiakmi jednotlivých škôl spôsobené inými faktormi, než je vzdelávací proces (napríklad rozdiely v sociálnom zázemí) a nemeria ani pridanú hodnotu školy, čiže to, aké zručnosti a vedomosti škola v danom období odovzdala svojim žiakom, a preto komplexne nevypovedá o kvalite školy," dodal Tunega.