Stavbu D4 a R7 sprevádza množstvo špekulácií, tvrdí stavebník | Topky.sk

Utorok, 18. jún 2019. Meniny má Vratislav, zajtra Alfréd.

Stavbu D4 a R7 sprevádza množstvo špekulácií, tvrdí stavebník

Zdroj: TASR - Jakub Kotian
20.05.2019 14:13

BRATISLAVA – Výstavbu bratislavského nultého obchvatu, diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, sprevádza množstvo nepodložených špekulácií a dezinformácií. Vyhlásila to spoločnosť D4R7 Construction, zodpovedná za výstavbu obchvatu. Verí v silu faktov a ak to bude potrebné, je odhodlaná brániť sa aj súdnou cestou. Reagovala tak aj na závery testov zeminy (ecoaudit) zo stavby, ktoré zverejnilo ministerstvo dopravy.


Testy nepotvrdili podozrenia z kontaminácie, ktorá by ohrozovala zdravie ľudí. Analýza však preukázala použitie materiálov na stavbe, ktoré nie sú podľa rezortu dopravy v súlade so stavebnými predpismi. Aby bolo možné tieto výsledky definitívne potvrdiť a určiť rozsah problému, je nutné urobiť dodatočné odbery vzoriek a ďalšie testy. Ministerstvo s nimi začalo v piatok (17. 5.). Ak sa potvrdí použitie neprijateľných materiálov, bude ich musieť podľa rezortu nahradiť na vlastné náklady koncesionár.

"Výstavba D4 a R7 je striktne v súlade so všetkými platnými slovenskými a medzinárodnými normami, smernicami, právnymi požiadavkami a koncesnou zmluvou," deklaruje stavebník. Ecoaudit nie je podľa neho odborná správa, ktorá spĺňa medzinárodné štandardy. "Väčšina tvrdení, ktoré sa nachádzajú v ecoaudit správe, je fakticky nesprávnych a nepodložených. Môžeme to dokázať bod po bode," deklaruje D4R7 Construction. Spoločnosť je, ako tvrdí, prekvapená kvalitou správy a zaujatosťou v záveroch, ktoré priniesla. "Podľa nášho názoru jedinou otázkou na diskusiu sú niektoré formálne administratívne postupy. V nasledujúcich týždňoch plánujeme podniknúť kroky na úrovni expertov, kde prejdeme všetky nepodložené tvrdenia a chyby v ecoaudit správe bod po bode," skonštatovala firma.

Stavbu D4 a R7
Zdroj: TASR - Jakub Kotian

Autori ecoaudit správy podľa D4R7 Construction uvádzajú, že nie sú splnené požiadavky EIA - posudzovania vplyvov na životné prostredie. "V konkrétnom prípade nás obviňujú z nedodržania požiadavky na minimalizovanie počtu mostných pilierov vo vode. Zo správy nie je jasné, ako k tomu záveru dospeli, keďže špeciálny stavebný úrad na ministerstve dopravy nám udelil stavebné povolenie. Ak by náš projekt nespĺňal požiadavky EIA, stavebný úrad by nám nikdy takéto stavebné povolenie nemohol vydať," argumentuje stavebník.

K výhradám, že sa pri výstavbe používa recyklovaný materiál, tvrdí, že je to šetrné k životnému prostrediu a v súlade so všetkými platnými slovenskými normami a smernicami. Externý konzultant firmy Ľudovít Naď povedal, že ak sa hovorí o tom, že sa na stavbe našli nejaké zvyšky materiálov, ako je tehla či betón, tak sa treba oprieť o predmet rozhodnutia okresného úradu. "Tu sa presne odvoláva na materiály, ktoré na recykláciu sú vhodné. Tam sú vymenované materiály, ako betón, tehla, murivo, zmiešané odpady so stavieb," povedal.

D4R7 Construction nerozumie, prečo bolo v rámci testov umožnené, aby niektoré vzorky boli odobraté z miest nereprezentujúcich projekt. "Sme zodpovední za prevádzku D4 a R7 po dobu 30 rokov od jej otvorenia. Už len z toho dôvodu nie je v našom záujme postaviť diaľnicu nízkej kvality," podotkla firma. 

Na stavbe diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 bude poslanecký prieskum

So situáciou na stavbe diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 sa oboznámia poslanci. Výbor Národnej rady SR pre hospodárske záležitosti na mimoriadnom zasadnutí v pondelok schválil vykonanie poslaneckého prieskumu na Ministerstve dopravy a výstavby SR, konkrétne na stavbe D4 a R7 v rámci PPP projektu. Poslanecký prieskum sa uskutoční v utorok 4. júna, prípadne v inom vyhovujúcom termíne najneskôr do 17. júna. Informoval o tom poslanec a tímlíder strany Sloboda a Solidarita (SaS) pre dopravu Miroslav Ivan, ktorý prieskumu navrhol a bude ho tiež viesť.

Predsedníčka hospodárskeho výboru Jana Kiššová (SaS) má podľa uznesenia výboru požiadať ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka (Most-Híd) o zabezpečenie prijatia poslancov a vytvorenie vhodných podmienok pre úspešné vykonanie poslaneckého prieskumu na mieste výstavby D4 a R7. Minister by mal zároveň zabezpečiť účasť koncesionára projektu Zero Bypass Limited, zhotoviteľa projektu D4R7 Construction, ako aj stavebného dozoru a technického zástupcu povereného ministerstvom dopravy a výstavby kontrolou stavby.

Minister Érsek má tiež zaslať všetky správy o postupe prác, vypracované nezávislým dozorom na D4 a R7 na základe koncesnej zmluvy v elektronickej podobe do 27. mája. Má predložiť aj výsledky overovacích skúšok v deň konania poslaneckého prieskumu. Ministerka vnútra Denisa Saková má zas zabezpečiť účasť zástupcov okresných úradov, ktorí vykonávajú štátnu správu v oblasti nakladania s odpadmi a štátnu vodnú správu na projekte D4/R7.

Ministerstvo dopravy a výstavby vo štvrtok 16. mája informovalo, že zemina v násypoch budovanej D4 a R7 neohrozuje zdravie ľudí. Testy však zároveň potvrdili použitie materiálov v rozpore so stavebnými predpismi. "Aby bolo možné tieto výsledky potvrdiť s definitívnou platnosťou, a zároveň aby bolo možné určiť rozsah problému, je nutné urobiť dodatočné odbery vzoriek a ďalšie testy,“ uviedla rezortná hovorkyňa Karolína Ducká.

Podľa ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka napriek tomu, že sa nepotvrdilo ohrozenie zdravia ľudí alebo vodných živočíchov, situácia sa bude ešte dôkladnejšie preverovať. "Ak sa potvrdia podozrenia, ktoré máme, že materiál použitý v násypoch nebol ten, čo je dovolený, bude ho musieť koncesionár na vlastné náklady odniesť a použiť nový," povedal minister. Okrem podrobnejších testov iniciuje rezort dopravy aj kontroly Inšpekcie ministerstva životného prostredia a Štátneho stavebného dozoru a bude úzko spolupracovať s políciou, ktorá sa týmito podozreniami tiež zaoberá. Po dokončení dodatočných testov bude podľa rezortu možné zverejniť hodnotiacu správu.


Galéria


Nástroje k článku


ZDROJ: TASR, SITA

Nahlásiť chybu

Tagy

Najčítanejšie články