DUBLIN - Šéf Ryanairu Michael O’Leary spustil ďalšiu vlnu kritiky voči Boeingu. Tentoraz obvinil amerického výrobcu z neakceptovateľných zlyhaní vo výrobnom procese. „Pod podlahou čerstvo dodaných lietadiel nachádzame náradie a kľúče, ktoré tam jednoducho nemajú čo hľadať,“ vyhlásil rozhorčene pre The Times.
Prísne kontroly pred prvým letom
V dôsledku týchto zistení Ryanair posilnil interné bezpečnostné opatrenia. Priamo v USA teraz dohliada na výrobu tím 30 vlastných inšpektorov. Každý nový stroj je po doručení do Dublinu podrobený ďalšej 48-hodinovej technickej kontrole. „Do komerčnej prevádzky púšťame lietadlo až vtedy, keď je každý detail preverený a bezpečný,“ zdôraznil O’Leary.
Nehoda Dreamlinera vyvolala nové otázky
Tieto vyhlásenia prichádzajú krátko po tragédii v Indii, kde Boeing 787 Dreamliner spoločnosti Air India havaroval len 30 sekúnd po štarte z Ahmedabadu. Na palube bolo 242 ľudí. Zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, že by Boeing niesol za haváriu vinu — lietadlo bolo v prevádzke už od roku 2014 a prešlo viacerými kompletnými údržbami.
Whistleblower spustil lavínu: Boeing vraj skracoval výrobné procesy
Tieň na reputáciu Boeingu vrhá aj bývalý zamestnanec firmy Sam Salehpour, ktorý už pred rokom spustil alarm. Podľa neho vedenie firmy cielene urýchľovalo produkciu modelu 787 Dreamliner na úkor bezpečnosti, píše Metro.
„Boeing obchádzal štandardné postupy, čím mohlo dôjsť k zníženiu životnosti lietadiel a ohrozeniu bezpečnosti,“ vypovedal Salehpour pred americkým Senátom. Upozornil, že jednotlivé časti trupu vyrábali rôzni subdodávatelia, v dôsledku čoho do seba časti konštrukcie presne nezapadali.
Šokujúce praktiky na výrobnej linke
Podľa Salehpoura sa montéri v Boeingu uchyľovali k bizarným praktikám, aby jednotlivé diely vôbec spojili: „Videl som, ako po dielcoch skákali, aby sa zosúladili,“ uviedol pred vyšetrovacím výborom.
FAA mlčí, Boeing sa bráni
Federálny úrad pre letectvo (FAA) už Salehpourovo svedectvo vyšetruje, no výsledky ešte nezverejnil. Boeing však naďalej odmieta akékoľvek riziká: „Tieto tvrdenia nezodpovedajú realite a nereprezentujú množstvo práce, ktorú venujeme kvalite a bezpečnosti lietadiel,“ reagovala firma.
Dreamliner — pýcha, alebo časovaná bomba?
Model 787 Dreamliner patrí medzi najúspešnejšie projekty Boeingu. Prvé stroje vstúpili do prevádzky v roku 2011. Vďaka použitiu ľahkých kompozitných materiálov je lietadlo úspornejšie než tradičné stroje s kovovou konštrukciou.
Boeing vo svojej poslednej bezpečnostnej správe uvádza, že žiadne lietadlo typu 787 zatiaľ nebolo zničené alebo neopraviteľne poškodené.
Vyjadrenia Boeingu po nehode Air India
Po nehode v Ahmedabade šéf Boeingu Kelly Ortberg vyjadril sústrasť všetkým pozostalým: „Hovoril som s predsedom Air India N. Chandrasekaranom a ponúkol som plnú podporu nášho tímu pri vyšetrovaní vedenom indickými úradmi.“