Piatok26. apríl 2024, meniny má Jaroslava, zajtra Jaroslav

Vedci objavili ďalšie dôležité fosílie na FOTO: Práve nimi Darwin podporil svoju evolučnú teóriu

Ichthyornis Zobraziť galériu (4)
Ichthyornis (Zdroj: Michael Hanson, Bhart-Anjan S. Bhullar, Daniel Field)

WASHINGTON - Morský vták, ktorý žil pred 85 miliónmi rokov v oblasti teplého a plytkého mora, ktoré kedysi rozdeľovalo severoamerický kontinent, sa podľa vedcov vyznačoval prekvapujúcou zmesou znakov dinosaurov a moderných vtákov. Odborníci informovali o náleze štyroch nových fosílií ichthyornisa, ktorý mal ako zobák, tak aj zuby a žil podobným štýlom ako dnešné čajky.

Tak takéto zviera už neuvidíte: Vedci objavili fosílie pradávneho tučniaka, vysokého ako človek

Prvé kostrové pozostatky tohto živočícha sa našli už v 70. rokoch 19. storočia, tie nové pochádzajú z Kansasu a Alabamy a patrí k nim dobre zachovaná lebka. Pomohla odborníkom rozšíriť vedomosti o ichthyornisoch.

Vyvinuli sa z malých operených dinosaurov. Na rozdiel od už skôr známych archaeopteryxov, ktorí žili pred 150 miliónmi rokov, boli ichthyornisovia dobrí letci. Tvar tela sa zjednodušil a prispôsobil k letu, ako je to pri moderných druhoch vtáctva, uviedol podľa agentúry Reuters paleontológ Bharti-Anjan Bhullar z univerzity v Yale.

Vedci objavili ďalšie dôležité
 (Zdroj: Michael Hanson, Bhart-Anjan S. Bhullar, Daniel Field)

"Napriek modernejšiemu tvaru tela a krídel si zachoval takmer rovnaký stav zubov ako dinosaury, mal silný zhryz a silné dinosaurie čeľuste. Svet ale vnímal ako vták, mal veľké vtáčie oči a rozšírený mozog," povedal Bhullar.

Aj keď zobáky mali aj staršie primitívne vtáky, napríklad confuciusornis, ktorý žil pred 125 miliónmi rokov, ichthyornis bol prvý, ktorého zobák bol vybavený špičkou, ktorá umožňovala uchopiť, zobať a manipulovať. "Udržať klzkú vodnú korisť pomáhali zrejme ostré zuby a zobák a čeľuste asi umožnili zručne manipulovať s vecami, ako to dokážu moderné vtáky. A tiež si mohol urovnávať perie," domnieva sa paleontológ Daniel Field z Bathskej univerzity.

Vedci objavili ďalšie dôležité
 (Zdroj: Michael Hanson, Bhart-Anjan S. Bhullar, Daniel Field)

Ichthyornis mal veľkosť rybára s rozpätím krídel asi 60 centimetrov. Živil sa pravdepodobne rybami a mäkkýšmi. Vtáky, ktoré mali zuby, vyhynuli spolu s dinosaurami a ďalšími druhmi po dopade asteroidu pred 66 miliónmi rokmi, píše Reuters.

Charles Darwin využil poznatky z nájdených fosílií ichthyornisa a hesperornisa, vtáka z obdobia kriedy, ktorý mal zuby a vedel sa potápať, k podpore svojej evolučnej teórie.

Ichthyornis je príkladom toho, ako je evolúcia zložitá a zároveň elegantná, tolerantná k individuálnym a zároveň masívnym, celistvým zmenám, povedal Bhullar. Nové poznatky o ichthyornisoch boli zverejnené v odbornom časopise Nature.

Viac o téme: DinosaurusVtákObjavIchthyornisFolísie