Štvrtok18. apríl 2024, meniny má Valér, zajtra Jela

Psychiatrička vystríha pred konzumáciou štyroch jedál: Môžu u vás vyvolať depresiu

Ilustračné foto Zobraziť galériu (5)
Ilustračné foto (Zdroj: Getty Images)

NEW YORK - Depresia je komplexné duševné ochorenie s mnohými potenciálnymi príčinami - genetickými, biologickými, environmentálnymi, behaviorálnymi a psychologickými. Vedci začali upozorňovať na to, že jedným z možných spúšťačov môže byť niečo také zdanlivo neškodné ako to, čo jete. Podľa výskumov sa niektoré potraviny spájajú so zvýšeným rizikom depresie.

"Nie je žiadna veľká veda, že zdravé stravovanie je spojené s dobrým zdravím, ale len zriedka diskutujeme o význame zdravého stravovania v súvislosti s mozgom, pravdepodobne najdôležitejším orgánom v tele. Potraviny, ktoré konzumujeme, majú veľký vplyv na naše duševné zdravie a kognitívne funkcie, a to vďaka prepojeniu medzi črevom a mozgom. Tieto orgány boli úzko prepojené ešte predtým, ako sme sa narodili, vyvíjajú sa už v embryu," vysvetlila psychiatrička Uma Naidoová, ktorá založila prvú nutričnú psychiatrickú službu v Bostone, pre magazín Best Life

Psychiatrička vystríha pred konzumáciou
Zobraziť galériu (5)
 (Zdroj: Getty Images)

Naše tráviace ústrojenstvo a myseľ sú prepojené prostredníctvom blúdivého nervu, ktorý spája nervové zakončenia v našom čreve s nervami v mozgu. "Viac ako 90 percent receptorov pre neurotransmiter serotonín, ktorý je zodpovedný za náladu a kogníciu, sa nachádza v čreve, čo len zdôrazňuje, aké silné je spojenie medzi jedlom a náladou," pokračuje Naidoová. Stravovacie návyky s vysokým obsahom zdravých potravín korelujú s pozitívnym duševným zdravím, zatiaľ čo diéty s vyšším obsahom spracovaných sladkých potravín sú spojené s príznakmi horšieho duševného zdravia, ako je depresia a úzkosť.

Sladené nápoje

"Konzumácia rafinovaných cukrov, ktoré sa nachádzajú v sladených nápojoch, spúšťa skoky cukru v krvi, ktoré môžu viesť k výrazným zmenám nálady a únave," hovorí odborníčka. Analýza štúdií zahŕňajúcich viac ako 37 000 prípadov depresie v časopise Journal of Affective Disorders zistila, že ľudia, ktorí nepili sladené nápoje v porovnaní s tými, ktorí vypili ekvivalent troch plechoviek coly denne, mohli mať o 25 percent vyššie riziko vzniku depresie.

Psychiatrička vystríha pred konzumáciou
Zobraziť galériu (5)
 (Zdroj: Getty Images)

Lahôdkové mäso a slanina

"Vysoko spracované potraviny vrátane údenín majú často vysoký obsah dusičnanov a chemických prísad, ktoré spôsobujú zápal v tele či mozgu. Zápal v mozgu je bežným vinníkom symptómov zlého duševného zdravia ako úzkosť." V jednom experimente výskumníci z organizácie Johns Hopkins Medicine nasadili potkanom diétu s pridanými dusičnanmi a zistili, že hlodavce vykazovali hyperaktivitu podobnú mánii už po niekoľkých týždňoch na suplementovanej strave. Iné štúdie naznačujú možné spojenie medzi dusičnanmi a mániou u ľudí. Aj keď to nenaznačuje príčinu a následok, výskum tých istých vedcov odhalil, že ľudia hospitalizovaní pre epizódu mánie mali viac ako trikrát vyššiu pravdepodobnosť, že budú jesť mäso upravené dusičnanmi, než ľudia bez závažnej psychiatrickej poruchy.

Psychiatrička vystríha pred konzumáciou
Zobraziť galériu (5)
 (Zdroj: thinkstock.com)

Rafinované zrná

"Nabádam pacientov, aby obmedzili potraviny s vysokým glykemickým indexom, ako je biely chlieb a biela ryža. Tieto potraviny podporujú zápal a negatívne ovplyvňujú zdravie črevného mikrobiómu, čo bráni efektívnej komunikácii medzi črevom a mozgom. A duševné zdravie trpí," podotkla psychiatrička. Oproti tomu konzumácia celých zŕn bohatých na vlákninu zlepšuje kontrolu hladiny cukru v krvi a môže pomôcť predchádzať cukrovke 2. typu. Podľa Centra pre kontrolu a prevenciu chorôb je u ľudí s cukrovkou dvakrát až trikrát vyššia pravdepodobnosť, že budú trpieť depresiou než u ľudí bez cukrovky. Výskum naznačuje, že celé zrná ako ovos, hnedá ryža, celozrnná pšenica a bulgur môžu pomôcť vyrovnať hladiny neurotransmiterov (tyrozín a serotonín), ktoré stabilizujú náladu. 

Psychiatrička vystríha pred konzumáciou
Zobraziť galériu (5)
 (Zdroj: gettyimages.com)

Rýchle občerstvenie

Ak si raz za čas vychutnáte hamburger a hranolky, je nepravdepodobné, že by vás to uvrhlo do klinickej depresie, no zvyknúť si na rýchle občerstvenie sa dá rýchlo. Vyprážané jedlá a jedlá z fastfoodu majú často vysoký obsah soli, nasýtených tukov a rafinovaných cukrov, čo môže zhoršiť úzkosť a depresiu. Jedna štúdia zverejnená v časopise Public Health Nutrition odhalila, že ľudia, ktorí pravidelne jedia rýchle občerstvenie, majú o 51 percent vyššiu pravdepodobnosť vzniku depresie ako tí, ktorí rýchle občerstvenie jedia len zriedka alebo vôbec.

"Každodenná konzumácia rýchleho občerstvenia spúšťa zápal. Zameranie sa na tento zápal prostredníctvom výživy sa stáva prostriedkom na zlepšenie symptómov depresie a úzkosti, ako aj na prevenciu neurodegeneratívnych chorôb. Poskytuje hmatateľné spôsoby, ako môže jednotlivec prevziať kontrolu nad svojím duševným zdravím." Jedným z najlepších spôsobov, ako bojovať so zápalom a podporiť zdravie čriev a mozgu, je dodržiavanie stredomorskej stravy bohatej na zeleninu, ovocie, olivový olej, ryby a celozrnné pečivo.

Viac o téme: JedloDepresiaDuševné zdravie
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu