Štvrtok2. máj 2024, meniny má Žigmund, zajtra Galina

Tragédii pri Kurimanoch sa dalo predísť: Pochybil aj statik, most sa mal stavať inak!

Pod troskami zrúteného mosta zahynuli štyria ľudia
Pod troskami zrúteného mosta zahynuli štyria ľudia (Zdroj: MV SR)

LEVOČA – Nezmyselná smrť štyroch ľudí! V prípade zrúteného mosta pri Kurimanoch, ktorý zavalil takmer dvadsiatku robotníkov, nastal zvrat. Podľa najnovších informácii mohol tragédii zabrániť lepší statický posudok, je preto možné, že pôjde o chybu jedného človeka. Pri výstavbe diaľničného mosta bola tiež použitá iná podporná konštrukcia, aká bola udaná v zmluve! Informoval o tom denník Pravda.

Informáciu o tom, že chyba bola aj na strane statika, potvrdil pre denník jeden z vyšetrovateľov nešťastia, ktorý až do uzavretia kauzy nechce byť menovaný. "Ak by totiž statický prepočet bol bezchybný, skruže by vydržali," povedal. Skruž bola podľa neho postavená tak, ako bola nakreslená dozorom. Stačila však, aby statik dal do vzorca chybné číslo a došlo k tragédii.

 Nad výpočtami statika ako o možnej príčine zrútenia uvažuje aj Národná diaľničná spoločnosť (NDS). "Keď je statika posúdená dobre, tak to skruž vydrží," vyhlásil Ján Kotula z NDS. Minister dopravy Ján Počiatek tento týždeň vyhlásil, že zodpovednosť nesie zhotoviteľ stavby, najmä stavebná firma Bögl & Krýsl. Táto spoločnosť čelí problémom aj v Česku, kde je jedným z piatich účastníkov súdneho konania v súvislosti so zrútením mostu v Studénke v roku 2008. Firma sa ale proti tvrdeniam Počiatka ohradila.

Firma Bögl & Krýsl sa ohradila voči nepodloženým výrokom

Podľa jej výkonného riaditeľa Josefa Krýsla je celá vec stále predmetom vyšetrovania a bez jeho výsledkov nie je možné robiť žiadne závery alebo niekoho obviňovať. "Neuvážené výroky významným spôsobom poškodzujú kredibiltu a odbornú povesť firmy nielen v očiach verejnosti, ale najmä u jej obchodných partnerov. Zároveň neprospievajú ani dôveryhodnosti tých, ktorí ich bez faktickej znalosti veci vyslovujú," konštatuje sa v stanovisku spoločnosti pre médiá.

Spoločnosť Bögl & Krýsl si na výstavbu mosta najala prešovský Semos, ktorý ďalej využil subdodávateľa Skruže Weise. Tá dodala taký typ podporného zariadenia, ktorý podľa posledných zistení údajne nemal byť vôbec použitý. NDS, ktorá vykonávala stavebný dozor, podľa  zmeny oproti projektovej dokumentácii odsúhlasila. Spomínaný vyšetrovateľ preto uviedol, že skúsený stavebný dozor by betonáž zastavil.

Figeľ s Počiatkom nesúhlasí

S výrokom Počiatka o tom, že celá vina padá na zhotoviteľa stavby, nesúhlasí bývalý minister dopravy Ján Figeľ. "To je lož, to je klamstvo," povedal. Podľa Figeľa mal byť stavebný dozor prítomný pri betónovaní mosta. Závažnou skutočnosťou má byť tiež fakt, že pri výstavbe mosta sa použila iná podporná konštrukcia ako tá, ktorá bola uvedená v zmluve.

"Takáto skruž tam nemala čo robiť. V zmluve o dielo a v tendrových podmienkach sa jednoznačne hovorí o takzvanej výsuvnej skruži, ktorá je napríklad použitá pri výstavbe na rýchlostnej ceste R1," opísal Figeľ. Ide o skruž, ktorá sa neopiera o zem, ale je pripevnená na piliere mosta a popri nich sa vysúva. Pri výstavbe mosta pri Kurimanoch sa však použila skruž, ktorá sa dotýkala zeme.

Počiatek reagoval protiútokom

Podľa Počiatka Figeľ ani nevie, čo vysúťažil. "Figeľ ďalej zahájil stavbu aj napriek tomu, že nebol schopný zabezpečiť externý dozor na stavbu. Dnes sa sám prihlásil k nominácii dozoru, ktorý paradoxne zároveň kritizuje," uviedol.

Rozostavaný most pri Kurimanoch spadol v piatok 2. novembra. Bol súčasťou úseku diaľnice D1 z Jánoviec po Jablonov. Pri nešťastí zahynuli štyria ľudia.

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu