Piatok1. november 2024, meniny má Denis, Denisa, zajtra

Počas prvého týždňa v novej práci nikdy nerobte týchto SEDEM vecí: O tej druhej ste určite nevedeli!

Ilustračné foto Zobraziť galériu (7)
Ilustračné foto (Zdroj: Getty Images)

Plánujete nastúpiť do nového zamestnania a chcete sa hneď na začiatku vyhnúť zbytočným problémom s novým kolektívom? Odborníci vám poradia, ako na to. Stačí si vraj dávať počas prvého týždňa pozor na sedem vecí a váš nástup môže prebiehať v absolútnej pohode.

To, čo urobíte alebo poviete počas prvého týždňa v novej práci, môže na vašich nových kolegoch zanechať trvalý dojem. A vy určite chcete, aby bol dobrý. Dôvodom je skutočnosť, že ste prácu síce získali, ale na vašom hodnotení musíte popracovať. Váš nový šéf a vaše nové oddelenie vás budú pozorne sledovať a posudzovať, ako zapadáte do tímu. Portál HuffPost oslovil odborníkov na kariéru, ktorí prezradili, aké strategické chyby môže urobiť nový zamestnanec, aby si znepriatelil svoje okolie. Zhodli sa v tom, že na týchto sedem vecí by ste mali radšej zabudnúť.

Počas prvého týždňa v
Zobraziť galériu (7)
 (Zdroj: Getty Images)

1. Meškáte

Je normálne, že sa v novej budove stratíte alebo podceníte čas, ktorý potrebujete na presun do práce. Lenže ak prvý týždeň meškáte na stretnutia, urobíte zlý prvý dojem o svojich schopnostiach manažovať čas. „Nechcete chodiť na stretnutia s trojminútovým alebo štvorminútovým meškaním. Chcete byť úctivý a dochvíľny,“ povedala prezidentka poradenskej spoločnosti Careerstone Group, Mary Abbajayová. Dajte si rezervu aspoň pol hodiny, aby ste sa včas dostali do práce alebo na stretnutie.

Počas prvého týždňa v
Zobraziť galériu (7)
 (Zdroj: Getty Images)

2. Ste vševed

„Keď ste novým zamestnancom, ľudia budú hodnotiť vaše kompetencie, odhodlanie a kompatibilitu,“ uviedol kariérny poradca pre profesionálnu komunikáciu Gorick Ng z Harvardu. Možno si myslíte, že poukázaním na to, čo je zlé alebo čo sa nezhoduje s tým, ako to vnímate, preukážete svoju kompetentnosť. Ale prílišné presvedčenie o vlastnej odbornosti vám získa viac nepriateľov ako spojencov. Aj keď ste v súkromí presvedčení, že spôsob, akým váš nový zamestnávateľ vykonáva prácu, je zastaraný, buďte otvorený a zvedavý.

Túto zvedavosť môžete prejaviť kladením zdvorilých otázok. „Namiesto toho, aby ste povedali: 'Takto sme to nerobili,' skúste radšej povedať: 'To je zaujímavé! Mohli by ste mi pomôcť pochopiť myšlienkový proces, ktorý sa skrýva za stránkou.....? Je to trochu iné, než na čo som zvyknutý, ale rád sa naučím váš spôsob,“ povedal Ng. „Chcete tiež ukázať, že sa rýchlo učíte a že ste odhodlaný dostať sa do tempa. Keď máte pochybnosti, skúste povedať: Viem, že ste predtým povedali, že je niečo dôležité. Mohlo by to byť príkladom?“ navrhuje Ng.

Počas prvého týždňa v
Zobraziť galériu (7)
 (Zdroj: Getty Images)

3. Nehráte na „novú kartu“

Trénerka vedúcich pracovníkov Patricia Schwartzová uviedla, že hra na novú kartu je strategickou výhodou, ktorú by mali noví zamestnanci využiť. „Môžete komunikovať s ľuďmi, ktorí budú podľa vás neskôr zastrašujúci,“ povedala. Prvý dojem si však musíte premyslieť. Neposielajte každému kolegovi tú istú všeobecnú správu, pretože hrozí, že to bude pôsobiť ako spam, upozornil Ng. V prípade pochybností by ste sa mali zamerať na budovanie vzťahov s ľuďmi, s ktorými sa už stretávate a potom sa predstaviť ľuďom, s ktorými budete čoskoro pracovať, so správou typu: „'Ahoj! Som... a som nový... Rád by som sa predstavil!“

Počas prvého týždňa v
Zobraziť galériu (7)
 (Zdroj: Getty Images)

4. Nedodržiavate pravidlá obliekania

To, čo je vhodné nosiť do práce, sa môže líšiť. Nepredpokladajte, že vaše tričko a džínsy budú fungovať. „Nevhodné obliekanie je tiež chyba, ktorú podľa mňa ľudia robia,“ upozornila Abbajayová. Náborový manažér vám zvyčajne oznámi, ako máte byť upravený v kancelárii. V príručkách pre zamestnancov sú často uvedené pravidlá obliekania. Môžete sa tiež opýtať svojho nového šéfa alebo člena tímu, aký je všeobecný dress code.

5. Zdieľate toho o sebe až príliš veľa

Existuje jasná hranica medzi srdečnosťou a predpokladom dôverného vzťahu, ktorý v skutočnosti s novým spolupracovníkom nemáte. V prvom týždni neprekračujte hranicu. „Pracovala som so ženou, keď sme boli nové kolegyne. A počas našej prvej spoločnej práce na úlohe mi povedala toľko vecí o svojom živote, ktoré boli úplne osobné, napríklad ako opustila svojho prvého manžela,“ hovorí Abbajayová. „Všetky tieto veci ma naozaj prinútili vyhýbať sa jej. Bolo toho jednoducho príliš veľa a príliš skoro,“ dodala.

Počas prvého týždňa v
Zobraziť galériu (7)
 (Zdroj: Getty Images)

6. Klebetíte

Všímate si tiché hádky a tlmený smiech? Keď nastúpite do spoločnosti, vstúpite aj do jej kultúry, v ktorej sa môžu vyskytovať bojujúce frakcie. Dávajte si pozor, aby ste sa nezapojili a nedajte sa vtiahnuť do klebiet o iných členoch tímu. „V prvom týždni sa nepripájajte k žiadnej skupine,“ radí Abbajayová. „Počúvanie je forma angažovanosti. Takže by som sa buď ospravedlnila, zmenila tému, alebo sa otočila a povedala niečo pekné o osobe, o ktorej klebetia, ak by som ju poznala,“ dodala.

Počas prvého týždňa v
Zobraziť galériu (7)
 (Zdroj: Getty Images)

7. Nekontaktujete svojho manažéra

Zo všetkých ľudí, s ktorými sa stretnete počas prvého týždňa, je najdôležitejší vzťah, ktorý musíte nadviazať s nadriadeným. „Veľmi vysoké percento ľudí odíde zo zamestnania kvôli vzťahu so šéfom,“ povedala Schwartzová. Ak chcete vybudovať tento základ dôvery, musíte zosúladiť svoj štýl komunikácie a zhodnúť sa v tom, čo je dôležité. V ideálnom prípade vás šéf počas prvého týždňa kontroluje. Ak to však nerobí, mali by ste proaktívne požiadať o stretnutie medzi štyrmi očami ešte pred koncom týždňa. „Mnohokrát sa šéfovia neozvú, pretože možno majú práve veľa práce, nepočuli o vás alebo riadia veľa ľudí,“ vysvetľuje Abbajayová. „Ale práve preto by ste to nemali považovať za znamenie, že sa s vami nechcú rozprávať,“ uviedla.

Vedúci pracovníci hodnotia váš počiatočný výkon a vy by ste mali tiež. Prvý týždeň je plný informácií. Aby ste sa dozvedeli, čo je dôležité, Schwartzová navrhla robiť si poznámky o tom, ako zamestnanci hovoria o svojej práci a o vašich skúsenostiach, alebo sa poradiť s priateľom, aby ste získali iný názor. „Zvyčajne je prvých niekoľko mesiacov skúšobným obdobím. Zamestnanec sa tiež rozhoduje: Je to pre mňa dobrá voľba? Kladením správnych otázok a venovaním pozornosti kultúre novej spoločnosti môžete skôr ako neskôr zistiť, či vám nová práca vyhovuje alebo nie,“ dodala.

Viac o téme: PrácaKolektívKolegovia
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu