Osem prekvapujúcich vecí, ktoré robí vaše telo, keď spíte | Topky.sk

Pondelok, 14. október 2019. Meniny má Boris, zajtra Terézia.

Osem prekvapujúcich vecí, ktoré robí vaše telo, keď spíte

Ilustračné foto
Ilustračné foto
Zdroj: Getty Images
29.03.2019 15:38

NEW YORK - Spánok je pre ľudský organizmus tá najlepšia relaxácia, počas ktorej sa regeneruje celé naše telo. Ak si však myslíte, že ide o pokojný proces, mýlite sa. Ráno sa síce (väčšinou) prebúdzame oddýchnutí a nabití novou energiou, ale v čase, keď začíname vnímať nový deň a budíme sa, má naše telo za sebou rušnú nočnú šichtu.


Portál Insider požiadal lekárov, aby informovali čitateľov o procesoch, ktoré prebiehajú v ľudskom tele počas spánku. Niektoré fakty vás možno prekvapia, pretože hoci sme v spánku pokojní a nehybní, v našom tele prebiehajú rôzne procesy. 

Mozog najskôr upadá do ľahkého spánku a potom sa presúva do hlbšieho

Už samotný spánok neprebieha v jednej rovine a má viacero fáz označovaných ako NREM (non-rapid eye movement) a REM (rapid eye movement). Podľa odborníkov z Národnej nadácie pre spánok NREM začína hneď po tom, ako začneme driemať. Počas tejto fázy mozog vytvára alfa a théta vlny často spojené so stavom snívania a prechádza k produkcii pomalších delta vĺn indikujúcich hlboký, bezsenný spánok. Naše telo v tomto stave regeneruje svaly a tkanivá, stimuluje rast a posilňuje imunitné funkcie. 

Osem prekvapujúcich vecí, ktoré
Zdroj: Getty Images

Mozog riadi spomienky počas REM spánku

Táto fáza prichádza po hlbokom spánku. Väčšina ľudí zažíva približne šesť cyklov REM za noc, pričom každý cyklus trvá približne 90 minút. V tejto fáze vzniká väčšina snov. Mozog sa stáva aktívnejším, triedi spomienky a spracováva informácie získané počas dňa. Toto štádium sa nazýva aj "rýchly pohyb očí", naše oči sa počas neho totiž skutočne hýbu. "Snívanie v jednotlivých fázach je veľmi odlišné. Vo fáze NREM sú sny oveľa reálnejšie, presnejšie a väčšinou odzrkadľujú spomienky na predchádzajúci deň. Na druhej strane sny v REM spánku sú kreatívne, abstraktné, často až šialené," vysvetľuje doktor Matt Johnson. 

Svaly sú viac-menej paralyzované

Väčšina ľudí zaspáva a prebúdza sa na rovnakom mieste. Fakt je ale ten, že počas spánku sme doslova paralyzovaní. Vo fáze REM je mozgová kôra, ktorá riadi pohyb nášho tela, doslova vypnutá. Existujú však aj prípady, kedy k tejto paralýze nedochádza. Ide o poruchy spánku, pri ktorých sa ľudia síce pohybujú, ale svoje pohyby si neuvedomujú, čo môže byť nebezpečné.

Imunitný systém pracuje naplno

To je aj dôvod, prečo pod vplyvom zlého počasia zaleziete do postele. Spánok je dôležitou súčasťou správneho fungovania imunitného systému a podporuje ochranu vášho tela pred chorobami. Keď spíte, váš imunitný systém bojuje s infekciami a uvoľňuje cytokíny, čiže molekuly, ktoré ho regulujú. Výskum potvrdil, že ľudia, ktorí málo spia, trpia chorobami a infekciami častejšie než tí, ktorí si doprajú dostatočný spánok. 

Osem prekvapujúcich vecí, ktoré
Zdroj: Getty Images

Nervový systém odpočíva a teplota klesá

Zmeny, ku ktorým dochádza v mozgu počas spánku, majú vplyv na celé telo. Je to preto, že keď spíte, váš nervový systém sa uvoľní. Výsledkom je pokles krvného tlaku, spomalenie dýchania a zníženie teploty. Teplota regulujúca bunky mozgu sa vo fáze REM "vypína". Telesná teplota dosiahne najnižší bod niekoľko hodín pred prebudením. To je dôvod, prečo pociťujete chlad, keď sa vám chce spať. Následné zvýšenie telesnej teploty je súčasťou prebúdzania.

Telo vylučuje chemikálie, ktoré pomáhajú regulovať náladu počas dňa

Neurotransmitery sú molekuly, ktoré umožňujú mozgu posielať správy medzi neurónmi. Keď je ich hladina nevyvážená, mozog nefunguje tak, ako by mal. "Spánok napomáha ich regulácii. Zdravé množstvo spánku kontroluje ich správnu úroveň, udržiava nás v pohotovosti a my tak predchádzame poruchám nálad," poznamenala klinická poradkyňa Terry Cralleová. Týmito neurotransmitermi sú norepinefrín, serotonín a dopamín. Spánková deprivácia spôsobuje rôzne psychické poruchy a  depresie. 

Osem prekvapujúcich vecí, ktoré
Zdroj: Getty Images

Dostatočný spánok je dôležitou súčasťou starostlivosti o zdravie pokožky

Mnohé kožné bunky majú cirkadiánne rytmy a sú priamo ovplyvnené množstvom spánku. Udržiavanie pravidelného spánkového režimu preto vplýva na kvalitu pokožky. Jeho nedostatok často súvisí s ochoreniami, akými sú rosacea, psoriáza a akné, ako aj s predčasným starnutím pokožky. Už v minulosti sa potvrdilo, že po prebdenej noci mali účastníci experimentu zníženú elasticitu a hydratáciu kože, výraznejšie póry a znížený prietok krvi na pokožke tváre.

Telo počas spánku produkuje množstvo hormónov

Niektoré zo žliaz v noci veľmi tvrdo pracujú, aby vylučovali hormóny, ktoré sú potrebné nielen počas spánku, ale aj po prebudení. Keď spíme, epifýza (časť medzimozgu, pozn. red.) uvoľňuje melatonín dôležitý pre kontrolu spánku a biorytmu. Pri zaspávaní zasa klesá hlavný stresový hormón kortizol, ktorý vylučujú nadobličky. Mimochodom, premýšľali ste niekedy nad tým, prečo nemočíte, keď spíte? Činnosť močového mechúra tlmí antidiuretický hormón adiuretín. Jeho nedostatočná hladina môže byť príčinou nočného pomočovania. 


Galéria

Ilustračné foto

Nástroje k článku


AUTOR: © Zoznam/gab

Nahlásiť chybu

Tagy

Najčítanejšie články