AHMADÁBÁD – Pád lietadla, ku ktorému došlo počas minulého týždňa v Indii, patrí k najväčším leteckým katastrofám za posledné roky. Boeing 787-8 Dreamliner sa zrútil po prvýkrát v histórii. Straty na životoch boli obrovské aj v dôsledku toho, že lietadlo vrazilo do internátu miestnej lekárskej fakulty. Okolo nehody panuje veľa otázok. Do tejto chvíle sa nevie, čo bolo je spúšťačom. Pilot veterán prichádza so svojou logickou teóriou.
Tragédia v indickom meste Ahmadábád zasiahla celý svet. Let AI 171 mal dňa 12. júna namierené do Veľkej Británie, no na letisko Gatwick už Boeing 787-7 Dreamliner nedorazil. Havaroval tesne po štarte. Takmer okamžite po vzlietnutí sa mu nezasunuli klapky a náhle začal klesať. Následne po pár sekundách trafilo lietadlo internát lekárskej fakulty.
Na palube bolo 242 ľudí, z toho 230 cestujúcich. Prežiť sa podarilo len jednému pasažierovi. Britský občan Vishwash Kumar Ramesh (41) tesne pred haváriou vyskočil. Z internátu vynášali záchranári po nehode desiatky tiel a ranených.
Neskúsený kopilot
Okolo nehody vzniká stále veľa otázok. Veterán komerčných letov americkej leteckej spoločnosti American Airlines, pilot a kapitán Steve Scheibner pracuje s teóriou, že chybu na palube letu AI 171 mal spôsobiť kopilot. Ako hovorí pre The Telegraph, kopilot mal po vzlietnutí dostať rozkaz "o zasunutie podvozku", ale stisol iné tlačidlo a "zasunul klapky".
Teória pilota veterána prichádza po tom, ako indické úrady vyhlásili, že plánujú vypočúvať pilotov a posádku, ktorí Boeingom 787-7 Dreamliner leteli minulý týždeň pred haváriou. Podľa polície by mohli ich svedectvá priniesť dôležité informácie, ktoré by viedli k odhaleniu príčiny tejto katastrofy.
"Som názoru, že pilot, ktorý riadil lietadlo, dal pokyn kopilotovi, aby zasunul podvozok, no ten chyboval a namiesto toho zasunul klapky. Pokiaľ to bolo skutočne takto, mnohé sa vysvetľuje. Napríklad aj to, prečo lietadlo začalo náhle strácať výšku," vysvetľuje s tým, že počas vzletu sa klapky bežne ohýbajú, keď ich vztlaková sila dvíha do vzduchu.
Na videozáznamoch z katastrofy sa tak ale nedeje. "Podvozok zostal po celú dobu spustený, a to aj napriek tomu, že za bežných okolností sa po vzlietnutí zasúva," doplnil Scheibner.