Sobota27. apríl 2024, meniny má Jaroslav, zajtra Jarmila

VIDEO Vedci objavili dôkazy o najskoršom živote na Zemi: Po 40 rokoch zistili, čo ukrývali

Objavené fosílie Zobraziť galériu (2)
Objavené fosílie (Zdroj: FB/UNSW Science)

SYDNEY - Austrálski vedci objavili fosílie, ktoré považujú za dôkazy o najskoršom živote na našej planéte. Takzvané stromatolity našli v Dressenovej formácii v oblasti Pilbara ešte v osemdesiatych rokoch. Vedcom trvalo takmer štyri desaťročia, kým dokázali, že vo fosíliách je zachovaná organická hmota.

Vedecký výskumník austrálskeho centra astrobiológie Raphael Baumgartner uviedol, že kvôli tomuto objavu zostal v laboratóriu do neskorých ranných hodín. „Úplne som stratil pojem o čase,“ zdôveril sa Baumgartner. Ide o fosílie, v ktorých vedci objavili najskoršie príznaky života.

Profesor Martin Van Kranendonk povedal, že austrálsky vedecký tím sa dostal najbližšie k objavu skorých foriem života ako ktokoľvek v minulosti. Tieto dôkazy by tiež mohli pomôcť pri riešení otázky, či existuje život na Marse.

„Predstavuje to významný pokrok v našich vedomostiach o týchto horninách, rovnako tak vo vede samotnej,“ povedal Kranendonk. „Máme novú metódu na hľadanie stôp starovekého života,“ dodal Kranendonk. Odkedy fosílie objavili, vedci sa neustále snažili prísť na to, čo v sebe obsahujú.

Vedci objavili fosílie, ktoré
 (Zdroj: FB/UNSW Science)

Baumgartner strávil v laboratóriu veľa času, veľmi pozorne skúmal vzorky hornín. Vo svojom vedeckom bádaní použili vzorky odobraté z hĺbky pod povrchom horniny, ktoré boli lepšie zachované než vzorky nachádzajúce sa vyššie. Podľa ich zistení boli fosílie vyrobené z minerálneho pyritu, známeho ako „bláznivé zlato“. Je totiž podobný vzácnemu kovu, zlatu. „Organická hmota, ktorá je konzervovaná pyritom, je vzrušujúca. Pozeráme sa na mimoriadne konzervované vlákna, ktoré sú zvyškami mikrobiálnych biofilmov,“ uviedol Baumgartner.

Čítajte aj: Nepredstaviteľné utrpenie: Tento mladík zrejme zomrel najkrutejšou smrťou v histórii

Tento výskum je doplnený zisteniami Tary Djokicovej, ktorá objavila nové fosílie v ložiskách horúcich prameňov. Na základe objavu prišla s teóriou, že život v skutočnosti vznikol v sladkých vodách na pevnine a nie v oceáne. „Pochopenie toho, kde sa prvýkrát objavil život, je skutočne dôležité pri chápaní našich predkov,“ upresnil Baumgartner. Nové zistenia upútali aj vesmírne agentúry. NASA a ESA budúci rok vyšlú niekoľkých svojich ľudí na Mars, aby zistili, či bol na červenej planéte život.

Viac o téme: FosílieOrganická hmota