AHMEDABAD - Vyšetrovatelia analyzujú údaje z čiernych skriniek lietadla Air India, ktoré sa zrútilo krátko po štarte z Ahmedabadu. Minister civilného letectva potvrdil, že v prípade letu AI 171 preverujú všetky možnosti vrátane potenciálnej sabotáže. Pri nehode zahynulo 241 ľudí na palube a 19 na zemi.
Vyšetrovatelia leteckej nehody Air India skúmajú, či tragická havária lietadla, pri ktorej zahynulo 241 ľudí na palube a 19 na zemi začiatkom tohto mesiaca, mohla byť spôsobená sabotážou, píšu noviny The Mirror. Jediným preživším pasažierom letu z 12. júna bol britský občan Vishwash Kumar Ramesh. K nehode došlo krátko po štarte Boeingu 787-8 Dreamliner z Ahmedabadu v západnej Indii. Lietadlo s 52 Britmi na palube smerovalo do Londýna na letisko Gatwick.
Bezprostredne po tragédii sa začalo vyšetrovanie a indická vláda teraz odhalila, že vyšetrovatelia skúmajú sabotáž ako možnú príčinu nehody. "Úrad pre vyšetrovanie leteckých nehôd (AAIB) začal komplexné vyšetrovanie. Posudzujú sa všetky uhly pohľadu, vrátane možnej sabotáže," uviedol Murlidhar Mohol, indický minister pre civilné letectvo.
Hoci sa už predtým špekulovalo o potenciálnej sabotáži, je to prvýkrát, čo úrady oficiálne potvrdili, že ju skúmajú ako možnú príčinu havárie. Vo štvrtok ministerstvo civilného letectva uviedlo, že vyšetrovatelia začali analyzovať údaje získané z čiernych skriniek lietadla. Tieto údaje sú kľúčové, pretože pomôžu objasniť príčinu nehody.
"Cieľom týchto snáh je rekonštruovať sled udalostí, ktoré viedli k nehode, a identifikovať prispievajúce faktory s cieľom zvýšiť bezpečnosť leteckej dopravy a predchádzať budúcim incidentom," uviedlo ministerstvo. Vyšetrovanie vedie indický Úrad pre vyšetrovanie leteckých nehôd (AAIB) s podporou amerického Národného úradu pre bezpečnosť dopravy.
Skúmajú sedem možných scenárov sabotáže
Vyšetrovatelia intenzívne skúmajú sedem možných scenárov sabotáže po tragickej havárii lietadla Air India Express v Ahmedabade, piše portál News18. Napriek tomu, že zatiaľ neboli nájdené priame dôkazy o úmyselnom čine, vysoký počet obetí a medzinárodné dôsledky si vyžadujú dôkladné a komplexné prešetrenie.
Jedným z hlavných smerov vyšetrovania je možná manipulácia s palivovým reťazcom. Forenzní experti analyzujú integritu zdrojov paliva, skladovania a hydrantových systémov, aby odhalili prípadné chemické zmeny alebo úmyselnú kontamináciu. Podrobne sa preverujú aj zmluvy s dodávateľmi a personál na letisku v Ahmedabade.
Ďalším kľúčovým aspektom je potenciálna sabotáž údržby a možné zapojenie interných zamestnancov. Vzhľadom na zložitosť systémov Dreamlinera a náročnosť jeho údržby sa kontrolujú záznamy o údržbe, sledovanie náradia a pozadie technikov. Vyšetrovatelia hľadajú prehliadnuté chyby alebo neoprávnené zmeny komponentov.
Pozornosť sa venuje aj možnosti kyberneticko-fyzickej manipulácie. Boeing 787 môže byť zraniteľný voči malvéru alebo softvérovému narušeniu. Prebiehajú forenzné kybernetické audity riadiacich jednotiek motorov, systémov riadenia letu a pozemných údržbových terminálov s cieľom odhaliť prípadný implantovaný kód alebo falšovanie príkazov.
Bezpečnostné agentúry preverujú aj možné narušenie bezpečnosti letiska a neoprávnený prístup. Analyzujú sa prístupové záznamy, biometrické stopy a záznamy z bezpečnostných kamier, najmä z obdobia pred odletom. Pozorne sa skúmajú akékoľvek odchýlky v časových harmonogramoch posádky alebo manipulácie s logistikou.
Vyšetrovanie sa zameriava aj na možné motívy zamerané na konkrétnych pasažierov alebo náklad. Prezerajú sa zoznamy cestujúcich, aby sa zistilo, či sa na palube nenachádzali osoby s politickou, spravodajskou alebo právnou citlivosťou, čo by mohlo naznačovať, že lietadlo bolo symbolickým alebo strategickým cieľom.
Vzhľadom na to, že išlo o indického dopravcu, lietadlo typu Dreamliner a na palube sa nachádzali indickí aj britskí pasažieri, agentúry preverujú možné zapojenie nepriateľských zahraničných subjektov alebo neštátnych aktérov. Incident sa považuje za potenciálnu demonštráciu sily alebo odvetu.
Napokon sa analyzuje aj možnosť narušenia letiska a riadenia letovej prevádzky. To zahŕňa taktiky elektronického boja ako GPS spoofing, rušenie signálu alebo kompromitované inštrukcie riadenia letovej prevádzky. Vyšetrovatelia nevylučujú žiadnu z týchto možností a pokračujú v dôkladnom preverovaní všetkých aspektov tejto tragickej udalosti.
Vyšetrovanie môže trvať týždne aj mesiace
Indickí vyšetrovatelia získali čierne skrinky z miesta havárie niekoľko dní po nehode. Tieto zariadenia - ktoré sú zvyčajne oranžové, nie čierne - sa považujú za najdôležitejšie časti forenzných dôkazov po leteckej havárii. Zvyčajne ide o dve odolné zariadenia - hlasový záznamník z kokpitu a letový zapisovač údajov. Čierne skrinky boli za prísnych bezpečnostných opatrení prepravené lietadlom indických vzdušných síl z Ahmedabadu do hlavného mesta Naí Dillí začiatkom tohto týždňa. Vyšetrovanie môže trvať týždne alebo mesiace.
Okrem vyšetrovania indická vláda zriadila aj samostatný výbor na vysokej úrovni, ktorý má preskúmať príčiny vedúce k havárii a vypracovať postupy na predchádzanie a riešenie núdzových situácií lietadiel v budúcnosti.
Očakáva sa, že výbor predloží predbežnú správu do troch mesiacov. Po havárii indické úrady nariadili dôkladnejšie kontroly celej flotily Boeingov 787 Dreamliner spoločnosti Air India, aby sa predišlo budúcim incidentom. Letecká spoločnosť má vo svojej flotile 33 lietadiel Dreamliner. Kontrola bola dokončená najmenej na 26 lietadlách, zatiaľ čo štyri prechádzali dlhodobou údržbou. Očakávalo sa, že zvyšné lietadlá čoskoro dokončia bezpečnostné kontroly.