Utorok30. apríl 2024, meniny má Anastázia, zajtra

Cestovanie v čase môže byť už čoskoro realitou: Vedci konečne prišli s prelomovým objavom!

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: Getty Images)

DARMSTADT - Diskusiu o cestovaní v čase sprevádza množstvo konšpiračných teórií. Zatiaľ čo filmy ako Návrat do budúcnosti nám poskytli bližšiu predstavu o tom, aké by mohlo byť cestovanie v čase, vyzerá to tak, že vedci po prvýkrát objavili skutočné dôkazy ako to zrealizovať.

Till Bohmer a Thomas Blochowicz priniesli nový výskum, ktorý je síce zatiaľ na mikroskopickej úrovni, ale je priaznivý pre budúcnosť cestovania v čase. Novú štúdiu uverejnili v časopise Nature Physics a uskutočnili ju na Technickej univerzite v Darmstadte v Nemecku. Výskum sa zameral na efektívne premiešavanie času v štruktúre niektorých materiálov, ako je napríklad sklo, avšak štúdia priniesla niekoľko pomerne prekvapivých záverov. Experti prišli so zistením, že čas sa nesprával práve lineárne - pričom použili sklo, ktoré má jednu z najfascinujúcejších štruktúr spomedzi všetkých predmetov, ktoré ľudia denne používajú.

Tento prvok sa neriadi tradičnými molekulárnymi štruktúrami, ale neustále sa prepadáva na nové miesta, vďaka čomu sú molekuly skla jedinečnejšie. Výskumníci uviedli, že sklo sledovali pomocou laserového svetla, vďaka čomu zistili, že vzorky skla sa tlačia a reformujú do nových usporiadaní. Profesor Blochowicz uviedol: „Drobné fluktuácie molekúl bolo potrebné zdokumentovať pomocou ultracitlivej videokamery. Nemôžete sa len pozerať, ako sa molekuly hýbu.“ Vedci teda nie sú schopní určiť, či sa zmeny procesu dejú dopredu alebo dozadu, ale dodáva im to nádej, že sa niekedy v budúcnosti bude dať cestovať v čase.

Na dosiahnutie tohto cieľa je potrebná nasledovná vec, a síce, aby sa čas mohol pohybovať iba dopredu. Aj keď je rovnica možno len jednorozmerná, vyriešila by dlhoročný spor, ktorý vedcov trápil niekoľko rokov. Vedúci štúdie profesor Marco Ornigotii prišiel so zistením, že vlne môžeme priradiť takzvaný vlastný čas, ktorý je úplne analogický s vlastným časom vo všeobecnej teórii relativity. Hoci boli výsledky výskumu naozaj prelomové, či sa dočkáme cestovania v čase, je otázne.

Viac o téme: VýskumCestovanie v časeVedci