BRATISLAVA/VARŠAVA - Poľské lietadlo plné cestujúcich sa v priebehu len pár chvíľ ocitlo vo vzdušnom priestore Ukrajiny. Pilot sa vyhýbal východnému Slovensku, v celej situácii je však jeden malý háčik. Ukrajinský vzdušný priestor bol už krátko po začiatku ruských útokov uzatvorený pre všetky civilné lietadlá. Šokujúci dôvod, prečo sa pilot rozhodol pre riskantný manéver, zaskočil aj slovenských dispečerov.
archívne video
Pilot poľskej chartrovej leteckej spoločnosti Enter Air, ktorý mal cestujúcich bezpečne prepraviť počas letu z poľského mesta Poznaň do tureckej Antalye, vyhodnotil trasu cez ukrajinský vzdušný priestor ako najbezpečnejšiu. Linka mala podľa portálu TVN24 v pôvodnom pláne prelet ponad slovenské územie. Lietadlo sa však po pár krátkych manévroch dostalo až do hĺbky 25 kilometrov za slovensko- ukrajinskú hranicu a ponad vojnou sužovanú Ukrajinu letelo 6 minút.
Pilotovi cestu skrížila besniaca búrka...
Pilotovo rozhodnutie bolo založené na fakte, že pôvodná trasa mala smerovať naprieč vzdušným priestorom, ktorý v tom čase sužovala nebezpečná búrka. Búrkový mrak, ktorý predstavoval nebezpečenstvo pre pasažierov leteckej spoločnosti sa v čase preletu rozprestieral nad väčšinou územia východného Slovenska.
„Lietadlo sa búrke vyhlo a slovenské riadenie letovej prevádzky ho nasmerovalo na takúto trasu. Všetko prebehlo v súlade s bezpečnostnými postupmi," uviedla letecká spoločnosť Enter Air pre TVN24. Túto informáciou neskôr potvrdila aj poľská agentúra pre letecké a navigačné služby. Informovala, že prelet pôvodnou trasou bol znemožnený silným búrkovým frontom a piloti boli po celý čas v kontakte s dispečermi Letových prevádzkových služieb Slovenskej republiky (LPS SR).
Podľa slovenský dispečerov bola zmena trasy, ktorá lietadlo doviedla až nad ukrajinské územie rozhodnutím pilota poľského lietadla. LPS SR pre portál Korzár uviedli, že poľský let ENT4665 začal silnú búrku oblietavať ešte nad územím Poľska.
„Pilot lietadla videl búrkovú aktivitu na svojom palubnom radare a snažil sa ju obletieť, aby neohrozil bezpečnosť letu a predišiel poškodeniu lietadla,“ reagoval štátny podnik. Poľský pilot mal byť informovaný aj o fakte, že búrke sa mohol vyhnúť aj bez preletu nad ukrajinským územím. Napriek upozornenia sa rozhodol pre bezpečnejší manéver. „Pilot však vzhľadom na rozsah búrkovej činnosti potreboval väčší priestor a o tejto nevyhnutnej potrebe informoval aj riadiaceho letovej prevádzky slovenského vzdušného priestoru,“ uviedli slovenskí dispečeri.